Reviews

Cortina E-Silento Pro review: perfecte e-bike voor actievelingen

Cortina E-Silento Pro header
Voordelen
Indrukwekkende actieradius
Fijne rijervaring
Geraffineerde Shimano-middenmotor
Nadelen
Zadel is wel echt te hard
Zithouding is niet altijd comfortabel
Lakkwaliteit mag beter
Aanbevolen prijs: €3.599
Waar te koop?
Totaalscore 8
Cortina betreedt met de E-Silento Pro het high-end segment van e-bikes en zet wat ons een indrukwekkende score neer. Of het ook de ‘e-bike voor jou’ is, hangt puur af van je gebruiksdoel van de elektrische fiets.

Had mij jaren terug gevraagd waar Cortina als merk voor stond, en ik had gezegd: fietsen voor jeugdigen. Het Nederlandse bedrijf verkoopt dan ook met name fietsen die bedoeld zijn voor schoolgangers. Dat merk je onder meer aan de hippe(re) vormgeving en de aandacht die gespendeerd wordt aan het ‘hufterproof’-gehalte van zijn fietsen. Als we vervolgens kijken naar de E-Silento Pro, dan constateren we eigenlijk een breuk met dat imago. De elektrische fiets is niet per se frivool vormgegeven, maar richt zich qua design echt op de actieveling.

Als je hem voor het eerst ziet, zou je dan ook beginnen denken dat het een mountainbike is – al is dat vooral het gevolg van de Big Ben-banden met een breder dan regulier loopvlak. Design is één ding: waar het uiteindelijk om gaat is hoe de elektrische fiets zich gedraagt als we de weg op gaan. En dat deed ik dan ook veelvuldig. In iets minder dan twee weken tijd registreerde de Shimano-boordcomputer een afstand van 250 kilometer. Meer dan voldoende om te vertellen of de fiets een aan- of afrader is (hint: het is een aanrader, maar dat hangt af van wie je bent).

Geen ‘gewone’ stadsfiets

Nog voordat je op de Cortina E-Silento Pro zit merk je al dat de elektrische fiets geen gewone stadsfiets is. De fiets heeft een sportieve uitstraling met een knik in de horizontale stang die het ontwerp zeer modern en sportief doet ogen. Het naar voren gebogen stuur, de geboden lakkleuren en de dikke Big Ben-banden dragen zeker bij aan dit gevoel. In mijn optiek is dit een fiets die je niet snel als onaantrekkelijk bestempelt.

Wat ik merkte tijdens de testperiode was dat de fiets in het straatbeeld zelfs behoorlijk de aandacht trok. Mogelijk droeg de donkerblauwe lak van de fiets daar ook in zekere mate aan bij, net als de behoorlijk dikke onderste framebuis waar de accu in verwerkt zit. Zit je er niet zo op te wachten dat je opvalt, dan ben je allicht beter uit met de donkerbruine/koperen lakkleur. Over die laatste kleur zullen we niet oordelen – die hebben we namelijk niet in het echt kunnen zien.

Nu we het toch over de lak hebben, die is wat ons betreft niet helemaal op niveau voor dit prijspunt. Op enkele plekken zagen we kleine oneffenheden in de lak. Dat is allicht het gevolg van Cortina’s keuze voor een matte laklaag, waarin kleine fouten sneller aan het licht komen. Toch mag je voor een fiets van ruim 3.500 euro toch wel een (vrijwel) foutloze laklaag verwachten, iets dat we zelfs zouden zeggen bij fietsen van rond de 2.000 euro.

Sportieve zithouding

Het algehele ontwerp van de E-Silento Pro is erop gericht dat je voorovergebogen zit. Voor degenen die al eens rijden op een mountainbike of wielerfiets is dit een bekend gevoel. Het zorgt ervoor dat je met een meer gebogen rug op reis gaat. Fijn als je zo min mogelijk wind wil vangen, maar toch zeker ook wel iets om op te letten als je comfort ontzettend belangrijk vindt. Ik vind telkens voorovergebogen zitten bij het fietsen, zeker in de scherpe hoek van de E-Silento, niet de meest comfortabele zithouding.

