Twitter schiet in eigen voet met DDOS-incident
Een DDOS-aanval uitvoeren op je eigen diensten is niet het beste idee. De afgelopen paar dagen heeft microbloggingsite Twitter echter een paar problemen. Een aantal veranderingen leiden ertoe dat de Twitter-diensten met een verhoogd aantal aanvragen te kampen hebben.
Limiet op Twitter
Dat komt door een beslissing die Musk afgelopen weekend publiek maakte. Waar je vroeger ongelimiteerd door je Twitter-feed kon scrollen, zit er nu een limiet op hoeveel tweets je kan ophalen. De bekendmaking van die beslissing liep evenwel niet over een leien dak: op een aantal uren tijd werd het beleid maar liefst 3 keer aangepast.
Aanvankelijk klonk het dat geverifieerde accounts – die betalen voor Twitter Blue – 6000 posts konden bekijken. Niet-geverifieerde accounts bleven steken op 600 posts, terwijl nieuwe twitteraars slechts 300 posts konden bekijken. Later werden deze cijfers bijgesteld naar 8000, 800 en 400 posts. Enkele momenten later kwam de Twitter-topman met nieuwe aantallen op de proppen: “10k. 1K, 0.5k”. Wie geen Twitter-account heeft of niet ingelogd is, kan bovendien geen tweets meer bekijken.
Verkeerde inschatting
Met het aanpassen van de “rate limits”, zoals de limieten genoemd worden, maakte Musk echter een verkeerde inschatting. Dat zegt ook het voormalig hoofd van het trust-en-safetydepartement van Twitter, Yoel Roth, op Bluesky. “Klooien met de rate limits is de makkelijkste manier om Twitter stuk te maken”, klinkt het daar.
Wat Roth zegt, lijkt ook daadwerkelijk te kloppen: de aanpassingen in de twitterlimieten lijken het platform nu serieus parten te spelen. Na een tijd krijgen gebruikers namelijk een melding te zien dat ze de limiet overschreden hebben.
Over en uit, zou je dan denken. Voor de Twitter-app is dat echter niet het geval: op de achtergrond blijft de applicatie een poging doen om nieuwe posts binnen te halen. De Twitter-app lijkt, met andere woorden, niet goed om te kunnen met de pas ingestelde limiet. Bovendien blijft het niet bij één poging, maar blijft de app proberen om nieuwe zaken op te halen. Volgens ontwikkelaar Sheldon Chang zorgt dat ervoor dat de app maar liefst 10 aanvragen per seconde naar de Twitter-servers stuurt.
JavaScript
De ontwikkelaar voegt er aan toe dat de nieuwe limiet op Twitter wel met het probleem te maken heeft, maar er waarschijnlijk niet de oorzaak van is. Vermoedelijk ligt de uiteindelijke oorzaak van het probleem bij een bug in de JavaScript-code. Die zou de error (“u hebt de limiet bereikt”) volkomen negeren en aanvragen blijven verzenden.
Wat de precieze impact op de Twitter-diensten is, valt moeilijk vast te stellen. Des te meer omdat het platform niet communiceert over de problemen die nu spelen.