Lightyear maakt alsnog een doorstart
Lightyear neemt voor de doorstart zowel intellectueel eigendom, een deel van de inventaris en een nog onbekend aantal personeelsleden over van de oude ondernemingen. Hoeveel medewerkers de nieuwe onderneming telt is voorlopig niet bekend. Vermoedelijk gaat het om 100 medewerkers van de 600 Lightyear-personeelsleden die in januari hun baan verloren bij het faillissement.
Focus op Lightyear 2
Voor de doorstart verkreeg het bedrijf acht miljoen euro van particuliere investeerders. Het nieuwe bedrijf, Lightyear Technologies, wil dat geld inzetten voor de ontwikkeling van de Lightyear 2. Van de eerste zonneauto van het merk – de Lightyear One – komt niets meer terecht. Nog voor het bedrijf in januari failliet werd verklaard, besloot het merk dat model uit te faseren. Sinds de productiestart in december werden een handvol exemplaren van die eerste elektrische auto gefabriceerd.
De focus op de tweede generatie is alvast te verklaren vanuit de interesse uit de markt. Vlak nadat de 2 in januari werd gepresenteerd, ontving het merk van leasebedrijven bestellingen voor 21.000 zonneauto’s. Ook consumenten azen op reserveringen van de zonnewagen. Ongeweten is of die bestellingen het faillissement overleven én of de lease- en rideshare-bedrijven hun orders bij het Nederlandse bedrijf willen behouden.
Compensatie voor schuldeisers
Hoewel het nieuwe bedrijf dus al werd opgestart, is de afwikkeling van het faillissement voorlopig nog onderweg. Volgens Lightyear-curator Reinoud van Oeijen organiseert het bedrijf daarvoor een veiling van onderdelen en verschillende demomodellen van de elektrische wagen. Daarmee hoopt het bedrijf zijn schuldeisers (gedeeltelijk) te kunnen compenseren voor de geleden schade.
Geïnteresseerden kunnen op 19 april langsgaan bij een kijkdag. Vervolgens loopt de veiling op 24 april om 10 uur af. Ongeweten is hoeveel geld het bedrijf met de veiling hoopt op te halen. Op drie jaar tijd leed het bedrijf, sinds 2020 dus, een verlies van 90 miljoen euro.