Nieuws

Gmail-advertenties voortaan beter gericht

Google gaat Gmailgebruikers minder maar betere advertenties voorschotelen. Die worden geselecteerd op basis van leesgedrag en inhoud van mails.

Het nieuwe advertentiesysteem wordt deze week uitgerold maar zal pas binnen een maand geactiveerd worden. Gmailgebruikers die vrezen voor hun privacy schrijven zich maar beter uit. Standaard geef je Google toestemming om je mails en leesgedrag te analyseren.

Parameters
Het systeem gebruikt dezelfde parameters waarop Google zich baseert om e-mailverkeer in je Priority Inbox te plaatsen. Er wordt onder meer rekening gehouden met de bekendheid van de afzender, of je de mail leest of niet, en natuurlijk de inhoud.

[related_article id=”158578″]

Stel dat je recent een vriend via mail om raad gevraagd hebt bij de aankoop van een nieuw fototoestel, dan is de kans groot dat je advertenties voor de besproken toestellen bij een winkel in je buurt te zien krijgt. Heb je zijn mail niet geopend of het label spam gegeven, dan wordt de inhoud niet meegenomen bij de selectie van een geschikte advertentie.

Privacy?
De aankondiging van het nieuwe advertentiesysteem van Gmail zal waarschijnlijk heel wat privacyvoorvechters doen steigeren. Nieuw is deze praktijk echter niet. Google analyseert al jaren automatisch de mails van Gmailgebruikers en heeft zo het aantal advertenties met een derde kunnen doen dalen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business