Deal tussen Apple en Amazon beperkt reclame naast iPhones en iPads
Wereldwijd is Amazon de grootste e-commercespeler die er te vinden is. Apple is dan weer een van de grootste technologiebedrijven. Een rapport van Business Insider laat zien hoe een overeenkomst tussen Apple en Amazon de prijzen van iPhones hoog hield, maar ook aantrekkelijker probeert te maken.
Wie iets opzoekt in de Amazon-webwinkel, komt tijdens het scrollen vaak reclame tegen. Heel wat van die reclame zou irrelevant zijn voor de bezoeker en wordt enkel getoond om geld te verdienen. Gebruikers die voor een iPhone winkelen zien echter heel wat minder reclame staan. Wie op ‘iPhone’ zoekt, krijgt daarbij geen aanbevelingen voor andere producten te zien, tenzij helemaal op het einde van de pagina. Amazon en Apple blijken een overeenkomst te hebben waarbij de hoeveelheid reclame en aanbevelingen op de productpagina’s en in de zoekopdrachten beregeld wordt.
Apple is aantrekkelijker
Op die manier wil Apple zijn producten iets aantrekkelijker in de kijker zetten. Zoek je in de webwinkel naar een Samsung Galaxy-telefoon? Dan zal de webwinkel je ‘afleiden’ met aanbevelingen van andere merken en/of toestellen. Dat is niet het geval voor Apple-producten: daar krijgen gebruikers geen lijstjes met “gerelateerde producten” of iets dergelijks te zien.
Dat geldt niet alleen voor Amazon-productpagina’s, maar ook voor zoekopdrachten. Zo zal je, als je naar iPhones en iPads zoekt, steeds de fabrikant in de hoofding zien staan. Zoek je naar toestellen van andere fabrikanten? Dan zal je daar reclame voor concurrenten zien staan. Dat maakt duidelijk dat Apple en Amazon een deal met elkaar sloten, waarbij de hoeveelheid reclame wordt afgesproken.
Namaak-iPhones
Apple zegt dat de overeenkomst met Amazon er niet zomaar kwam. De iPhone-fabrikant haalt aan dat het merk in 2018 regelmatig iPhones van Amazon kocht. Wat bleek? Een groot aandeel van die toestellen was namaak. Apple zou toen op zoek gegaan zijn naar manieren om die namaaktelefoons uit de zoekresultaten te verbannen.
Daarvoor klopte het bedrijf aan bij Amazon. Interne mails laten zien dat ze daar eerst afwijzend reageerden: “We kunnen onze organische zoekresulaten niet aanpassen wanneer op Apple gezocht wordt”. Toenmalig CEO Jeff Wilke voegde eraan toe dat het ook de advertenties niet zou kunnen weghalen – het is namelijk daar dat Amazon geld op verdient. De toenmalige CEO liet wel de deur op een kier voor een deal: Apple zou kunnen betalen voor plekken in de zoekresultaten en mogelijk ook voor minder of geen advertenties naast hun producten.
Andere merken
Apple is het enige merk met zo’n overeenkomst, tot grote ergernis van merken als Microsoft en Samsung. De iPhone-fabrikant geniet van een speciale regeling die simpelweg niet beschikbaar is voor andere technologiemerken. Ook bij de salesafdeling van Amazon weerklinkt dat geluid: daar hebben ze het recht niet om andere klanten dezelfde behandeling te geven. Klanten die Apple-gewijs alle advertentieruimte willen wegkopen worden doorgaans wandelen gestuurd.
Of dit nadelig is voor andere merken? Dat kan goed zijn: de nettere zoekopdrachten en opgeruimde productpagina’s kunnen tot een stijging in de verkoop geleid hebben. Data bij Amazon toont aan dat hoe sneller een pagina laadt, hoe meer er verkocht wordt – zelfs als het verschil een niet-waarneembare milliseconde is. Doordat de laadtijd voor Apple niet vertraagd wordt met allerlei advertenties, zouden dus ook meer toestellen verkocht worden. Of dat ook effectief het geval is voor Apple-producten, daarover deelt de e-commercegigant geen cijfers.
Amazon.com.be
Ook via Amazon.com.be valt op hoe netjes de productpagina van bijvoorbeeld de iPhone 15 eruit ziet. In zoekresultaten zien we wel telkens producten van andere verkopers staan, al gaat het veelal om accessoires voor Apple-toestellen. Toch kan, wie ver genoeg naar beneden scrollt, ook toestellen van concurrenten zien staan. Het lijkt er dus op dat de deal tussen Amazon en Apple maar deels van tel is voor Amazon in België.