Segway Ninebot Kickscooter Max G2 review: step gehuld in luxe
Ninebot Kickscooter Max G2E Powered by Segway - E-step - Actieradius: 70km - Snelheid: 25km/h - Officieel Benelux model
Segway wist zich de voorbije jaren succesvol te profileren als dé fabrikant van elektrische steps. Dit succes is intussen ook zichtbaar in het straatbeeld, waar het merk zo goed als de overhand neemt. Toch is Segway niet per se verzekerd van succes: Xiaomi zit hen op de hielen en brengt constant nieuwe elektrische steps uit.
Dit jaar kwam het Chinese merk nog de Electric Scooter 4-reeks. Segways Ninebot Kickscooter Max G2 moet het specifiek opnemen tegen de Electric Scooter 4 Pro. Steps die elkaar qua adviesprijs niet ver ontlopen. Op het vlak van specificaties is het echter een ander verhaal. Welke step als winnaar uit de bus komt, lees je uiteraard hieronder.
Vering: goedgekeurd
In de eerste plaats komen de verschillen tevoorschijn bij de vering. Vering die ontbreekt op de Xiaomi Electric Scooter 4 Pro en bij de Ninebot zowel aan de voor- als achterkant aanwezig is. Op voorhand hadden we niet verwacht dat vering dermate veel impact zou hebben op de rijbeleving. In de praktijk was het verschil echter meteen voelbaar. Bij drempels, oneffenheden in het wegdek en zelfs tram- en treinsporen reageert de step veel voorspelbaarder.
Waar we met andere steps zonder vering vaart moeten minderen bij treinsporen, kan je met de Kickscooter Max G2E gerust doordenderen. Niet onbelangrijk is ook dat de vering klappen van zulke hobbels opvangt. Vaart minderen doe je normaal niet alleen voor de rijveiligheid, maar ook om je armen en polsen te beschermen tegen (onnodige) klappen.
Bodemvrijheid
Overigens zouden we het nog altijd afraden stoeprandjes af te snijden met de step: daarvoor is de bodemvrijheid simpelweg te beperkt. Zelfs bij een relatief laag stoeprandje gebeurde het al eens dat de step daarmee in aanraking kwam.
Vlot, vlotter, vlotst
Wat ook meteen opvalt als je met de Kickscooter Max G2 optrekt is zijn trekkracht. Standaard biedt de motor 450 watt vermogen, met een piekvermogen van 900 watt. Zeker in de sportmodus gaat de step als een speer; op nat wegdek zelfs bijna iets te snel. Ook met ons gewicht van 90 kilogram bereikt de step gemakkelijk zijn topsnelheid van 25 km/u. Bij kleine hellingen houdt de Ninebot die maximumsnelheid met gemak vast. Bij steilere beklimmingen laat de step zich evenwel niet uit het lood slaan.
Volgens Segway kan de step heuvels met een hellingsgraad tot 22 graden beklimmen. In het relatief vlakke Vlaanderen konden we niet meteen zulke steile hellingen vinden. Heuvels die je normaal (in stedelijk gebied) met de step gaat tegenkomen, kan de step zeker en vast moeiteloos oprijden.
Goed om nog te weten is dat de step beschikt over drie rijmodi. Zoals gezegd is Sport de meest vlotte stand, met een maximumsnelheid van 25 km/u. In D (standaard) daalt dit naar 20 km/u en in Eco is de maximumsnelheid beperkt tot 15 km/u. In welke modus je rondrijdt, kan je via het scherm van de step aanpassen.
Vlotjes tot stilstand
Wat ons ook erg bevalt aan de Kickscooter Max G2 zijn de remmen. Vooraan is de step uitgerust met een trommelrem en het achterwiel heeft een elektronische achterrem. Onder eender welke weersomstandigheid komt de step daarmee vlotjes tot stilstand. We hadden eigenlijk nooit het gevoel dat de step te weinig remkracht bood.
