Opinie

Is er nog plaats op de streamingmarkt voor Streamz?

Met de lancering van Streamz dit najaar willen DPG Media en Telenet de grote internationale streamingdiensten het vuur aan de schenen leggen. Maar is het niet stilaan het streamingplatform te veel?

We nemen je voor dit opiniestuk terug naar 12 februari 2020. Op deze dag komt DPG Media in de vroege ochtend al met groot nieuws naar buiten: het zal een nieuw streamingplatform gaan oprichten voor het consumeren van videocontent. Telenet zal haar schouders mee onder het project zetten. Bij de persaankondiging schuwen beide bedrijven de grove woorden niet.

Ze noemen hun platform een ‘Vlaamse Netflix’, en de bedoeling is wel degelijk om als Vlaamse speler de thuismarkt te heroveren van de grote internationale streamingplatformen zoals Netflix. Dat wil het doen met een mix van Vlaamse content die te zien is op de televisiezenders van DPG Media, en internationale content waarvoor Telenet licenties bezit. Het getuigt in ieder geval wel van ambitie, maar is die ambitie ook realistisch? Sinds kort weten we ook hoe dat streamingplatform zal heten: Streamz. Een naam die Netflix nu niet meteen angst zal inboezemen als je het ons vraagt.

Een overvolle markt

Videostreaming is al jarenlang een markt met een enorm groeipotentieel. Eind vorig jaar al spraken we van het ‘losbarsten van de streamingoorlog’. En die uitdrukking was echt niet overdreven. Netflix, bedenker van het idee van streamen van films en series, bestaat al sinds 1998 en maakte in 2014 haar opwachting in België. Vandaag de dag telt Netflix wereldwijd ongeveer 193 miljoen abonnees en meer dan 1 miljoen Belgen maken ook gebruik van de dienst. Jarenlang heeft Netflix op eenzame hoogte geleefd in de markt die het zelf ontwikkeld had, maar daar kwam 2019 grove verandering in.

Amazon Prime Video kreeg een nieuwe look om de kloof met Netflix te dichten, en ook Apple sprong mee op de kar. Op 25 maart stelde de iPhonebouwer voor het eerst Apple TV+ voor, waar grote namen zoals Oprah Winfrey en Steven Spielberg voor werden binnengehaald. 1 november debuteerde het streamingplatform van Apple. Dat zijn zowat de belangrijkste streamingnamen in België, aangevuld met VRT NU en VTM GO. Streaming is door dit grote aanbod aan spelers stilaan zo onderdeel van ons leven geworden dat voornamelijk jongvolwassenen meer en meer ‘de kabel doorknippen’. Dat betekent dat ze afstappen van klassieke televisieabonnementen en enkel streamingabonnementen nemen.

We hebben nog één belangrijke naam op de streamingmarkt genoemd: Disney+. Dit is één van de nieuwste spelers op de streamingmarkt, maar wel degene waar Netflix het meest naar omkijkt. Want Disney+ heeft het grootste mediaconglomeraat ter wereld achter zich, dat filmstudio’s koopt alsof het een brood bij de bakker is. Disney+ kan alle content aanbieden uit de huizen van Walt Disney Studio’s, Pixar, 20th Century Fox, Marvel, Lucasarts, National Geographic etc. Het platform schiet ook pijlsnel omhoog, en heeft nu al meer dan 60 miljoen abonnees. Disney+ is voor ons lang een droom, maar op 15 september is het ook eindelijk voor ons beschikbaar!

De trein gemist

De vorige paragraaf moet illustreren hoe eivol de markt al is die Streamz wil betreden, en hoe ambitieus de plannen van DPG Media zijn. Stel dat je al een televisieabonnement en nog een streamingabonnement bij Netflix en/of Disney+ hebt (zoals ikzelf), voel je dan echt de nood om er nog een abonnement bij te nemen dat je elke maand moet betalen?

Ik alvast niet. Dat Streamz Vlaams is, gaat niet voldoende zijn om de doelgroep die het wil bereiken over de streep trekken. Streamz zal de juiste keuzes moeten maken wil het een kans hebben. Er zijn twee zaken die een streamingplatform maken of kraken: het aanbod en de prijs. Op vlak van aanbod lijkt Streamz maar weinig kans te maken om te concurreren met Netflix en Disney. Het enige wat Streamz kan bieden dat zij niet hebben is het Vlaamse karakter (dat zij ook wel zullen uitspelen), maar Familie en De kotmadam gaan mij geen abonnement doen aansluiten. Daarnaast is het op dit moment nog te onduidelijk waar Streamz zal passen binnen het ecosysteem van beide bedrijven. We weten dat het zal worden gekoppeld aan Telenet Play, maar wat als je geen klant bent bij Telenet?

Schiet er over de prijs, die zal volgens mij cruciaal worden. Netflix-abonnementen worden stilaan redelijk duur, maar dat kan je oplossen door een account te delen. Disney+ is goedkoper, zeker als je het op voorhand besteld had. Voor mij komt dat ongeveer neer op een 5 euro per maand dat ik voor beide platformen betaal. Zou Streamz 10 euro per maand kosten, dan kunnen ze het al vergeten. Kost het maar drie euro per maand, dan wil ik het wel een kans geven. Maar de prijs is nog niet bekend gemaakt. Door de vele onduidelijkheden die er nog rond het platform hangen, heb ik voorlopig het gevoel dat DPG Media een trein wil halen die al lang vertrokken is.

ontspanningopiniesliderstreamingstreamztrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken