Europese verkeersinstanties bezorgd over komst Tesla Cybertruck
Hoewel Tesla de Cybertruck niet officieel levert in Europa, is het eerste exemplaar toch in Europa geregistreerd. Eerder werd verwacht dat het niet mogelijk zou zijn om de Cybertruck te registreren vanwege de scherpe hoeken van de elektrische auto en het relatief hoge gewicht. Deze kenmerken hebben namelijk gevolgen voor de verkeersveiligheid. Mocht de Cybertruck ooit betrokken raken bij een botsing met een voetganger of fietser, dan zouden de scherpe hoeken ervoor zorgen dat de impact ernstiger is dan bij andere auto’s die op de Europese wegen rondrijden.
In een open brief uitten zeven Europese verkeersveiligheidsinstanties, waaronder de European Road Safety Council en de International Federation of Pedestrians, hun zorgen over de impact van de Cybertruck op de verkeersveiligheid in Europa. Nu de eerste Cybertruck in de Europese Unie is geregistreerd, staat het anderen vrij om ook een Cybertruck te importeren en in Europa op kenteken te zetten. Auto’s hoeven namelijk slechts één keer typegoedkeuring te krijgen; die goedkeuring is vervolgens geldig in heel Europa.
Illegale registratie
De vraag is echter of de registratie wel legaal is. Volgens de opstellers van de brief is er namelijk sprake van valsheid in geschrifte. Het gewicht van de elektrische auto zou hoger liggen dan opgegeven bij de registratie, wat er mogelijk toe heeft geleid dat de Cybertruck is goedgekeurd, terwijl dit onder Europese regels niet zou zijn toegestaan bij het werkelijke gewicht. Mocht deze analyse door de instanties worden gevolgd, dan kan dit ertoe leiden dat de reeds geregistreerde Cybertrucks niet meer mogen rondrijden in de EU.
De briefschrijvers wijzen ook op de halfslachtige aanpassing die is doorgevoerd op de ‘Europese’ Cybertruck. Om door de typegoedkeuring te komen, werden vier rubberen bumpers op de hoeken van het voertuig gemonteerd. Volgens de briefschrijvers kan deze eenvoudige modificatie leiden tot een “massale invoer van Cybertrucks in Europa” via Tsjechië, waar de eerste Cybertruck is geregistreerd.
Als er geen actie wordt ondernomen, kunnen de gevolgen hiervan nog veel ernstiger zijn, zo verwachten de briefschrijvers. Tsjechië zou een doorvoerland kunnen worden voor auto’s die eigenlijk niet aan de Europese regels voldoen, maar toch toegang krijgen tot Europese wegen.
Niet getest voor crashtests
Opmerkelijk is ook de vermelding van de maatschappelijke organisaties over het ontbreken van crashtestrapporten voor de Cybertruck. Het voertuig is namelijk nooit officieel getest op de gevolgen van botsingen voor inzittenden en personen in de omgeving van de auto. Ook in Europa is er nog geen crashtest uitgevoerd. Aangezien Tesla het voertuig hier niet officieel verkoopt, is het maar de vraag of dat ooit gaat gebeuren.
Intussen lijkt de Cybertruck voor Tesla uit te lopen op een fiasco. Nog niet eerder moest het bedrijf een elektrische auto zo vaak terugroepen als de Cybertruck. Eerder deze maand volgde de vijfde terugroepactie vanwege vertraging bij de achteruitrijcamera, waardoor beelden te traag werden weergegeven. In de zomer moest Tesla het voertuig al terugroepen vanwege een gaspedaal dat plots kon losschieten.