Dat is wel hoe ik er zelf in sta en daarmee zeker geen fout van de E-Silento Pro. Je hebt voor ieder type fietser een andere fiets, en deze elektrische fiets is duidelijk meer gericht op de sportievelingen die een e-bike willen voor de snelle dagdagelijkse ritten van en naar het werk (of andere bestemmingen). Het is om die reden ook ontzettend belangrijk om fietsen als deze zelf uit te proberen voor je ze koopt: hoe veel ik ook zeg over de zithouding, uiteindelijk moet jij er zelf lekker op zitten.

Een ding waarvan ik verwacht dat iedereen wel last van gaat krijgen bij langere ritten, is het oncomfortabele Selle Royal Lift-zadel. Cortina besloot een harder zadel te kiezen omdat dit bij een langere rit comfortabeler moet zijn. De praktijk wees echter uit dat ik na twee uur fietsen juist niet meer wist hoe ik moest zitten op het zadel. Als ex-wielrenner ben ik wat gewend aan harde zadels; deze is dan nog wel comfortabeler, maar zoals het er nu voor staat moet je ofwel geen bilpijn ervaren, of je ritten beperken tot 1 of maximaal 1,5 uur.

Sublieme fietservaring

Een (elektrische) fiets moet wat mij betreft een straffe uitstraling hebben, goed zitten en … jawel: goed fietsen. Of deze e-bike dat waar kan maken? Laten we beginnen bij het weggedrag. Dat is simpelweg subliem. De brede banden geven meer dan voldoende grip, zelfs als je eens het strand opzoekt. Wat verder ontzettend fijn is, is de verende voorvork. In de testperiode heb ik de flink wat hobbels overwonnen en dat zonder (ondragelijke) last van mijn schouders, zoals dat vaker het geval is bij niet geveerde fietsen.

Zeker op plekken met klinkerwegen of veel drempels is de vering een luxe die je al snel gewoon bent, maar wel degelijk een grote bijdrage levert aan het fietscomfort. Maar ook als je een tocht maakt zonder veel klinkerwegen zorgt hij ervoor dat het landschap ontzettend vloeiend aanvoelt en het frame van de E-Silento Pro geen onnodige trillingen doorkrijgt. Wat het frame zelf betreft kan ik stellen dat deze ontzettend stijf is en het echt een genot is om strakke bochten te maken; als je graag snelle bochten maakt kan je genot niet op met de E-Silento. Je kan overigens ook zonder problemen zonder handen fietsen, als dat iets is wat je graag doet.

Al met al is de basis – nog zonder het elektrische systeem mee te wegen – subliem te noemen. Wat ik niet mag vergeten is dat ik nog niet eerder zo’n stille fiets heb getest. Geruisloos beweeg je door de stad of natuur. De remmen begonnen helaas wel te piepen, maar dat ligt volgens Cortina aan de ‘inremprocedure’ van de dealer en valt daarom niet mee te wegen in mijn testoordeel.

Uitgebreide trapondersteuning

Wegen we het elektrische systeem van de Cortina e-bike wel mee, dan verandert er voor mij weinig in dat oordeel. De Shimano E-Steps E6100-middenmotor is simpelweg een ontzettend fijn exemplaar. Met de kracht- en rotatiesensor zal de fiets niet plots naar zijn maximale snelheid schieten zonder dat je zelf ‘aangeeft’ die snelheid te willen bereiken. Dit betekent dat je heel natuurlijk kan fietsen en niet als een losgeslagen raket vooruitschiet als je begint te trappen.

Zeker als je net opstapt bij een stoplicht is het een verademing dat je wel de gewenste ondersteuning krijgt, maar tegelijk de verzekering hebt voor jezelf dat je de fiets onder controle kan houden. Fietsen die enkel een rotatiesensor hebben zijn zeer onvoorspelbaar en bieden vaak 100 procent van hun vermogen als je begint te trappen. Je komt er wellicht sneller mee weg, maar dat aan het nadeel dat het fietsen zeer onnatuurlijk aanvoelt soms ook wat gevaarlijker is.

