Zijn certificaten van IT-vendoren een rem op innovatie?
Op zich is er niets mis met die certificaten. Wie als werknemer op zoek is naar een IT-specialist met de juiste skills kan gerust selecteren op deze certificaten. Softwarefabrikanten bouwen deze uniform op en geven ze pas als de kandidaat geslaagd is voor zijn examen. Vaak hanteren ze ook verschillende levels, waardoor je snel weet welk vlees je in de kuip hebt.
Als werknemer zit je trouwens ook gebeiteld met zo’n certificaat. Als je in bepaalde oplossingen certified bent (ik denk maar aan Cisco, SAP, Microsoft, …) en deze ‘badge’ op je cv kan zetten, dan moet er al veel gebeuren om geen baan te vinden. Integendeel, je bent gegeerd op de markt en gezien het internationale karakter van deze certificaten kan je overal ter wereld aan de slag. By the way, hoeveel personen gebruiken vandaag nog wat ze op de schoolbanken hebben geleerd? Cobol iemand?
FTE op overschot?
Maar er is ook een keerzijde aan de medaille. Want er wordt vandaag soms zoveel waarde aan deze certificaten gehecht dat het eerder een rem is op vernieuwing. Wie eenmaal – als bedrijf of als werknemer – tijd en geld in zo’n certificaat heeft geïnvesteerd, wil daar immers optimaal en zo lang mogelijk van profiteren. Ze beschermen dan liefst zoveel mogelijk de eigen ‘omgeving’ (of kennis). En nieuwe technologie past dan niet in dit plaatje. Die nieuwe technologie kan beter zijn, sneller werken of bepaalde handelingen overbodig maken omdat ze geautomatiseerd zijn. En waardoor er mankracht – soms tot een paar fulltime equivalenten (FTE) – op overschot is. Kijk maar wat er de voorbije jaren gebeurd is met de virtualisatie van servers.
‘Outplacement’ naar nieuwe IT
Snel die nieuwe technologie adopteren en de overbodige FTE’s buitengooien is geen optie. Want de taken die wegvallen – door bijvoorbeeld automatisatie – zitten verspreid over meerdere personen (persoon A 40%, persoon B 30%, persoon C 20% en persoon D 10%). Het zou daarom een interessante piste zijn om die ‘overbodige’ IT’ers te herscholen naar de IT van morgen. Zie het als een soort outplacement van oude IT naar nieuwe IT-kennis.
We hebben nood aan een IT- of opleidingsbedrijf dat bestaande IT’ers gaat herscholen voor de IT van morgen. Je blijft wel in je eigen bedrijf verder aan de slag, maar de tijd die vrijkomt wordt geïnvesteerd in opleiding. Ik ga er logischerwijs van uit dat je dan een clausule inbouwt waardoor de persoon nog een bepaalde periode verplicht in dienst blijft. Bedrijven die geen legacy meedragen, kunnen zich trouwens sneller aanpassen aan de nieuwe noden van de markt. En omdat ze minder log zijn en flexibeler zijn, zullen ze ook sneller nieuwe inkomsten (en businessmodellen) kunnen genereren.
Wat met mijn huidige IT-kennis? Die kan je uiteraard ook in rekening brengen. Zie het als een student (master of bachelor) die na zijn opleiding beslist om nog een andere richting te volgen. Die krijgt vrijstellingen of mag misschien onmiddellijk aansluiten in het tweede jaar voor een verkort traject.
Met het tekort aan goede profielen heeft de IT-sector nood aan zo’n evolutief IT-onderwijs. Niet alleen omdat levenslang leren een must is, maar om als maatschappij sneller de voordelen te kunnen oppikken van nieuwe technologie. Zodat we met ons land in diverse oude en nieuwe sectoren en disciplines – AI, IoT, Industrie 4.0, smart cities, application development bedrijven, maar ook de telecom, de pharma van morgen … – sneller nieuwe technologie kunnen omarmen en een vooraanstaande rol kunnen (blijven) spelen.
Dit opiniestuk werd geschreven door Luc Costers, Country Manager van Nutanix in België en Luxemburg. De redactie van TechPulse Business is niet verantwoordelijk voor de inhoud.