Fitbit overstap Google-accounts

Heb je een fitnesstracker van Fitbit? Dan moet je voor 2025 zijn overgestapt op een Google-account. Vanaf dat moment eindigt Google de ondersteuning voor Fitbit-accounts.

Advertentie

Google kondigde in november 2019 aan fitnesstrackerfabrikant Fitbit over te nemen. In januari 2021 werd deze overname officieel afgerond. Sindsdien is Fitbit dus officieel onderdeel van Google. Bij de introductie van Fitbit’s recente sporthorloges, de Sense 2, Versa 4 en Inspire 3, werd al duidelijk dat de fabrikanten begonnen waren aan een hechte integratie. De producten bevatten volgens Fitbit de ‘smarts van Google’. Bovendien spreekt het in zijn branding over Fitbit by Google. Die transitie heeft vanaf 2025 ook invloed op Fitbit-accounts, die accounts gaan namelijk verdwijnen.

Op een supportpagina over de transitie naar Fitbit by Google lezen we dat de zoekgigant vanaf 2023 de mogelijkheid gaat aanbieden om met Google-accounts in te loggen voor Fitbit-apparatuur. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om een Fitbit-account aan te maken en is het dus een vereiste om een Google-account te gebruiken. Fitbit-eigenaren die momenteel een Fitbit-account gebruiken blijven langer buiten schot. Het bedrijf zegt de accounts tot ten minste begin 2025 te ondersteunen.

Fitbit-data overzetten

Voor hen geldt wel dat zij daarna alsnog een Google-account moeten koppelen aan de Fitbit-app. De Fitbit-accounts zullen na de transitieperiode namelijk worden uitgeschakeld. Het bedrijf zegt klanten actief op de hoogte te houden over deze stappen en ‘transparant te zijn over zijn transitietijdlijn’.

Met de overstap naar Google-accounts zal overigens geen (gezondheids)data verloren gaan. Google zegt dat klanten vanaf 2023 hun data kunnen overzetten naar het Google-ecosysteem en naadloos verder kunnen sporten. Hierbij onderstreept het ook dat de Fitbit-data gescheiden blijft van de data die gebruikt wordt voor Google Ads. Adverteerders kunnen je dus straks niet via Google targeten op basis van specifieke gezondheidsparameters.

Dat Google dit onderscheid maakt is onder andere het gevolg van aangekondigde onderzoeken van mededingingsautoriteiten, waaronder de Europese onder leiding van Margrethe Vestager. Zij stelde vast dat Google met de gegevens een ‘onmiskenbaar voordeel’ zou hebben tegenover concurrenten in de reclamebranche.