Nvidia en Foxconn bouwen samen AI-fabrieken om auto’s te leren rijden
Met een opmerkelijke samenwerking proberen Nvidia en Foxconn het vuur aan de schenen van Tesla te leggen. De twee bedrijven zullen namelijk ‘AI-fabrieken’ op poten zetten. In die fabrieken willen ze datacenters onderbrengen die de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s moet versnellen.
De samenwerking werd op dinsdag, tijdens de Hon Hai Tech-dag in Taiwan, aangekondigd door de CEO’s van beide bedrijven. De datacenters zullen volgestouwd worden met Nvidia-GPU’s, zoals in zoveel datacenters voor AI-ontwikkeling al het geval is. De GPU’s van Nvidia moeten ervoor zorgen dat AI-modellen grote hoeveelheden data en informatie kunnen verwerken.
EV met AI
Waar dat allemaal voor moet dienen? Volgens Nvidia-CEO Jensen Huang wordt er een systeem gebouwd waarin je een geavanceerde elektrische auto hebt, met AI erin, dat kan reageren op zowel de bestuurder als passagiers. Tegelijk wordt een systeem voor autonoom rijden ontwikkeld. In zo’n AI-fabriek van Nvidia en Qualcomm zal software ontwikkeld worden om dit allemaal in goede banen te leiden.
Foxconn zal dan weer voor de electronic control unit of ECU zorgen. In januari werd al overeengekomen dat die ECU’s naast Nvidia’s Drive Orin-SoC’s gebruikt zullen worden. Nu komt er echter een geavanceerder platform dat de auto’s nog slimmer moet maken: Drive Thor. Ook daarmee zal Foxconn aan de slag gaan in 2025, wanneer de eerste SoC’s beschikbaar moeten zijn. Dat betekent ook dat Foxconn Nvidia-apparatuur gebruikt als het elektrische auto’s in elkaar steekt voor een merk. Het gaat dan niet enkel om de SoC, maar om een volledig systeem met camera’s, lidar en ultrasonische apparatuur.
Wedstrijd met Tesla
Met de AI-fabrieken proberen Foxconn en Nvidia, net zoals Tesla, een systeem voor autonoom rijden te ontwikkelen. Tesla gebruikt daarvoor momenteel nog een supercomputer met Nvidia-GPU’s. The Dojo, zoals het datacenter van Tesla heet, zal binnenkort wel zelf ontwikkelde chips gaan gebruiken. Nvidia houdt het ondertussen op de GH200 Grace Hopper-superchip en zijn AI Enterprise-software. Of de toekomst van volledig autonoom rijden daardoor dichterbij komt? Waarschijnlijk wel, al is moeilijk in te schatten hoe dicht dat precies is.