QWIC Premium Q MN8 Belt review: E-bike voor fietsers met stijl
De voorbije weken ging wij op pad met de QWIC Premium Q MN8 Belt, een e-bike van het hoogste niveau. Het gaat hier om het meest innovatieve en vooruitstrevende model uit de line-up van QWIC. Verwacht je dan ook aan een elektrische fiets die design en comfort combineert met een enorme actieradius. Wat wil je nog meer?
15 jaar ervaring
Het verhaal van het Nederlandse QWIC begon in 2006, toen oprichters Michiel Hartman en Taco Anema een fietstocht ondernamen van Beiroet naar Beijing. Geïnspireerd door de manier waarop duurzame mobiliteit steeds belangrijker wordt in onze samenleving, begonnen zij aan hun reis om de meest vooruitstrevende en innovatieve e-bike fabrikant te worden. De voorbije 15 jaar is er natuurlijk veel veranderd op de e-bikemarkt, maar al de ervaring die het bedrijf sindsdien heeft opgedaan lijkt in hun voordeel te spelen, want QWIC heeft een aanbod waar nieuwkomers zoals VanMoof en Cowboy alleen nog maar van kunnen dromen.
Tellen we even dan vinden we op de website van QWIC maar liefst 23 verschillende modellen, opgedeeld in vier categorieën, waaronder de sportieve Performance-serie, de stedelijke Urban line-up, de vouwbare Compact-serie en de Premium e-bikes. Binnen deze laatste categorie vind je de Premium-serie, waarbij design en comfort centraal staan. Mag het ietsje meer zijn, dan kan je kiezen voor de sportieve Tour-serie waarvan de batterij te upgraden valt. Een derde categorie is die van de Premium i e-bikes, waarbij de batterij volledig geïntegreerd wordt in het frame, wat duidelijk de uitstraling van de fietsen ten goede komt. De Premium Q serie bouwt hierop verder en biedt alleen het allerbeste; van een grote batterij van 756 Wh tot een design in samenwerking met gerenommeerde designers, wat zich vertaald in speciaal ontwikkelde leren handvatten en een gelijkaardig zadel.
E-bike van het allerhoogste niveau
Je hoort het al, de Premium Q MN8 is het vlaggenschip van QWIC. De prijs is dan ook in verhouding en met een bedrag van 4.899 euro gaat het hier zeker niet om een goedkope fiets. Laten we dat bedrag echter even ontleden, want deze elektrische fiets heeft heel wat meer te bieden dan een comfortabele manier om van A naar B te rijden.
Eerst en vooral betaal je natuurlijk voor het design van de fiets. Het gaat in dit geval om een handgemaakt aluminium frame in Fog White (of Asphalt Black) dat volgens QWIC uitvoerig getest werd op kwaliteit, stijfheid en rijeigenschappen. Zoals we eerder al aanhaalden werd er gekozen voor een zadel en handvatten uit leer. Deze zijn netjes afgewerkt en voelen zeer kwalitatief aan. De handvatten zijn comfortabel tijdens het rijden, al vragen we ons wel af wat langdurige blootstelling aan water, zweet en natuurlijke oliën ermee doet. Bekijken we de fiets verder, dan zien we dat de kabels aan het stuur waar mogelijk aan elkaar bevestigd zijn om een nette afwerking te garanderen tot ze verdwijnen in het frame. We merken de ingebouwde verlichting op en merken ook dat het QWIC-logo vooraan mee oplicht. Het visuele plaatje klopt alvast. Dit is een elektrische fiets die opvalt, net zoals een Tesla dat zou.
Aandacht voor detail
In de details vinden we echter nog meer redenen terug om extra budget opzij te zetten voor deze e-bike. Zo is hij voorzien van een verende voorvork en ook het zadel geeft mee als je eens in een putje rijdt. Je rijervaring blijft dus steeds optimaal. Je kan er echter ook voor kiezen om de vering uit te schakelen als je een lange rit op een vlakke weg onderneemt. Een draaiknop op de vork helpt hierbij. Je fiets is dan efficiënter, maar wat minder comfortabel. Kijken we verder naar de trappers dan zien we dat hierop een speciale antisliplaag is aangebracht zodat je ook met sneakers bij nat weer stevig op de pedalen blijft zitten.
QWIC heeft gekozen voor voldoende brede 28-inch Schwalbe Energizer Plus banden en hydraulische schijfremmen. Er wordt gebruikgemaakt van een Brose Drive S motor om de fiets in beweging te brengen, in combinatie met een riemaandrijving. Je kan ook voor een klassieke ketting gaan en zo 400 euro uitsparen, maar dan moet je het extra onderhoud er wel bijnemen.
