RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Stevige fiets, aangename rijervaring
  • Keuze van ondersteuning
  • Kick lock
  • Turbo-knop
CON
  • Te duur anno 2020
  • Versnelling
  • Fietsbel mag anders

Hoewel de VanMoof Electrified S2 niet perfect is, slaagt hij er honderd procent in om ons enthousiast te maken over de Electrified S3.

Het voorbije jaar hebben we op de redactie van TechPulse meerdere elektrische fietsen mogen testen, waaronder de Cowboy 2019 en Cannondale Quick Neo. Eén naam die steeds bleef terugkomen tijdens onze zoektocht naar andere merken om te reviewen, was VanMoof. Enkele dingen spraken ons meteen aan. Het design van de fietsen bijvoorbeeld, dat er heel modern uitziet en zich weet te onderscheiden van traditionele merken die vasthouden aan de klassieke look van een fiets. Het bedrijf is bovendien van Nederlandse origine en dat maakt het zeker de moeite waard om VanMoof (lees het op zijn Nederlands, niet als VanMove) van dichterbij te bekijken. Wij gingen aan de slag met de VanMoof Electrified S2.

Disclaimer: Op 21 april 2020 zal VanMoof de Electrified S3 en X3 voorstellen aan de wereld. Deze nieuwe fietsen beloven voor een veel lagere prijs (1998 euro) beschikbaar te zijn dan de S2 en X2. We raden je dan ook aan om eerst even onderzoek te doen naar deze fietsen alvorens je een Electrified S2 of X2 aanschaft, nieuw of tweedehands. De aankondiging zal je alvast op TechPulse vinden, zodat je gemakkelijk kan vergelijken, waar deze review je zeker een handje met kan helpen.

Sinds VanMoof de Electrified S2 en zijn compactere broer, de X2, lanceerden in juni 2018, is de markt van de elektrische fietsen enorm geëvolueerd. Smart features zijn alomtegenwoordig, anti-diefstal voorzieningen zijn zowat een vereiste geworden en stijlvolle e-bikes van het Tesla-kaliber schieten als paddenstoelen uit de groen. Toch is het goed om te zien dat de VanMoof Electrified S2 zelfs na bijna twee jaar nog steeds over unieke elementen beschikt die we nog nergens anders zijn tegengekomen. Op hetzelfde moment zijn er echter zaken die beter kunnen, dingen die we hopelijk gaan terugvinden in de nieuwe S3 en X3.

VanMoof Electrified S2 heeft een modern en stijlvol design

De VanMoof Electrified S2 die wij mochten testen voor deze review is stijlvol en maakt absoluut indruk. Waar mogelijk zijn alle minder mooie elementen netjes weggestopt, van de kabels die naar het stuur lopen tot de ketting die de fiets in beweging houdt. Ook de batterij is niet zichtbaar en het is even zoeken waar deze ingebouwd zit in het frame als je de fiets voor de eerste keer onder ogen krijgt. Deze zit netjes weggeborgen in het frame, waar we ook de ingebouwde verlichting vinden en een LCD-display die je informatie geeft over onder andere je snelheid. Een ingebouwde batterij heeft uiteraard zijn voor- en nadelen, want je zal de fiets steeds in de buurt van een stopcontact moeten plaatsen in tegenstelling tot enkel de batterij. De motor zelf vinden we vooraan. Waar de X2 gemaakt is voor kleinere bestuurders, heeft deze wel een voordeel dat de S2 niet heeft, namelijk een rek aan de voorkant waarop je iets kan plaatsen. Op zich misten we dit niet, maar een bagagerek zou wel handig geweest zijn.

Krachtige prestaties, met én zonder Turbo-knop

De VanMoof Electrified S2 is een stevige fiets die even aangenaam rijdt als hij aanvoelt. De fiets is voorzien van een krachtige motor, maar het is niet zo dat je vanaf de eerste keer trappen als een raket vooruit schiet en even naar adem moet happen. Als je dat wil kan dat echter wel dankzij de Turbo-knop. Deze zit rechts aan het stuur en zorgt voor een extra boost wanneer je die nodig hebt, zoals wanneer je vertrekt of je met een extra sterke tegenwind te maken krijgt. We merkten wel dat we deze Turbo-knop graag als vijfde optie hadden gezien na de eerste vier ondersteuningsmogelijkheden. In slechte weersomstandigheden merkten we bijvoorbeeld dat we de Turbo-knop langere tijd ingedrukt hielden. Een optionele off-road optie zou dus een leuke extra zijn. Uiteraard is deze modus een pak zwaarder op de batterij, die ergens tussen de 60 en 150 kilometer aan ondersteuning zal bieden, afhankelijk van hoe hard je zelf trapt. In ongeveer vier uur is de batterij opnieuw opgeladen. 

