Close up of people couple using electric scooter in city park - Millenial students riding new modern ecological mean of transport - Green eco energy concept with zero emission - Warm sunshine filter

Deelsteps vind je overal, maar het is op termijn een pak voordeliger om zelf een elektrische step aan te schaffen. Dit zijn de beste modellen.

Advertentie

Wanneer je het over mobiliteit hebt in 2021, kan je elektrische steps amper negeren. Sinds de introductie van de elektrische deelsteps van Bird en Lime in 2018 zien we steeds meer mensen voorbij zoemen op zo’n behendig stepje. Het verhaal gaat verder dan dat, want pendelaars gebruiken ook geregeld een elektrische step ter vervangen van een plooifiets om de afstand van en naar het station te overbruggen. Twee jaar geleden was een elektrische step amper te vinden in de winkels, maar inmiddels is er een uitgebreid aanbod waaruit je kan kiezen. Prijzen van elektrische steps beginnen al bij minder van 300 euro en kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s. In deze koopgids lichten we toe waarmee je rekening moet houden bij de aankoop van een elektrische step en tonen we enkele voorbeelden op verschillende prijspunten.

Veelgestelde vragen

Voor we beginnen aan de technische aspecten van elektrische steps, proberen we enkele veelgestelde vragen te beantwoorden.

Kan een elektrische step gratis mee op de trein?

Ja, een step mag mee op de trein. Zoals gezegd, is het een populair vervoersmiddel bij pendelaars en het feit dat je geen toeslag op de trein moet betalen is er daar eentje van. De enige voorwaarde is dat je je step ook dichtklapt op de trein. Dit is hetzelfde principe als een plooifiets. Als je een plooifiets niet dichtklapt, moet je namelijk ook een extra biljet kopen. Sommige steps passen deels onder de zitjes in de trein of op het bagagerek, maar je kan ze ook zonder problemen in het tussenstuk bij de toegangsdeuren zetten.

Kan ik een elektrische step fysiek op slot doen?

Je, je kan een step op slot doen. Net zoals een fiets, kan je een elektrische step met een hangslot vastmaken. Je maakt Je moet dat hangslot in dat geval wel zelf kopen, want de meeste steps zijn niet voorzien van een fysiek slot. We raden je ook aan om het slot dan door het voor- of achterwiel te steken zodat de step goed vasthangt. Je kan vaak de motor ook nog blokkeren met de app als extra voorzorg. Als je je step vaak buiten laat staan (in een drukke stad), zorg je best voor een stevig hangslot en maak je hem ook best vast aan een fietsenrek. Elektrische steps zijn namelijk redelijk populair bij dieven.

Is een elektrische step waterbestendig / Mag ik hem gebruiken in de regen?

Gebruik van een elektrische step bij regenweer is over het algemeen geen aanrader, maar tegelijk niet het einde van de wereld. De app van je step zal je waarschijnlijk hetzelfde vertellen. Een spatje (of meerdere spatjes) regen kan geen kwaad, maar vermijd diepe plassen, modder en stortregen. Zorg er vooral voor dat het beveiligingsklepje van de oplaadpoort altijd goed op zijn plaats zit zodat er geen vloeistof bij de batterij kan komen. Zoals we allemaal weten, zijn water en elektriciteit geen goede vrienden.

Moet ik op het fietspad rijden met een elektrische step?

Ja, met een elektrische step rijd je op het fietspad. Je kan een elektrische step op veel vlakken vergelijken met een (plooifiets). Het fietspad is de juiste plaats voor een elektrische step. Van het voetpad blijf je weg. Als je de keuze hebt tussen een voetpad of de autoweg, dan kies je dus voor de autoweg. Voetgangers vinden het bovendien niet erg fijn als er een step met een snelheid van 25 km/h langs hen komt gereden.

Hoe rijd ik met een elektrische step?

Hoewel elke elektrische step anders is, werken ze wel allemaal hetzelfde. Om te beginnen rijden, zet je jezelf fysiek af met je voet, waarna je op het gashandeltje aan het stuur duwt. Dat hendeltje is meestal zodanig geplaatste dat je makkelijk met je duim kan gasgeven. Stoppen kan op twee manieren. Elektrische steps kunnen vaak remmen op de motor. Als je dus stopt met gasgeven, dan remt de step automatisch en regenereert hij ook een deel van de batterij. Daarnaast is er altijd een fysieke rem zoals op een fiets aan het stuur. In dit geval is er maar één rem, die remt op het achterste wiel. Duurdere steps hebben soms versnellingen en geven je zo iets meer controle over de snelheid. Bij de gemiddelde step bepaal je de snelheid simpelweg door de gashendel minder hard of harder in te duwen.

