Zeven Geboden voor winnaars in het digitale tijdperk
We leven in een digital first tijdperk, en wie nu nog op de ouderwetse manier relevant probeert te blijven is een wielrenner in een Formule 1-race. In een digitale wereld kun je niet om digitale tools heen. Organisaties moeten hun oude marktmodellen en werkwijzen daarom aanpassen en om zich heen kijken naar wat nieuw en ‘happening’ is, ook buiten de eigen markt en het eigen bedrijf. We zien dat veel bedrijven tijdens de pandemie een digitaliseringsslag hebben gemaakt en dat blijkt ook uit de cijfers. De verwachting is dat digitale transformatie met bijna een kwart (23%) toeneemt in 2025 ten opzichte van 2019.
Daar is een verbouwing van het bedrijfsmodel voor nodig. Als bedrijf heb je een geraamte nodig dat het gewicht van zo’n transformatie kan dragen. Daar heb je in je organisatie de juiste mensen, machines, tools en mindset voor nodig. Dit zijn de Zeven Geboden waar digitale pioniers zich volgens onze ervaring en onderzoeken het beste aan kunnen houden:
1. Neem mensen als uitgangspunt
Eén van de meest gestelde vragen van organisaties die willen digitaliseren is “waar beginnen we deze transformatie?” Om die vraag te beantwoorden, moet je het vraagstuk als een ontwerper benaderen. Veel organisaties die ‘klant eerst’ denken hebben namelijk moeite uit te zoomen om het grotere plaatje te zien. Door je eigen organisatie buiten beschouwing te laten zie je de eindgebruiker in de context van zijn dagelijks leven. Deze brede, onafhankelijke en onbevooroordeelde focus laat je inzien wat er echt toe doet: hoe creëer je waarde voor zowel de onderneming, als voor de klant?
2. Leer omgaan met nieuwe technologieën
Een flexibel bedrijfsmodel is in staat te anticiperen op, en aan te passen aan, veranderingen in de klantvraag en in het gedrag van de klant. Dienstverlening en producten waar zij naar vragen is alleen mogelijk als je als organisatie de nieuwste technologieën omarmt: zo verbeter je jouw producten en diensten. Relevant blijven in de techindustrie is een voortdurende uitdaging, maar de volgende tips helpen je om het voor elkaar te krijgen.
3. Richt een technologiecomité op
Er zijn altijd wel mensen binnen je organisatie te vinden die nét wat meer affiniteit met technologie hebben en het leuk vinden voorop te lopen met het omarmen van nieuwe technologieën – de trendsetters en early adopters binnen je bedrijf. Zet deze mensen samen in een groep en vraag ze met een overzicht te komen van de laatste trends en ontwikkelingen. Zij kunnen samenwerken met je Research & Development afdeling om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen om zo verder te kunnen groeien.
4. Maak budgetten vrij voor onderzoek
Briefings van je technologiecomité, maar ook observaties van het veranderend menselijk gedrag, kunnen je helpen trends de identificeren en te bepalen welke scenario’s de moeite waard zijn om mee aan de slag te gaan. Door budgetten vooraf vrij te maken is geld geen obstakel meer als je organisatie kansen ziet. Zo kan je nieuwe idee sneller op de markt worden gebracht.
5. Start met een proof-of-concept
Het zou gekkenwerk zijn om een nieuwe dienst meteen binnen je hele organisatie uit te rollen. Werk daarom met zogenaamde proof-of-concepts die bewijzen dat wat je ontwikkelt ook wérkt. Een proof-of-concept overtuigt alle belanghebbenden bij een project ervan dat de veranderingen positief zijn, maar brengt ook in kaart waar obstakels en uitdagingen liggen die je tegen kunt komen bij volledige implementatie van een nieuwe dienst of product.
6. Blijf alert
Niet alle ideeën hoeven uit je eigen koker te komen. Zorg altijd dat je tot op zekere hoogte weet waar de concurrentie mee bezig is, en ben niet bang soortgelijke projecten te starten als je denkt dat ze iets moois op het spoor zijn. Tegelijk kun je beurzen en shows bezoeken waar tech-bedrijven hun nieuwste tools presenteren. Zo ben je als één van de eersten op de hoogte en kun je meteen contacten leggen voor die proof-of-concepts die eerder voorbijkwamen.
7. Werf nieuw talent
Het is meestal niet reëel om compleet nieuwe ideeën te verwachten van een groep mensen die al jarenlang precies dezelfde samenstelling heeft. Nieuwe medewerkers aantrekken van buiten de organisatie zorgt vaak voor een heel nieuw perspectief op bestaande uitdagingen. Ze kijken vaak andersnaar opkomende technieken of klantgedrag en kunnen zo oplossingen aandragen waar mensen binnen de organisatie niet aan denken.
Door je als organisatie aan een aantal van deze geboden te houden neem je al een significante voorsprong op bedrijven die alles bij het oude laten. Als nieuwe kansen zich voordoen loont het om buiten de bewandelde paden te gaan, buiten de vaste kaders te denken en origineel te zijn in je aanpak. Zo neem je een stap om de concurrentie voor te blijven.
Dit opiniestuk werd geschreven door Geert Lejon, Vice President – Head of Belux & Head of Comms Benelux, bij Cognizant. De redactie van TechPulse Business is niet verantwoordelijk voor de inhoud.