VanMoof Electrified S2

Een van de dingen die ons wel stoorde tijdens het rijden, was de automatische versnelling. Deze moet het meeste maken van de inspanningen die je als bestuurder doet en activeert wanneer je de 18 kilometer per uur haalt. Dit is heel merkbaar en voelt zeer mechanisch aan. Het is minder een probleem bij lange ritten, maar als je door de stad fiets ga je door het vele stoppen geen al te vlotte ervaring hebben. Een tweede werkpunt dat hopelijk is aangepakt in de nieuwe VanMoof Electrified S3, is het geluid van de motor. Deze zoemde net iets meer dan we bij andere merken hebben gemerkt, al zou dat kunnen zijn omdat de motor zich in het voorwiel bevindt. Een laatste verbetering die we willen zien is het geluid van de bel. Dit past bij de rest van de geluiden die de S3 maakt (bijvoorbeeld bij het unlocken), maar het geluid klinkt heel robotachtig en heeft niks weg van een klassieke fietsbel. Andere weggebruikers zullen dan ook sneller op zoek gaan naar de bron van het geluid in plaats van simpelweg aan de kant te gaan. 

Het LCD-scherm bovenaan toont je zaken zoals je snelheid, de hoeveelheid ondersteuning en natuurlijk de resterende hoeveelheid batterij. Dit wordt goed aangevuld door de app, waarin je ook al deze informatie kan vinden. Unlocken op basis van je nabijheid tot de fiets was niet altijd even betrouwbaar, maar verder hadden we er geen problemen mee. Uniek aan de Electrified S2 is het ingebouwde slot dat zich in het achterwiel bevindt. Je plaatst je wiel simpelweg in de juiste positie en geeft een lichte trap tegen het mechanisme, waardoor de fiets op slot gaat. Zo hoef je in principe geen slot meer mee te nemen, want de VanMoof Electrified S2 maakt ook een hels lawaai als je hem probeert te verplaatsen, net zoals dat bij deelsteps het geval is. Toch kan fysiek vastmaken natuurlijk geen kwaad. 

De prijs van e-bikes in 2020

3398 euro, dat is de prijs van de VanMoof Electrified S2. Dat is een aardig bedrag en vaak moeilijk te verkopen wanneer je weet dat er meerdere kwalitatieve e-bikes te vinden zijn van rond de 2000 euro. VanMoof had dit gelukkig zelf ook door en kwam enkele maanden geleden met een abonnementendienst voor e-bikes die je toegang geeft tot een Electrified S2/X2 voor 79 euro per maand. Heel aantrekkelijk voor zij die eens willen proeven van e-bikes zonder meteen een groot bedrag neer te leggen. Het feit dat de Electrified S3 en X3 slechts 1998 euro kosten is hier een logisch vervolg op en zorgt voor een extra reden om voor VanMoof te kiezen. 

VanMoof Electrified S2

VanMoof Electrified S2: Eindoordeel

De VanMoof Electrified S2 is zeker niet perfect, maar zorgt wel voor een stijlvolle en aangename manier om een fietstocht te maken. Anno 2020 ligt de prijs echter wel te hoog voor een e-bike van dit type. Dat geeft echter niet, want wat de S2 het allerbeste doet, is ons enthousiast maken over de S3. Al onze werkpuntjes zijn immers gemakkelijk op te lossen en dat kan van de Electrified S3 wel eens de allerbeste e-bike ooit maken, zeker met zijn prijs van slechts 1998 euro. 

Gerelateerde artikelen

Cowboy 2019 e-bike review: Heerlijk fietsen, zonder moeite

Een elektrische fiets, is dat wel iets voor iemand van mijn leeftijd? Absoluut! Dat bewijst Cowboy, een Belgische start-up en producent van de Tesla onder de e-bikes.

Cannondale Quick Neo EQ review: de e-bike voor elke gelegenheid

Ben je op zoek naar een e-bike die volledig uitgerust komt met alle accessoires die je nodig hebt voor een heerlijk ritje door de stad of het bos? Dan kan de Cannondale Quick Neo EQ je helpen.

Ampler Curt e-bike review: Elegantie van begin tot einde

Ampler doet met de Ampler Curt een gooi naar het kroontje van de beste e-bike. Slaagt de startup uit Estland daarin op de competitieve markt van de elektrische fietsen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here