Zet je af met je voet, geef gas en je bent vertrokken!

Technische eigenschappen

Op vlak van technische eigenschappen zijn elektrische steps niet heel er ingewikkeld. In de eerste plaats moet je letten op de actieradius (het aantal kilometers dat je kan doen met een volle batterij) en de maximumsnelheid. De actieradius moet je afstemmen op je eigen verwachte gebruik. Als je je elektrische step gebruikt om de afstand van en naar het station op weg naar je werk te overbruggen, dan kom je waarschijnlijk nooit in de problemen. Je kan op die manier zowel thuis als op het werk bijladen indien nodig. Gemiddeld mag je rekenen op een actieradius tussen de 20 en 30km. Voor de maximumsnelheid raden we aan 25 à 30km/h als richtlijn te gebruiken. Een elektrische step blijft een relatief fragiel en klein vervoersmiddel, dus een zo hoog mogelijke snelheid zou geen prioriteit mogen zijn.

De meeste elektrische steps hebben ook een app waar je het een en ander kan controleren en instellen. Je kan vaak het regeneratief remmen instellen, het resterende aantal kilometers controleren en zien hoe ver je in totaal al hebt gereden. Via de app komen er bovendien geregeld software-updates aan die mogelijke problemen met de step kunnen verhelpen of voorkomen. De apps geven je meestal ook een korte handleiding over hoe de step precies werkt en hoe je ermee moet rijden.

De beste elektrische steps

  1. Xiaomi M365
  2. Grundig X7
  3. Xiaomi M365 Pro
  4. Ninebot ES2

1. Xiaomi M365

  • Maximumsnelheid: 25 kilometer/uur
  • Autonomie: 20-25 kilometer
  • Gewicht: 12,5 kilogram
  • Extra’s: App, regeneratief remmen

Als je iemand kent met een elektrische step, is de kans groot dat dit zijn of haar elektrische step is. De Xiaomi M365 is een van de goedkoopste steps en tegelijk een van de beste. Je krijgt hier enorm veel waar voor je geld en het volledige pakket. De maximumsnelheid van de Xiaomi M365 bedraagt 25km/u, de actieradius is ongeveer 20 à 25km en de step weegt 12,5kg.

De Xiaomi M365 is makkelijk mee te nemen.

De bijbehorende app van Xiaomi is bovendien erg uitgebreid. Je kan instellen of de lichten automatisch aangaan, wat de sterkte is bij het regeneratief remmen, je resterende kilometeraantal controleren, je totaal aantal gereden kilometers bekijken en meer. De banden van de Xiaomi M365 zijn bovendien dik genoeg om niet tussen tramsporen te zitten. Een mogelijk nadeel is dat de batterij onderaan de step zit en op die manier kwetsbaarder is voor waterschade als je toch door plassen of modder zou rijden. Een ander vervelend aspect is dat manier waarop de step dichtklapt. Je moet namelijk het haakje aan de bel achter een uitstekende topje op het achterste spatbordje hangen.

De functies op de elektrische step zelf zijn tot slot erg beperkt. Er is geen kilometerteller of batterijmeter aanwezig en wanneer je niet aan de maximumsnelheid wil rijden, is het lastig om een constant tempo aan te houden zonder schokken. Een laatste pluspunt is dat je een extra setje banden meegeleverd krijgt in de doos en dat je die zelf kan vervangen.

2. Grundig X7

  • Maximumsnelheid: 25 kilometer/uur
  • Autonomie: 25 kilometer
  • Gewicht: 13 kilogram
  • Extra’s: Cruise control

Grundig is geen naam die meteen in je opkomt als je denkt aan elektrische steps, maar de Grundig X7 is zeker een exemplaar dat het overwegen waard is. Een eerste nadeel dat we moeten benoemen is het gebrek aan een app. Sommigen gaan dit zien als minpunt, terwijl anderen een app niet zien als een enorme meerwaarde. Je kan wel op een display aan het stuur zien hoe hard je rijdt en hoeveel batterij je nog hebt.

