Specter 1 Long Range review: gewaagde, maar juiste keuzes
Voor wie nog nooit van Specter gehoord heeft: de Belgische constructeur bouwt zijn fietsen in Wondelgem, bij Gent. Opmerkelijk is dat niet alleen alle hardware, maar ook de software voor de cockpit in België gebouwd en ontwikkeld wordt. “Zo kunnen we onze eigen koers varen en zijn we niet afhankelijk van de traditionele spelers”, luidt het. Een mooi uitgangspunt.
Eigenzinnig design
Je hoeft maar een blik te werpen op een Specter om door te hebben dat het geen dertien-in-een-dozijn speedpedelec is. De fiets valt op door zijn looks: hij ziet er futuristisch en minimalistisch uit, met scherpe en strakke lijnen. Specter onderscheidt zich van rechtstreekse concurrenten als Stromer met zijn carbonnen frame én stuur. Daardoor weegt de fiets, ondanks dat de Long Range-versie twee motoren (en 2 batterijen) heeft, een schappelijke 26 kg. Ook opvallend is dat je nergens kabels ziet lopen. Zo komt het strakke voorkomen nooit in het gedrang en daar houden we wel van. De twee grote ronde knoppen op het stuur (een terug-toets en aan-uitknop) zien er vanop een afstandje uit als vervelende touchknoppen, maar het zijn gelukkig wel fysieke druktoetsen die fijn aanvoelen.
Cockpit
Waar we als technologieliefhebber warm voor liepen, is de cockpit die Specter ontworpen heeft. Dat is hardware die Specter zelf ontwikkelde en op een passende manier in het stuur verwerkt zit. Dat je de boordcomputer niet kan meenemen, vinden we niet zo erg. Het voorkomt diefstal en alle features zijn uiteraard ook gewoon te beheren via de Specter-app. Het enige euvel waar we mee te maken kregen was de bluetoothintegratie die hoofdzakelijk dient voor Spotify. We hadden telkens meerdere pogingen nodig om onze telefoon te doen verbinden, zonder dat het duidelijk werd waarom. Dat had enkel gevolgen voor de Spotify-integratie, waarbij je on-screen de afspeelinformatie te zien krijgt. Dat hebben we ook teruggekoppeld naar Specter en de bluetoothconnectie zou na een software-update vlotter tot stand moeten komen. De Spotify-integratie is op zich wel heel erg knap en Specter is voor zover wij weten de enige e-bikebouwer die dat al mogelijk maakt.
Voor alle andere communicatie, die via de Specter-app verloopt, is er de ingebouwde eSIM. De 4G-verbinding kwam altijd vlotjes tot stand, ook wanneer we in onze garage stonden. Nog een leuk weetje is dat Specter 1 en het Long Range-model als enige e-bikes op de markt systeemupdates over-the-air kunnen ontvangen, zonder dat de smartphone-app daaraan te pas komt. Voor alle andere features wil je de app wel gebruiken. De navigatie, instellingen voor de trapfrequentie en de locatiegeschiedenis van je fiets (in één klap een antidiefstalfeature) zijn overzichtelijk samengebracht in een compact en daardoor overzichtelijk menu. Het ging bijzonder vlot om op onze app een bestemming in te geven en de route-info naar onze cockpit te versturen. Instructies waren altijd af te lezen van het goed verlichte lcd-display, ook in fel zonlicht. Het enige minpuntje is dat een afslag vaak niet tijdig werd aangegeven, al konden we dat na verloop van tijd wel inschatten.
Rijervaring en comfort
Met al die snufjes zouden we het bijna vergeten: hoe rijdt de Specter 1 Longe Range nu? De fiets onderscheidt zich van de ‘gewone’ Specter 1 met zijn twee motoren en wat heeft de Specter 1 ongelofelijk veel power in huis. 1200 W en 136 Nm koppel, om precies te zijn. De middenmotor verzet het meeste werk en verzorgt de acceleratie, terwijl de motor op het voorwiel kracht levert om op (hoge) kruissnelheid te blijven. Nooit eerder bereikten we op een speedpedelec zo snel en relatief moeiteloos de 45 km/u. Tegelijkertijd is de acceleratie zeker goed controleerbaar. Ook afremmen kan krachtig (en is goed te modereren), dankzij de TRP-schijfremmen met 4 pistons. Schakelen doet het Enviolo Automatiq-systeem voor jou, al kan je dat met een tik op het scherm aanpassen naar manueel schakelen, mocht je dat willen. In de praktijk merkten we dat we het liefst terugvielen op de automaat, die vlotte overgangen biedt, zolang je de trapfrequentie via de app goed ingesteld hebt. Wat de trapondersteuning betreft, kan je schakelen tussen drie standen: Fly, Chill en Range. Die geven je en rijbereik van respectievelijk 55, 65 en 130km. Daarmee ligt de range 40 km hoger dan bij de standaard-Specter 1. Hoewel de fiets in Fly-modus ongelofelijk snel is, vreet hij ook batterij. Specter is wel eerlijk wat de autonomie betreft en het aangegeven rijbereik in de zuinigere modi is zeker haalbaar.
Het grootste minpunt tijdens onze test zal niet voor iedereen gelden, omdat het nu eenmaal persoonlijk is. Maar, wij vonden de Specter 1 Long Range wat aan de harde kant. Langs de ene kant zorgt het lichte carbonnen frame voor een opvallend dynamisch rijgedrag. Vergelijk het met een sportwagen. Ook de speedpedelec voelt heel stug en het zadel is een sportexemplaar dat weliswaar goede ondersteuning biedt, maar na verloop van tijd voor een zeurend zitvlak zorgde. De Specter 1 Longe Range is wat ons betreft niet gebouwd op comfort, want er is geen vering. Als je groter bent dan 1m79 kan je wel voor het grotere frame gaan en er zijn drie stuurpenhoogtes om uit te kiezen, waarmee je toch wat rechter zit en de druk op je achterwerk kan doen afnemen.
Conclusie: Specter 1 Long Range
We vergelijken de Specter 1 Longe Range graag met de allerbeste sportwagens: hij koppelt futuristische looks aan een fantastisch vermogen en unieke rijeigenschappen, dankzij het carbonnen frame. Met zijn geslaagde cockpit en connectiviteit onderscheidt Specter zich van alle anderen op de markt. De Specter 1 Long Range is niet de meest comfortabele fiets, maar wel eentje die prestaties aan een groot rijbereik koppelt. Het merk heeft gewaagde keuzes gemaakt, die (bijna) allemaal de juiste zijn.