Google ziet CO2-uitstoot met 48% toenemen

Google
© iStock / ymgerman
Hoewel Google tegen 2030 CO2-neutraal wil zijn, lijkt dat nog niet echt te vlotten: sinds 2019 is de CO2-uitstoot van de zoekgigant met 48% toegenomen.

Dat blijkt uit cijfers van Googles Environmental Report. Daarin bespreekt Google de stand van zaken met betrekking tot zijn klimaatdoelstellingen om tegen 2030 CO2-neutraal te zijn, zowel op operationeel vlak als in de toeleveringsketen. Het lijkt de zoekgigant echter nog niet te lukken om zijn CO2-uitstoot terug te dringen of de status CO2-neutraal te bereiken. Jaar-op-jaar steeg de uitstoot met 13%, en sinds 2019 is die zoals gezegd zelfs met 48% toegenomen.

Google wijt de toegenomen uitstoot aan de flink hogere vraag naar datacentercapaciteit. Ook de uitstoot van de toeleveringsketen blijkt lastig in bedwang te houden. Niet meteen verrassend: de toegenomen vraag naar servercapaciteit leidt er ook toe dat Google meer hardware afneemt. Volgens de zoekgigant is de toeleveringsketen goed voor 75% van de CO2-uitstoot, terwijl 25% van de uitstoot wordt veroorzaakt door het energieverbruik. Dat verbruik steeg het voorbije jaar ook, met 17%.

Efficiëntere Tensor-processoren

64% van de energie die Google gebruikt, is momenteel afkomstig van “carbon-free” bronnen, waaronder geothermische energie. In Australië, België en de Amerikaanse staat Texas sloot het zoekbedrijf recent bovendien nog contracten af om groene energie af te nemen, voor een totaal van bijna 4 gigawatt.

Energiezuinige Tensor Processing Units (TPU’s) moeten daarnaast helpen het energieverbruik te beperken. De zesde generatie van die TPU’s is volgens Google 67% zuiniger, waardoor de hoeveelheid energie die nodig is voor het trainen van AI-modellen “met 100x kan dalen”. De gevolgschade wat CO2-uitstoot betreft, zou vervolgens met tot 1.000x kunnen afnemen, zegt Google in zijn klimaatrapport.

Uitgelicht artikel Google I/O 2024 Google I/O 2024: alle veranderingen voor Zoeken, Android en Gemini op een rijtje

Toekomstplannen voor Azië

De Aziatische markt blijft voor Google een lastige markt om te verduurzamen. Groene energie is daar een stuk minder vanzelfsprekend dan in Westerse landen. Hierdoor is het de voorbije vijf jaar ook maar nauwelijks gelukt om de CO2-uitstoot er te doen dalen. AI moet er gaan helpen om de uitstoot omlaag te dringen. Daarvoor wil de zoekgigant onder meer inzetten op efficiëntere routes in Maps. De CO2-uitstoot die daarmee wordt vermeden, neemt Google weer mee in zijn klimaatdoelstellingen.

Met de opkomst van AI is het maar de vraag in hoeverre Google zijn klimaatdoelstellingen kan halen. In België en Nederland wordt ook druk gebouwd aan nieuwe datacenters om de opkomst van AI en andere technieken bij te benen. Voor die datacenters wordt sterk ingezet op groene energie.

aibusinessgoogleklimaat

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken