Cowboy 3
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Rijervaring zoals geen ander
  • App vol nieuwe functies
  • e-Bike van Belgische bodem
  • Verwijderbare batterij
CON
  • Prijsverhoging
  • Geen off-road modus meer

De Cowboy v2 was veruit onze favoriete e-bike van 2019 en met de introductie van de v3 hoopt de Belgische start-up dat succes te herhalen. Is de Cowboy v3 nog steeds de beste elektrische fiets?

Toen we het persbericht over de Cowboy v3 ontvingen, waren we meteen enthousiast. Onze ervaringen met de Cowboy v2 uit 2019 waren namelijk enorm positief. Toegegeven, het was toen de eerste e-bike die we testten en we hadden dus weinig expertise. Na die review vond er echter een peloton van andere elektrische fietsen hun weg naar de redactie. Daar zaten verschillende geweldige fietsen tussen van merken zoals VanMoof en Cannondale, maar toch konden we de rijervaring van de Cowboy niet vergeten en bleef het een referentiepunt.

Toen ons gevraagd werd of we een preproductiemodel van de Cowboy v3 als eerste wilden uitproberen, zeiden we dan ook volmondig “Ja!” en na onze eerste rit wisten we het meteen: de rijervaring is nog steeds geweldig.

Cowboy 3 lifestyle

Het gaat in dit geval dus om een preproductiemodel. We testen dus een Cowboy 2019 die voorzien werd van allemaal nieuwe onderdelen zoals de v3 deze zal hebben, van een nieuwe riem en ander verzet tot nieuwe trappers en banden. Aangezien het frame tussen de twee modellen enkel in meer kleuren beschikbaar komt (naast zwart kan je nu ook kiezen voor donker- of lichtgrijs), is er dus geen groot verschil met de uiteindelijke versie. Cowboy werkt wel nog volop aan de software en wat dat betreft ontbraken er voorlopig nog extra’s zoals de luchtkwaliteitsmeter en crash detection. Auto unlock en het anti-theft systeem waren dan weer wel aanwezig.

Cowboy 3
De Cowboy v3 in Mineral Grey (lichtgrijs).

Een nieuwe generatie hardware

Uiteraard wordt een derde generatie e-bike voorzien van nieuwe, verbeterde hardware. Wat we aan de Cowboy 2019 al leuk vonden was de riemaandrijving, want deze heeft alleen maar voordelen ten opzichte van een traditionele ketting. Geen vuile handen bijvoorbeeld, en ook het onderhoud is minder. De Cowboy v3 maakt gebruiken van een carbon riem die tot 30.000 kilometer moet meegaan.

De riem gaat hand-in-hand met een kleiner verzet dan zijn voorganger, wat ervoor zorgt dat je sneller kan vertrekken en ook bergop nog heel aangenaam kan fietsen. Dit is duidelijk een verbetering. Vergeleken met de VanMoof Electrified S3 die we recent nog testten, waren we veel sneller aan onze topsnelheid. We merkten wel op dat het niet langer mogelijk is om met een wheelie (voorwiel van de grond) uit de startblokken te schieten, maar dat zegt eerder iets over de betere balans van de Cowboy v3 ten opzichte van de v2.

Cowboy v3 2020
Het batterijniveau wordt op het frame weergegeven.

Hoewel we zelf tevreden waren over de banden van de Cowboy 2019, kwamen er veel klachten van gebruikers die last hadden van lekken in de eerste honderd kilometer. Cowboy Support zorgde in die gevallen voor vervangexemplaren, maar voor de v3 werd er besloten om van banden te wisselen en werd er gekozen voor een exemplaar dat voor Cowboy op maat gemaakt werd. Deze banden zijn breder dan die van hun voorganger en volgens het bedrijf even lekbestendig als de beste opties op de markt. Over de ervaringen op lange termijn kunnen we weinig zeggen, maar de wegligging was alvast zeer aangenaam en gaten in het wegdek of kasseien zorgden voor weinig ongemak.

