Stromer ST3 Pinion review: gestroomlijnde kilometervreter
Ontwerp en bouwkwaliteit
Wanneer je een eerste blik werpt op de ST3 Pinion, kan je niet anders dan onder de indruk zijn. Het kader is van hoogwaardig aluminium en aan het robuuste, hypermoderne ontwerp zie je meteen dat het om een Stromer gaat. De interne kabelgeleiding versterkt die minimalistische, gladde look en is ook functioneel: de kans op kabelslijtage is immers in één klap kleiner. Ons testexemplaar had het Sport-frame, met Deep Black en Cool White als kleuropties. Als je voor het Comfort-frame kiest (met lagere bovenste kaderdeel en lager zadel) kan je enkel voor Cool White gaan. Omdat onze redacteur zelf best lang is (1m87), had het Sport-frame geen impact op ons comfort bij het opstappen en plaatsnemen op het zadel. Dat wordt immers bepaald door je keuze voor een Medium, Large (ons model), of Extra Large-framemaat.
C1.9 XR 9-Speedtransmissie
De belangrijkste feature van deze fiets is uiteraard de Pinion C1.9 XR 9-Speedtransmissie. Concreet gaat het om een versnellingsnaaf met 9 versnellingen op het achterwiel. Die vervangt dus de traditionele kettingaandrijving en zorgt voor bijzonder vloeiende schakelmogelijkheden tijdens het trappen. Ook onder hoge belasting, op steile wegen, konden we dat aan den lijve ondervinden. De Pinion-transmissie is wel een optie waarvoor je 828 euro bijlegt. Als je vaak fietst, is dat zijn geld waard. Bovendien vermindert de afwezigheid van een ketting de noodzaak aan onderhoud en is het risico op ontsporing bijna onbestaande. Wil je echter ook nog van ABS kunnen genieten, dan komt daar nog eens 850 euro bovenop. Dat vinden we persoonlijk te veel van het goede. Enkel wie dagelijks door weer en wind wil pendelen, zal daar echt de voordelen van ondervinden.
Rijervaring
Of je nu in stand 1, 2 of 3 rijdt (met stand 3 als de sterkste trapondersteuning): de Syno Drive II-achterwielmotor loopt lekker strak en levert zijn vermogen rustig af. Ondanks zijn knappe piekvermogen van 820 watt en 44 Nm koppel (en het feit dat de motor op het achterwiel zit), ervaarden we nooit het onaangename gevoel waarbij je te bruusk als een raket vooruitschiet. Andere merken durven wat dat betreft nogal eens de mist ingaan, maar de Stromer ST3 Pinion is alvast geen speedpedelec die angst inboezemt. Hoewel je vlot naar de 45 km per uur kan trappen, wordt het vermogen zodanig afgeleverd dat de opbouw heel natuurlijk en rustig aanvoelt. Het opgegeven rijbereik van 150 km via de 814 Wh sterke batterij (er is een optie voor 983 Wh en 180 km) was helemaal realistisch, zoals we van Stromer gewoon zijn.
Het is dan ook zo dat je parcours je nooit zal dwingen om te wisselen tussen stand 1-2-3 voor trapondersteuning. Schakelen doe je zelf aan het rechterhandvat. Een versnelling hoger schakelen ging steeds zonder veel moeite, zodat we bij een afdaling lekker strak naar beneden konden snorren. Afremmen gebeurt zoals bekend bij Stromer generatief en in het geval van de ST3 Pinion mooi geleidelijk, dankzij de uitstekende hydraulische schijfremmen. Ook hier geldt weer dat we niet angstig hoefden te zijn om de remmen te hard in te drukken, want die stonden goed afgesteld. Weer opschakelen verliep iets stroever. We merkten dat we het handvat wat naar binnen moesten duwen om van tandwiel te kunnen wisselen, al kan dat ook aan onze testfiets gelegen hebben. Het was de enige hapering waar we tijdens onze testritjes mee te maken kregen.
Comfort
Toch zouden we de Stromer ST3 Pinion niet de meest comfortabele fiets noemen. Alleszins niet in de basis. Het Zwitserse topmerk focust nu eenmaal op de sportieve pendelaar die kilometers vreet, liefst van al nog over asfaltwegen die er prima bij liggen. Ons testexemplaar beschikte over het standaardsportstuur. Die houding was wat té vooroverleunend naar onze zin. Wil je je comfort maximaliseren, dan is er de optie Rizer (20 mm hoger en stuurcurve van 20 graden). Daarvoor betaal je amper 36 euro extra, wat we dan ook blindelings aanraden. De brede Pirelli Cycl-e ST-banden bieden trouwens goede grip en slagen erin om oneffenheden in het wegdek te absorberen.
We zouden de Stromer ST3 Pinion (net als elke andere Stromer) eigenlijk best kunnen vergelijken met een sportwagen. De wegligging en de rijervaring zijn top, maar die gaat (net als bij hard geveerde auto’s) wat ten koste van het comfort. Onze testfiets was dan ook niet uitgerust met een geveerde voorvork (een optie van 990 euro) of geveerde zadelpen (245 euro extra). Je kan het dus wel comfortabeler maken, al jagen die opties de al forse aankooprijs wel de hoogte in en dat kan potentiële kopers afschrikken.
Connectiviteit
Stromer gebruikt ook voor de ST3 Pinion zijn OMNI-systeem dat uitstekend werkt, dankzij een minimalistische aanpak. Accustand, snelheid, gereden kilometers en je huidige positie: je vindt snel de gegevens terug die ertoe doen, ook op je smartphone.
Samengevat
De Stromer ST3 Pinion is een bijzonder knappe speedpedelec die looks aan prestaties koppelt. De Syno Drive II-motor op de achteras en Pinion C1.9 XR 9-Speedtransmissie werken in tandem voor een soepele rijervaring. Enkel bij het terugschakelen haperde de module aan het handvat soms. Ben je een sportieve forens die zijn wagen thuis wil laten? Dan is deze speedpedelec een juiste keuze. Maar, wil je meer comfort, dan moet je mogelijk dieper in de buidel tasten dan je lief is. Los daarvan behoren de rijprestaties van de Stromer ST3 Pinion tot de absolute top van het segment.