Een opvallend onderdeel van de Grundig X7 is de batterij. Die zit in een koker aan het stuur en is uitneembaar. Dit heeft verschillende voordelen. Zo kan je de step alsnog buiten laten staan en de batterij in huis opladen. Je kan ook een tweede batterij aankopen als je graag langere ritjes maakt zodat je verder kan met de tweede batterij terwijl de eerste aan het opladen is. Het duurt ook maar drie uur voordat de batterij weer volledig vol zit.

Grundig X7

Een app is er niet, maar de Grundig X7 heeft wel drie verschillende rijmodi, een maximumsnelheid van 25km/u, een actieradius van 25km en een gewicht van slechts 13kg. Een extra handigheidje is de ingebouwde cruise control. Wanneer je de gashendel lang genoeg vasthoudt, dan zal de Grundig X7 aan een vaste snelheid blijven rijden tot je de hendel opnieuw vastneemt.

3. Xiaomi M365 Pro

  • Maximumsnelheid: 25 kilometer/uur
  • Autonomie: 45 kilometer
  • Gewicht: 14,2 kilogram
  • Extra’s: Meerdere versnellingen, display

Nee, je ziet niet dubbel, dit is inderdaad een tweede elektrische step van Xiaomi. De Xiaomi M365 Pro is een meer geavanceerde variant voor de meer veeleisende steppers. De Xiaomi M365 Pro heeft dezelfde maximumsnelheid van 25km/h als zijn kleine broer, maar beschikt wel over drie versnellingen waardoor je de snelheid kan beperken tot respectievelijk 15, 20 of 25km/u. De actieradius is hier wel bijna twee keer meer met een maximum van 45km. Het gewicht van de step blijft ongeveer gelijk met 14,2kg.

Xiaomi step Pro

De Xiaomi M365 Pro maakt gebruik van dezelfde app als de gewone versie. Je kan hier bijgevolg dezelfde instellingen en statistieken zien, waaronder de intensiteit van het regeneratief remmen, je resterend aantal kilometers etc. Een groot pluspunt aan de Xiaomi M365 Pro is het display aan het stuur. Zo kan je je huidige snelheid en resterende batterij bekijken tijdens het rijden zonder dat je de app hiervoor nodig hebt. De Pro-versie maakt helaas wel gebruik van hetzelfde inklapsysteem met het haakje als de basisversie.

4. Ninebot ES2

  • Maximumsnelheid: 25 kilometer/uur
  • Autonomie: 25 kilometer
  • Gewicht: 12,5 kilogram
  • Extra’s: Optioneel batterypack

De naam Ninebot maakt de laatste tijd ook zijn opmars in de wereld van de elektrische steps. Als je weet dat het bedrijf Segway achter Ninebot zit, dan is dat geen grote verrassing. Segway heeft namelijk een indrukwekkende geschiedenis in deze sector. De Ninebot ES2 is een elektrische step die iets duurder is dan de concurrentie bij Xiaomi en een gelijkaardig pakket aanbiedt. Ook hier zien we een maximumsnelheid van 25km/h, een actieradius van 25km en een gewicht van 12,5kg.

Segway Ninebot ES2 elektrische steps

Met de Segway-Ninebot app kan je de rijmodus en maximale snelheid instellen en allerlei statistieken raadplegen. Waar Xiaomi een Pro-model heeft, heeft de Ninebot ES2 op zijn beurt een handig accessoire in de vorm van een extra batterij. In tegenstelling tot bij de Grundig X7 gaat het hier niet om een uitneembare batterij, maar om een accessoire dat de elektrische step van meer kracht voorziet. Het extra batterypack kost 199,99 euro en verhoogt de actieradius tot 45km én je maximumsnelheid tot 30km/h. Ook zonder extra batterij is de Ninebot ES2 al een aantrekkelijke step, dus we raden je aan om eerst een tijdje rond te rijden voor je het batterypack aanschaft.


Gerelateerde artikelen

Xiaomi M365 elektrische step review: Aan de kant!

De Xiaomi M365 is veruit de meest populaire elektrische step van het moment. Wij zijn dan ook erg benieuwd wat je terugkrijgt voor zijn verrassend lage prijs.

De beste elektrische fietsen: 4 betaalbare e-bikes

De prijzen op de markt van de e-bikes worden door het snelgroeiende aanbod steeds lager en dat maakt elektrische fietsen meer toegankelijk dan ooit. Dit is ons voorstel bij een budget van 2.000 euro of minder.

Cowboy 3 (2020) e-bike review: Nog steeds de beste rijervaring

De Cowboy v2 was veruit onze favoriete e-bike van 2019 en met de introductie van de v3 hoopt de Belgische start-up dat succes te herhalen. Is de Cowboy v3 nog steeds de beste elektrische fiets?

