Privacyorganisatie noyb klaagt Meta’s abonnementen opnieuw aan
Eind oktober lanceerde Meta de mogelijkheid om te betalen voor Facebook en Instagram. De abonnementsformule voor die diensten bestaat enkel in de Europese Unie: Meta lanceerde ze om aan EU-regels rond privacy te voldoen. Volgens die regels moeten gebruikers het bedrijf expliciete toestemming geven om hun gegevens te mogen gebruiken. Het aanbieden van een abonnementen is daarvoor genoeg, meent Meta.
Te dure abonnementen
Daar is niet iedereen het mee eens. Kort na de lancering abonnementsformule klaagde privacyorganisatie noyb het nieuwe beleid al aan. De organisatie stelde toen dat het gevraagde bedrag niet in verhouding staat met wat Meta anders aan de gegevens verdient. Gebruikers betalen namelijk minstens €9,99 per maand om hun informatie voor Meta af te schermen – wie het abonnement op een smartphone afsluit betaalt zelfs €12,99 per maand. De organisatie schat echter dat Meta op jaarbasis ongeveer 63 euro per gebruiker verdient. Met andere woorden: wie niet gevolgd wil worden door Meta betaalt daar een flinke premium voor.
Nieuwe aanklacht
De nieuwe aanklacht focust op een ander ‘probleem’ met de abonnementen van Meta. Volgens noyb zou die namelijk niet helemaal voldoen aan de GDPR-regels. Die stellen dat gebruikers de toestemming om gevolgd te worden te allen tijde moeten kunnen intrekken. Het intrekken van die toestemming moet bovendien even gemakkelijk zijn als het verlenen van toestemming. Net daar knelt volgens de privacyorganisatie het schoentje: om je toestemming in te trekken moet je namelijk akkoord gaan met een maandelijkse betaling. Met andere woorden: het is gemakkelijk (en gratis) om Meta je gegevens te laten inkijken, maar het is veel moeilijker (lees: duurder) om die toestemming weer in te trekken.
De zaak kan problemen opleveren voor Meta en het betaalplan dat ze sinds oktober aanbieden. De boetes op GDPR-inbreuken lopen op tot 4% van de wereldwijde jaarlijkse omzet. Toch is het dat niet waar Meta zich zorgen over moet maken. Indien noyb gelijk krijgt, kan het zijn dat de abonnementsformule van Meta verdwijnt. Dat zal grotere gevolgen hebben dan een GDPR-boete, en wil het bedrijf dan ook koste wat het kost vermijden. Voor het zover is heeft de zaak wel nog een lange weg te gaan. De rechtszaak werd aangespannen bij de Oostenrijkse privacywaakhond, maar zal doorgeschoven worden naar de Ierse Data Protection Commission (DPC). Dat kan de afhandeling van de zaak flink vertragen.