Samsung kan Google niet dumpen als standaard zoekmachine
Alphabet’s koers nam maandag een duikvlucht nadat het nieuws opdook dat Samsung mogelijk van Google’s zoekmachine wil afstappen ten faveure van Bing. Die zoekmachine zou voortaan standaard ingesteld staan op Galaxy-smartphones. Althans, daarover zou Samsung een besluit moeten nemen, stelde The New York Times. In de praktijk kan de smartphonefabrikant echter niet zomaar schakelen naar Bing als de standaard zoekmachine.
Samsung is namelijk gebonden aan de Mobile Application Distribution Agreement (MADA). Google sluit die overeenkomst met iedere fabrikant die de Play Store en Google-apps installeert op Android-smartphones. Onderdeel van die overeenkomst is het instellen van Google als de standaard zoekmachine, licht technologiejournalist Andreas Proschofsky toe
Gebonden aan MADA
Zodoende is de Zuid-Koraanse techgigant gebonden aan Google’s zoekmachine als ze gebruik blijven maken van de Google Play Store. In onder meer Europa en India loopt Samsung nog tegen een ander probleem als zij de Bing-zoekmachine als ‘default’ willen instellen. In navolging van onderzoeken en boetes van overheidsinstanties in die markten, vraagt Google gebruikers nu tijdens het instellen van hun Android-telefoon welke zoekmachine zij willen gebruiken. Bing en Google zijn slechts twee van de opties in die lijst.
Hoewel de exacte invulling van de MADA-overeenkomst dus verschilt tussen markten, staat vast dat Bing instellen als standaard zoekmachine geen optie is. Proschofsky meldt dat de berichtgeving van The New York Times mogelijk berust op een vergissing. Hij speculeert daarnaast dat Samsung’s PR-afdeling het verhaal naar buiten kan hebben gebracht om zijn onderhandelingspositie met Google te versterken.
Bing versus Google
Wat er terechtkomt van Samsungs gelekte liefde voor Bing, blijft voorlopig ongeweten. Mogelijk wil Samsung de zoekmachine simpelweg als standaard instellen voor zijn Samsung-browser of wil het Bing voor zijn Bixby-spraakassistent gebruiken. Wel wordt steeds meer duidelijk dat consumenten weer voor een keuze staan op het vlak van zoekmachines. Bing is voorlopig de enige zoekmachine met een ingebouwde AI-chatbot. Google werkt wel aan een soortgelijke mogelijkheid en zou de functie in mei, tijdens I/O 2023, lanceren.