Belgisch e-bike start-up Cowboy lanceert derde generatie elektrische fietsen

Belgische e-bike startup Cowboy lanceert vandaag de derde generatie van hun elektrische fiets, de Cowboy 3. Tijd voor een upgrade?

3 REACTIES

  1. Waarom vermelden jullie geen maximum draagkracht van elke step? Belangrijk te weten voor mensen die wat zwaarder zijn. Er schijnen immers nogal wat steps te zijn die maximum 100kg kunnen dragen.

  2. Jullie tips kunnen wel tellen…

    Dat je met een elektrische step op het fietspad moet rijden is niet helemaal het geval.
    Tot een snelheid van 6 km/uur ben je zelfs verplicht om het voetpad te gebruiken je wordt volgens de wetgeving op dat moment ook als voetganger aanzien, ga je sneller dan dat ben je wel verplicht het fietspad te gebruiken.

    Probleem blijkt wel dat veel van de elektrische steps die op de Belgische en Nederlandse markt worden aangeboden ronduit levensgevaarlijke rommel zijn.
    Ik las onlangs nog commentaren van eigenaars van één van de populairste modellen die bij een zeer bekende Nederlandse webshop verkocht worden, dat een aantal onder hen binnen de 100 km nog nauwelijks tot geen remmen meer hadden.
    We spreken daarbij niet over een step van honderd Euro maar één uit de hogere prijsklasse.
    Een aantal van die steps zijn trouwens niet gehomologeerd of gaan sneller dan 25 km/uur en mogen helemaal niet op de openbare weg gebruikt worden.

    Verder blijven deze ondingen, want dat zijn het voor mij, sowieso al gevaarlijk al hangt natuurlijk veel af van de bestuurders, zoals dat met elk voertuig het geval is.
    Zo worden deelsteps in de stad waar ik woon door een aantal gebruikers aanzien als ideaal om twee personen te vervoeren.
    Wellicht gebeurt dat vanuit het idee dat het goedkoper is maar het maakt die dingen nog gevaarlijker dan ze al zijn.
    Redelijk wat gebruikers vinden het ook nodig om in de stad tussen de voetgangers te laveren tegen onaangepaste snelheden of “parkeren” die dingen op de plaats waar ze stoppen, verticaal of horizontaal maakt daarbij verder weinig uit want het is toch niet van hen.
    Al die zaken maakt dat een aantal steden in het buitenland al een ban op het gebruik van elektrische steps overwegen of het gebruik aanzienlijk willen beperken.
    Kopenhagen zou bijvoorbeeld het aantal deelsteps dat er rondrijden tot een derde willen gaan beperken, momenteel rijden er zo’n 24.000 stuks, maar het gebruik in de avonduren ook volledig gaan verbieden.
    Dat eerste is het gevolg van teveel aan overlast en het “wildparkeren” in de stad, dat tweede een gevolg van teveel ongelukken met bestuurders die onder invloed rijden…

    Als het even kan mag men elektrische steps wat mij betreft volledig verbieden op de openbare weg.
    Het aantal ongevallen, waaronder een deel met dodelijke afloop neemt crescendo toe in België.

    Ook de wetgeving voor elektrische steps is al even uitgebalanceerd als de toestellen zelf.
    In principe mag iedereen met een step tot max 25 km/uur op de openbare weg, het maakt niet uit welke leeftijd de bestuurder heeft en een helm wordt wel aangeraden maar is verder niet verplicht.
    Voorzie je dezelfde step echter van een zadel dan wordt deze door onze wetgeving plots gelijkgesteld met een bromfiets, moet je minimum 16 jaar oud zijn, een verzekering hebben, over een rijbewijs beschikken en is helmdracht verplicht.
    En dan bestaat er ook nog zoiets als lokale reglementering…
    In Schoten bij Antwerpen werd er zo door de gemeente beslist dat gebruikers van deelsteps die daar worden aangeboden minimum 18 jaar oud moeten zijn…
    Het maakt het er allemaal alleen maar onduidelijker op over wat er nu precies mag of niet mag.

  3. De Ninebot Max G30 ontbreekt in deze lijst:
    + groter rijbereik
    + makkelijker oplaadfunctie (eenvoudig kabeltje zonder adapter)
    + betere rijeigenschappen door grotere wielen
    – zwaarder dan gemiddelde step
    – duur (670 euro)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here