Bovendien zijn de ondersteuningsstanden van de E6100 zeer schappelijk. Zelfs in de laagste stand (Eco) krijg je voldoende ondersteuning om op vlakke wegen de 25km/u aan te tikken. Moet je een heuvel op, dan schakel je naadloos over op Normal of High om wat meer ondersteuning te krijgen. Voor de snelheidsduivels onder ons is high wel echt een genot: met gemak kan je in die stand tot 30km/u geraken (draag alstublieft een helm op die snelheden).

Het enige dat mij iets minder beviel – en dat heb ik minder sterk gemerkt met onder meer Bosch-motoren – is dat het einde van de trapondersteuning als de maximale ondersteuningssnelheid (25km/u) wordt behaald best nadrukkelijk voelbaar is in de trappers. Het voelt voor mij aan als een korte terugslag in de aandrijflijn. Als je steeds rond de 25 tot 27km/u fietst, is dat iets wat snel gaat vervelen.

Kameraad voor lange afstanden

Aan zulke snelheden leg je vrij rap een lange afstand af. De vraag is dan natuurlijk of je je zorgen moet maken over de batterij van de E-Silento Pro. Dat is gelukkig niet het geval: die ging bij ons met gemak tot de 150 kilometer mee in de ‘Normal’-stand van de SC-E7000-boordcomputer. Schakel je naar High, dan loopt dit wel terug naar 100 kilometer, met op het eind nog enkele procenten aan batterijsap in de tank.

Voor een e-bike van dit formaat, met zijn flinke vermogen en always-on-verlichting is dat een zeer acceptabele actieradius. Sterker nog, het is een actieradius waarmee je prima de week door kan komen voor woon-werkverkeer zonder hem telkens te hoeven bijladen. Maak je graag lange tochten, dan is de E-Silento Pro daar dus ook prima voor uitgerust. Ik zou er zonder zorgen een weekje mee op reis gaan naar de Ardennen, mits ik de accu daar nog even kan bijvullen.

Dat bijladen neemt wel een tijdje in beslag. Cortina zegt dat het bijladen ongeveer 8,5 uur duurt. Aan de meegeleverde thuislader duurde dit bij mij iets meer dan 7 uur. Je gaat er geen snelheidswedstrijden mee winnen, maar als je hem ’s nachts aan de lader zet – hiervoor kan je de accu in de E-Silento laten zitten of hem eruit halen – heb je daar uiteraard geen last van.

Eindoordeel: E-Silento Pro

Drie weken lang reden we rond met de E-Silento Pro van Cortina en dat is eigenlijk erg goed bevallen. Het is werkelijk een genot om met deze e-bike de weg op te gaan. Ik heb na een uur zeker wel last van het zadel en dat zou mij er dan ook van kunnen weerhouden om deze fiets aan te schaffen.

Tegelijk is dat iets heel persoonlijks, net als de zithouding van de fiets. Minder persoonlijk is de sublieme wegligging door het stijve frame en de verende voorvork, de extreem goede actieradius, een fijne middenmotor van Shimano en de zeer goede afwerking van de fiets.

We moeten onder de streep natuurlijk ook de prijs meewegen: je betaalt namelijk 3.599 euro voor de E-Silento Pro, en daarmee komt hij in het Gazelle Avignon C8-territorium. Die heeft wat ons betreft een misschien nog net iets geraffineerdere afwerking en een zeer goede Bosch-motor. Tegelijk is dat een fiets die wel een meer ‘standaard’ ontwerp heeft, een minder actieve zithouding en iets minder koppel biedt. Wat ons betreft kan je geen miskoop doen met de E-Silento, maar ga wel met meerdere fietsen op stap voor de aankoop definitief te maken.

Vergeet daarbij ook zeker niet fietsen als de Cowboy of Vanmoof, die vaak een pak goedkoper zijn en eenzelfde sportieve zithouding bieden. We moeten wel zeggen dat we van merken als Cortina en Gazelle weten hoe hun fietsen het op de lange termijn uithouden. Cowboy zal zich daar de komende jaren nog in moeten bewijzen.

cortinae-bikeontspanningreview

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken