Samensmelting Fitbit en Google weer een stapje verder
Vanaf deze zomer is het zover: dan voegt Google de optie toe om je Fitbit-account over te hevelen naar Google. Je logt dan voortaan ook in met een Google-account. Volgens Google zorgt deze stap vooral voor meer gemak ‘omdat gebruikers met één wachtwoord kunnen inloggen’. De zoekgigant stelt daarnaast dat het Fitbit-gebruikers ‘state-of-the-art beveiligings en privacyfuncties biedt’. Dat laatste draait met name om de integratie van Fitbit-data in Google’s Privacy Center.
In eerste instantie blijft de loginmogelijkheid via Google een opt-in-procedure. Klanten kunnen tot in elk geval 2025 gebruik blijven maken van hun Fitbit-accounts. Nadien worden zij alsnog verplicht het account over te zetten naar het Google-ecosysteem. Wanneer dit staat te gebeuren is niet bekend – eerder liet Google weten de accounts tot ergens ‘begin 2025’ te willen ondersteunen.
‘Losgekoppeld van Google Ads’
Google benadrukt in het persbericht dat het de Fitbit-data niet gebruikt voor advertentiedoeleinden. De Health en Wellness-data blijven afgeschermd voor de Google Ads-afdeling. Google gaf deze belofte ook af toen de Europese Commissie in 2021 dreigde met een ‘mededingingsonderzoek’ naar de overname van Fitbit door de zoekgigant. Dit draaide toen wel vooral om zorgen over monopolie-gedragingen in de advertentiebranche. Als Google de gezondheidsdata zou kunnen inzetten voor de Ads-afdeling dan zou het een flinke voorsprong bekomen op andere advertentieplatformen.
Google nam Fitbit in 2021 over voor 2,1 miljard dollar. Sindsdien werken de bedrijven aan het integreren van eenieders specialiteiten in de producten van beide bedrijven. De Google Pixel Watch is een voorbeeld daarvan, die verschillende ‘Fitbit gezondheidsfuncties’ meekreeg. Toch hoeven we niet te verwachten dat Fitbit als merk verdwijnt, liet CEO James Park weten. Het bedrijf gebruikt juist de kracht van Google om zijn producten te verbeteren.
Ecosysteem zakt ineen?
We zien intussen wel verschuivingen in het Fitbit-ecosysteem. Eind februari liet het bedrijf weten zijn Studio-app niet meer te ondersteunen. Die applicatie werd door ontwikkelaars gebruikt om apps voor het ecosysteem te bakken. Eerder trokken Deezer en Pandora zich al terug: hun apps verdwenen op 31 maart van oudere Versa en Sense-horloges.