Praktische overwegingen

Al deze veranderingen zorgen er samen voor dat de Cowboy v3 met zijn 16,9 kilogram zo’n 800 gram zwaarder is dan de vorige generatie. Dat is nog steeds een prima gewicht, zelfs als je daar de spatborden bijtelt (die zijn apart te koop voor 89 euro). Even een trap af of je fiets in de trein zetten is perfect haalbaar. Verder is de batterij nog steeds makkelijk verwijderbaar, wat geweldig is voor het opladen.

Een soort van wall-charger of houder om krassen te vermijden zouden we wel nog graag zien, want door het formaat en gewicht van de fiets komt de batterij al eens snel op de grond te liggen tijdens het opladen. Op praktisch vlak kwam onze grootste frustratie eigenlijk van het gebrek van een simpele fietsstandaard (poot, of pikkel voor de liefhebbers). Cowboy zet sterk in op minimalisme en dat is net waarom we het design van deze e-bike zo geweldig vinden, maar dit is zo’n essentieel onderdeel dat echt deel zou moeten uitmaken van het basispakket.

Grote update voor Cowboy-app

Wie al onder de indruk is van de hardware-upgrades, zal dat zeker ook zijn van de nieuwe toevoegingen op softwarevlak. De Cowboy-app bouwt verder op het minimalistische design van de fiets en geeft je alle belangrijke informatie, zoals het batterijniveau, de locatie van je fiets en je snelheid (als je hem met een fietshouder gebruikt). Zoals je kan verwachten ontgrendel je de fiets via de app en bedien je er ook de verlichting mee. Na je rit kan je een overzicht van je trip terugvinden en je kan zelfs onmiddellijk contact opnemen met Cowboy Support.

Zoals we al aanhaalden zijn de automatische ontgrendeling en diefstaldetectie nieuw. Auto-unlock werkte voor ons alvast prima en was minder verwarrend en nauwkeuriger dan dezelfde functionaliteit bij de VanMoof Electrified S2. Kwamen we in de buurt van de fiets, dan konden we meteen opstappen en vertrekken. Wanneer we onze rit beëindigden en de Cowboy v3 op slot deden via de app, verscheen er een countdownklok van twee minuten (zelf in te stellen). Erg handig, want zo activeert de fiets niet meteen opnieuw als je nog even in de buurt blijft.

Ook de diefstaldetectie bleek zeer nauwkeurig, want zelfs bij een kleine verplaatsing van de fiets “omdat hij in de weg stond” kreeg ik een melding via mijn smartphone. Wordt de fiets echt gestolen, dan kan je hem via een kaart in de app makkelijk terugvinden. Kom je in de buurt van de Cowboy, dan activeert de Bluetooth-verbinding zich en kan je door af te gaan op de signaalsterkte de fiets tot op de meter nauwkeurig traceren. Het is een zeer waardevolle mogelijkheid die ongelukkige eigenaars zeker zullen appreciëren. De succesverhalen van de functie kan je met wat zoekwerk online vinden.

De verlichting is ingebouwd, maar extra reflectoren zijn aan te raden.

Zoals gezegd waren de air quality- en crash detection-functionaliteit nog niet beschikbaar voor onze testfiets. De uitrol van de eerste functie is gepland voor eind juni, terwijl de laatste er eind juli zal zijn. We halen ook nog even iets anders aan dat ontbreek in de Cowboy v3, namelijk de off-road-functionaliteit. In de Cowboy v2 kon je deze activeren om de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur naar 30 op te trekken, maar helaas is deze optie niet langer beschikbaar. In onze versie van de app was de keuze er nog wel, maar werd de snelheid in beide gevallen beperkt tot 25.

Voor de vele liefhebbers van de modus is het jammer dat die ontbreekt, ook al is het wettelijk niet toegestaan om aan deze snelheid op de Belgische wegen te rijden met een e-bike. Elektrische fietsen hebben deze optie vaak omdat de maximumsnelheid in de Verenigde Staten net iets hoger ligt. De app geeft steeds een waarschuwing die je moet accepteren bij activatie ervan op de Cowboy 2019, maar de keuze is in de v3 dus voor jou gemaakt.