LCD-display zorgt voor mogelijkheden
Het geheel wordt aangestuurd via het verlichte LCD-display op het stuur. De keuze is tussen vier ondersteuningsniveaus die je combineert met de maar liefst acht versnellingen op de fiets. Buiten je snelheid en de geschatte batterijduur tonen kan je de fietscomputer ook gebruiken om de wandelassistent te activeren, zoals we ook al zagen in de Trek District+ 7. Even de knop onderaan ingedrukt houden en de fiets beweegt zich voort aan maximaal 6 kilometer per uur tot je remt of erop springt en zelf begint te trappen. Via de poort op de zijkant van het LCD-display kan je trouwens ook een smartphone of ander USB-apparaat opladen. Dit werkt zelfs als de fiets uitstaat en is best praktisch.
Batterij en oplaadstation
Wat de batterij betreft heb je bij dit Premium Q model de keuze om voor de grootste QWIC-batterij ooit te gaan, namelijk een exemplaar van 756 Wh. Dit komt echter wel aan een meerprijs van 400 euro. Voor dat bedrag rijd je gemiddeld 50 kilometer verder op de eerste stand en 35 kilometer verder met de hoogste ondersteuning. Met een standaardbereik van 90-120 kilometer (40-65km op level 4) kom je natuurlijk al een heel eind, maar pendel je ver of fiets je gewoon graag lange afstanden zonder opladen, dan kan je de grootste batterij overwegen.
Iets om in het achterhoofd te houden bij die keuze is het charging station dat QWIC bij de e-bike levert. Dit is prachtig afgewerkt en laat je de batterij rechtop opladen. Dit is de eerste elektrische fiets die we testen met zo’n oplossing en een suggestie die we ook al maakten voor Cowboy. Het maakt dat je de batterij niet zomaar op de grond of op de kast moet leggen tijdens het opladen. Het ziet er gewoon heel netjes uit en dankzij de LED-indicatoren weet je precies hoe vol je batterij is. Terzelfder tijd heb je echter geen klassieke oplader meer en snel even je lader in je rugzak stoppen om op het werk op te laden is dus geen optie meer, want daarvoor is het station te groot. Dit is op te lossen door een reislader aan te schaffen. Er is een exemplaar van 45 euro dat je aansluit op de batterij en een van 199 euro die gebruikt maakt van de laadpoort op de fiets. Het grote verschil in prijs kunnen we niet meteen verklaren.
Qwic smartphone-app
Hopelijk heb je ondertussen een idee waarom de QWIC Premium Q MN8 het topmodel in de line-up is, maar er ontbreekt nog één belangrijk aspect. De e-bike kan immers ook verbonden worden met je smartphone. Hiervoor gebruikt QWIC twee apps, die we eigenlijk liever samen zouden zien. QWIC Dashboard zorgt via Bluetooth voor een overzicht van zaken zoals je snelheid, batterij, de duur van je rit,.. Terwijl de QWIC-app zich aan de hand van mobiele data en GPS eerder richt op het ingebouwde veiligheidselement van je fiets. Standaard krijg je Find my Bike-ondersteuning. Zo konden we een perimeter rond onze woning instellen en kregen we via de ingebouwde GPS een waarschuwing toen onze testfiets met de koerier het gebied verliet. Vervolgens krijg je 1x per minuut een live-update van de locatie. Wij verwijderden de app op dat punt, maar QWIC belooft dat je je fiets ermee terugvindt of je krijgt een nieuwe. Deze functie is gratis, maar je kan ook opteren voor een diefstal- en schadeverzekering van 149 euro per jaar of 549 euro voor vier jaar. Op je e-bike zit bovendien maar liefst 5 jaar garantie en dat is inclusief de batterij. Gemiddeld zal de capaciteit van deze laatste zo’n 5 procent per jaar afnemen.
Tot slot zijn er nog enkele optionele accessoires te koop. Zo is er de bagagedrager van 79 euro die we eigenlijk liever in de prijs inbegrepen hadden gezien. Het LCD center flatscreen kost je 140 euro en zorgt voor een groter scherm en meer overzicht. Perfect als extra want je hebt het niet echt nodig.
QWIC Premium Q MN8 Belt: Eindoordeel
Dat dit een aardig dure e-bike is, daar kunnen we niet rond. We kunnen echter ook niet anders dan toegeven dat het meteen ook de beste e-bike-ervaring was die we al gehad hebben. De fiets is tot in de details afgewerkt en heeft bovendien de nodige slimme elementen aan boord, die hem laten concurreren met recente smart bikes. Dit is geen e-bike die je koopt voor een wekelijks ritje op zondagmiddag, maar voor dagdagelijks gebruik over een langere periode. Hij zal in veel gevallen dan ook de auto vervangen en als die kost wegvalt is dit in verhouding natuurlijk een koopje. Wil je van A naar B met klasse, dan zal je van deze QWIC Premium Q MN8 al snel tevreden zijn.