In tegendeel: in eerste instantie was het zelfs wennen aan de krachtige remmen van de step. Handig is wel dat de step automatisch met zowel de rem voor- als achteraan remt. Je hoeft je er dus niet meteen zorgen over te maken dat je over de kop gaat als je hard remt. Pas uiteraard wel op met een nat wegdek: de kleine banden willen daarop nog wel eens doorglijden. Overigens hoef je niet vaak zelf te remmen. Als je de gashendel op het stuur loslaat, remt de step vanzelf. Hij is immers uitgerust met regeneratief remmen. Dit betekent dat de step remt op de motor en daarmee stroom terugwint. Hoe sterk de step regeneratief remt, kan je via de app instellen.
Mocht je je afvragen waarom de step geen schijfremmen heeft: in de eerste plaats hebben we nooit de noodzaak gevoeld voor dat type remmen. Bovendien vereisen schijfremmen meer onderhoud. Op één punt – het remvermogen – is dat type remmen een vooruitgang, maar er zijn dus ook wel wat nadelen aan verbonden.
Segway-app
We hadden het al kort even over de Segway-app. Goed om te weten: die app is niet vereist om op de step te rijden. Je hebt ‘m alleen nodig om software-updates te installeren, de step te vergrendelen én de mate van regeneratief remmen in te stellen. Ook laat Segway je via zijn app ritstatistieken nakijken en kan je ritten vastleggen, mocht je daar behoefte aan hebben. Het geheel oogt netjes, al dan niet een tikkeltje ‘Chinees’ en frivool. Wel zouden we graag willen zien dat de app ook zonder Segway-account gebruikt kan worden. We worden dagelijks gevraagd overal accounts voor aan te maken en het zou best iets minder mogen.
Komt geen einde aan
Eenmaal op stap met de Kickscooter Max G2 voelden we niet direct ‘range anxiety’. Volgens Segway haalt de step een bereik van maximaal 70 kilometer. In de praktijk blijkt dit bereik wel wat overschat. Een bereik van 60 kilometer lijkt ons wel haalbaar. Daarmee streeft de step concurrenten als Xiaomi’s Electric Scooter 4 Pro voorbij, die vooralsnog op een bereik van 45 kilometer blijft steken.
60 kilometer is in ons geval meer dan bereik zat voor dagelijks gebruik. Zeker gezien we hem in de stad testten, bleef het aantal kilometers dat per rit werd afgelegd relatief beperkt. Is de accu leeg? Opladen is dan verrassend makkelijk. De step vereist geen los oplaadblok: die werd namelijk ingebouwd in het frame. Reken voor het opladen van de step zo’n 6 tot 7 uur. Het is daarmee aan te raden hem ’s nachts aan de lader te hangen.
Richtingaanwijzers
Er is nog één functie van de Kickscooter Max G2 die we willen uitlichten: de richtingaanwijzers. Bij deze step is het dus niet nodig om je handen uit te steken om je richting aan te geven. Een knop op het stuur indrukken is afdoende. Na het indrukken van de knop begint een van de richtingaanwijzers op het stuur te blinken. De richtingaanwijzer is zowel van voor als achter goed zichtbaar.
Ten slotte beschikt de step over een elektrische bel. Ook de bel bedien je met een knop op het stuur. We waren verrast over hoe luid de bel is: voorbijgangers schrokken vaak zelfs van het geluid.
(Te) zwaar
Ook markant – in negatieve zin – is het gewicht van de step. Met een gewicht van 24,3 kilogram is de Kickscooter Max G2E eigenlijk te zwaar om mee te nemen in de bus of trein. We hebben de step tweemaal meegenomen in het openbaar vervoer en daarna besloten dat het wel genoeg was. Zijn formaat was daarin medebepalend: de step is eigenlijk net iets te groot om comfortabel bij je neer te zetten. Segway stelt dat het gewicht logischerwijs voortkomt uit het forse bereik.
Daar is an sich niets op aan te merken en het klinkt geheel logisch. Dat neemt echter niet weg dat we de step niet aanraden voor wie de step wil meenemen in de bus of trein.
Eindoordeel
Segway streeft Xiaomi voorbij op het vlak van prestaties, comfort, rijbereik en extra gemakken. Wil je de step graag in de bus of trein meenemen? Dan raden we wel eerder de Xiaomi aan. Die step heeft nog altijd een krachtige motor, een net bereik én schijfremmen.