VanMoof Electrified S3
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Geweldige rijervaring
  • Vertrouwd design met nieuwe matte afwerking
  • In te stellen versnellingen,
  • Nieuwe belsignalen
CON
  • Automatische verlichting brandt vaak voor niets
  • Versnellingen kunnen nog vlotter

De VanMoof Electrified S3 is prijs-kwaliteit de beste e-bike die je kan kopen en maakt het kopers van een elektrische fiets wel heel eenvoudig.

Eind april kondigde de Nederlandse fietsenproducent VanMoof de Electrified S3 en X3 aan, de opvolger van de enorm populaire S2 en X2, twee e-bikes die tijdens hun lancering in 2018 hun tijd vooruit waren. Anno 2020 was het echter tijd voor een nieuw model, want de concurrentie stond ondertussen niet stil. Wij testten de S2 daags voor de lancering van de S3 en gingen daarna meteen aan de slag met de VanMoof Electrified S3. Genoeg stof dus voor een vergelijkend artikel.

VanMoof Electrified S3

40 procent goedkoper

Elektrische fietsen zijn niet goedkoop, maar door een toename van de concurrentie en de stijgende vraag beginnen de prijzen toch te dalen. Waar je anno 2018 nog makkelijk meer dan 3000 euro neerlegde voor een kwalitatieve e-bike, zagen we vorig jaar premium fietsen met een betaalbare prijs de markt helemaal opengooien. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Cowboy, een e-bike van Belgische bodem en onze absolute favoriet van 2019. Met zijn prijskaartje van 1990 euro een groot verschil met de 3.398 euro van de VanMoof Electrified S2, terwijl er veel overeenkomsten zijn tussen de twee.

VanMoof heeft echter al vaker gezegd dat ze elektrische fietsen bij een zo breed mogelijk publiek willen introduceren en daarom deed het bedrijf iets ongezien: Het biedt de Electrified S3 en X3 aan voor maar 1998 euro! Dat is een prijsdaling van meer dan 40 procent voor een fiets die op elk vlak beter is dan zijn voorganger. Het lijkt vreemd. Als Apple dit zou doen met de iPhone, zou je denken dat er iets mis is met de nieuwe generatie. Dat is echter niet het geval. VanMoof neemt het productieproces vanaf de S3 en X3 immers grotendeels zelf in handen. Koppel daar een recente investeringsronde van 12,5 miljoen euro aan en het gevecht voor de harten van de consument kan beginnen.

Vertrouwd design

Aan het design van de VanMoof Electrified S3 moest alvast niet veel aangepast worden om indruk te maken, want dat vonden we bij de S2 al prima. Deze keer werd er gekozen voor een eerder matte finish en dat was een goede keuze, want het geeft de fiets een premium uitstraling. Wij testten de fiets in de kleur Dark (zwart), maar hij is ook beschikbaar in Light (wit). We merkten ook meteen op dat de remkabels van de S3 een pak minder opvallen. Dit komt omdat ze de vorm van het stuur volgen tot ze in het frame verdwijnen. De remmen zijn deze keer trouwen hydraulisch, wat ze duurzaam, krachtig en vooral onderhoudsvrij maakt. Wie het frame van de fiets volgt, komt net voor het zadel nog een kleuraccent tegen met daarin het VanMoof logo. Het lijkt misschien een subtiel detail, maar fietsen zien er steeds vaker hetzelfde uit en dit zorgt ervoor dat de S3 meteen opvalt als een fiets van VanMoof. Verder is het design van de fiets amper veranderd.

VanMoof Electrified S3

De batterij zit nog steeds netjes weggewerkt in het frame, bovenaan is er een LCD-scherm te vinden met informatie over je snelheid en batterij, en natuurlijk heb je nog steeds een ingebouwd voor- en achterlicht. Aan het achterwiel vinden we ook het kick lock terug, nog steeds een unieke feature die je alleen bij VanMoof vindt. Even het wiel in de juiste positie brengen, lichtjes trappen en de fiets gaat nergens naartoe. Wie het toch probeert, krijgt met een hels lawaai te maken.

De VanMoof Electrified S3 en X3.

Beter op alle vlakken

In onze review van de S2 haalden we verschillende werkpunten aan die we graag verbeterd zouden zien in de S3 en we zijn blij om te zien dat VanMoof naar de feedback van de community geluisterd heeft. Het meest storende element van de Electrified S2 vonden wij de versnellingen. Eens je de 18 kilometer per uur haalde, werd er een versnelling hoger geschakeld en dit was duidelijk te voelen, wat niet voor de beste ervaring zorgde.

Voor de S3 koos VanMoof voor een volledig nieuw systeem met een automatische e-shifter met vier versnellingen en aanpasbare intelligente schakelniveaus. In de praktijk wil dit zeggen dat je zelf kan gaan kiezen wanneer de fiets moet schakelen. Dit doe je door in de app de schakelpunten te verslepen en deze zijn in te stellen voor elk van de vier ondersteuningsniveaus. Rijdt je door de stad en moet je vaak stoppen, dan wil je misschien het schakelen wat langer uitstellen. Doe je lange afstanden zonder stoplichten? Dan kan je sneller naar de hoogste versnelling schakelen. We merkten wel op dat het wisselen van versnellingen nog steeds voelbaar is en hadden dit graag nog wat vlotter gehad, maar de ervaring is enorm verbeterd ten opzichte van de S2. De motor is deze generatie trouwens nog wat krachtiger en we beleefden nog steeds veel plezier aan de Turbo-knop, die je tijdelijk alles uit de S3 laat halen. Heerlijk! Uiteraard steek je op dat moment al snel andere weggebruikers voorbij en dan is het handig dat VanMoof nieuwe belgeluiden heeft toegevoegd die via de app te selecteren zijn. Ideaal, want het originele geluid trok op de verkeerde manier de aandacht.

VanMoof Electrified S3

Je merkt het al, de VanMoof Electrified S3 een echt plezier om met te rijden. De banden zijn breed genoeg en absorberen daardoor makkelijk oneffenheden in het wegdek. Ons reviewexemplaar had nog niet het definitieve zadel, maar het was alvast comfortabel om ook tijdens langere ritten op te zitten. De winkelversie zal hoe dan ook geen racezadel hebben zoals we bij andere e-bikes zien en daarvoor zijn we VanMoof enorm dankbaar. Langere ritten zijn trouwens perfect mogelijk met de Electrified S3. Een ritje van 27 kilometer kostte ons 38 procent van de batterij, op de hoogste ondersteuningsgraad en met veelvuldig gebruik van de boost-knop. VanMoof belooft een bereik van 60-150 kilometer en dat lijkt zeker te kloppen. Opladen doe je bovendien in vier uur, waarvan de eerste 50 procent in 80 minuten.

VanMoof app voor Android en iOS

De app van VanMoof is nog steeds dezelfde als bij de S2 en naast de mogelijkheid om de versnellingen in te stellen valt er weinig nieuw te merken. Dat hoeft ook niet, want alle functionaliteit is aanwezig. Je gebruikt de app om de fiets te unlocken, het alarm te activeren, je ritten bij te houden, de verlichting aan te zetten,… Wij kozen in het laatste geval voor automatisch, maar merkten dat de verlichting wel heel veel brandde, ook tijdens de dag. Ze manueel aan- en uitzetten lijkt ons dan ook de betere optie. Je ritten volgen werkt zoals verwacht, maar VanMoof heeft hier zeker nog ruimte om te groeien, bijvoorbeeld door routeplanning toe te voegen. Misschien in combinatie met een VanMoof smartphone-houder?

VanMoof Electrified S3: Conclusie

Waar wacht je nog op? De VanMoof Electrified S3 is de beste e-bike van 2020, zoveel is zeker. Deze nieuwe generatie is op alle vlakken beter dan de S2. Er werd extra aandacht gegeven aan het design en de intelligente versnellingen laten je de fiets volledig naar smaak afstellen. Terwijl dit al meer dan reden genoeg is om een S3 aan te schaffen, zal het prijskaartje van 1998 euro je ongetwijfeld verder over de streep trekken, want je krijgt enorm veel waar voor je geld.

Gerelateerde artikelen

VanMoof Electrified S2 review: Laat de S3 maar komen

Hoewel de VanMoof Electrified S2 niet perfect is, slaagt hij er honderd procent in om ons enthousiast te maken over de Electrified S3.

VanMoof onthult nieuwe e-bike S3 & X3 met automatische versnellingen

De VanMoof S3 & X3 bevatten een reeks nieuwe features, waaronder vier elektronische versnellingen, ingebouwde hydraulische remmen en twee keer zoveel kracht.

Fietsenproducent VanMoof opent pop-up winkel in Antwerpen

Nederlandse fietsenproducent VanMoof opent tot midden juli een pop-up in België. Fietsers zullen de Electrified S3 en X3 e-bikes kunnen testen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here