Hogere prijs voor Cowboy v3

De prijs van de Cowboy v3 biedt ruimte tot discussie. Waar de Cowboy 2019 zeer sterk geprijsd was met zijn 1990 euro, komt daar maar liefst 300 euro bij voor de v3. Je betaalt dus 2290 euro voor deze nieuwe generatie en dat is een aardig bedrag, zeker als je weet dat VanMoof de prijs van hun nieuwe generatie verlaagd heeft naar 1998 euro.

Ondanks de nieuwe hardware en software, hadden we graag de prijs van de vorige generatie behouden gezien om zo van de Cowboy v3 een enorm competitieve e-bike te maken binnen het segment van de premium elektrische fietsen. Cowboy CEO Adrien Roose laat wel weten dat het hier om een transitiemodel gaat voor het bedrijf. De start-up heeft immers voor de eerste keer de volledige productieketen in handen, waardoor de kwaliteit en het volume in de toekomst nog verhoogd kan worden. Dit kan dus een reden zijn voor de hogere prijs en hopelijk zien we de prijs terug omlaag duiken in de toekomst.

Cowboy v3 2020
Met een Quad Lock bevestig je makkelijk je smartphone.

Cowboy v3: Eindoordeel

Waar de Cowboy vorig jaar geen concurrentie had, is dat deze keer wel het geval. Nochtans blijft de e-bike uniek in zijn soort en levert hij ongezien rijcomfort en een zeer functionele app. Voor deze derde generatie betaal je wel stevig meer en dat is jammer, zeker omdat er steeds meer aantrekkelijke opties zijn met een prijspunt rond de 2.000 euro. Toch blijft de Cowboy v3 een geweldige keuze. Wie zich aangetrokken voelt tot het minimalistische ontwerp en houdt van het idee om de stad te doorkruisen op een e-bike van Belgische makelij, hoeft niet te twijfelen.

De Cowboy v3 is te bestellen via Cowboy.com. De eerste exemplaren worden eind juli geleverd.

Gerelateerde artikelen

Cowboy 2019 e-bike review: Heerlijk fietsen, zonder moeite

Een elektrische fiets, is dat wel iets voor iemand van mijn leeftijd? Absoluut! Dat bewijst Cowboy, een Belgische start-up en producent van de Tesla onder de e-bikes.

VanMoof Electrified S3 review: Je nieuwe droomfiets

De VanMoof Electrified S3 is prijs-kwaliteit de beste e-bike die je kan kopen en maakt het kopers van een elektrische fiets wel heel eenvoudig.

4 REACTIES

  1. Waar geen kat over spreekt in reviews: ‘draaglast’. Andere merken gaan tot 120 kg
    Deze mag dus max 93 kg bedragen (berijder + bagage). Dus voor urban bike niet echt geschikt om boodschappen te doen of de grotere/zwaardere rijder. Dus duidelijk dat er compromis gemaakt is met licht frame, en wss. een jonge doelgroep. (hoeft niet zo stevig te zijn)

  2. Het wringt toch een beetje dat een fiets die maar in één maat verkrijgbaar is en die niet in een vrouwvriendelijke versie wordt uitgebracht – tenzij de dame in kwestie minstens 1,7m meet en met een herenfiets willen rijden – als “de beste elektrische fiets” wordt bestempeld. De positieve discriminatie van deze Belgische fabrikant kan ik waarderen, maar het eindoordeel neemt toch een loopje met de waarheid…

  3. UPDATE
    Giant:
    Ik: dus hoeveel gewicht: berijder + bagage maximaal? antw. ‘130 / 140 kg geven we over het algemeen af voor onze ebikes.’

    Cowboy 93 kg dus 🙁 Hallo…No-Go voor mij hoor. enkel vr lichtgewichten en geen bagage mee.

    + off-road mode weg. Zielig.

    Koop ik wel een degelijk stevig NL merk, waar ik mogelijks niet door zak…

    succes 🙁

  4. Volgens de FAQ van de website:
    De Cowboy-fiets voldoet aan de ISO 4210-certificering voor een totaalgewicht van 110 kg, inclusief gewicht van de fiets.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here