StumbleUpon
Zoekmachines zijn nuttig om de juiste informatie te vinden, maar ze kunnen je niet helpen bij het ontdekken van al die geweldige nieuwe websites waarvan je het bestaan niet eens vermoedt. StumbleUpon is daarom de uitgelezen assistent voor een ontdekkingstocht op het web.
Voor internetbegrippen is de gespecialiseerde zoekmachine StumbleUpon al bejaard: zij werd opgericht in 2001 en kan inmiddels rekenen op een gemeenschap van miljoenen gebruikers over de hele wereld. Het geheime recept? Je vindt er de leukste websites, in willekeurige volgorde, door het indrukken van één knop.
Willekeurig via interesse
Deze groene Stumbleknop staat centraal in de filosofie: bij elke klik word je naar een nieuwe website geleid in de StumbleUpon-database. De selectie is niet volledig willekeurig: tijdens de registratie wordt er naar je interesses gevraagd.
StumbleUpon heeft onlangs de grootste ‘makeover’ in zijn geschiedenis gekregen. Het ouderwetse, rommelige uiterlijk is vervangen door categorieën in aantrekkelijk vormgegeven tegels en er is een nieuwe zoekfunctie, waarmee je via trefwoorden (met autosuggestie) een stuk gerichter door de reusachtige verzameling struint.
Kanalen
StumbleUpon is daarnaast gestart met kanalen, bedoeld voor beroemdheden, bedrijven en websites die hun laatste artikelen en video’s willen aanprijzen. Maar in tegenstelling tot andere sociale netwerken worden alleen de suggesties weergegeven die overeenkomen met je interesses.
Net als bij Facebook zit de kracht bij StumbleUpon in de aantallen. Geregistreerde leden kunnen elke website die ze tegenkomen omhoog of omlaag stemmen via een zwevende werkbalk die verschijnt tijdens het gebruik van de website. Als je een site de ‘duim omhoog’ geeft, wordt die toegevoegd aan je profiel.
Niet alleen kunnen anderen in de gemeenschap nu jouw vondsten zien, het wordt ook voor jou mogelijk om nieuwe stumblers te vinden, omdat bij elke site de vinder staat vermeld. Als hun keuzes je bevallen, kun je ze volgen, net als op Twitter. Bovendien kun je ook binnen hun selectie ‘stumblen’.
Terwijl de meeste moderne sociale netwerken op Facebook willen lijken, biedt StumbleUpon een eigen, unieke kijk op onlinegemeenschappen. Toch staat de dienst niet op zichzelf: je kunt naast een reguliere registratie ook inloggen met je Facebook-account, zodat je snel kunt zien of vrienden ook stumblen.
Het is daarnaast mogelijk om met je Twitter- en LinkedIn-account aan te melden om snel websites te kunnen doorsturen. Als we toch iets aan te merken hebben, is het dat de dienst nogal eens in herhaling wil vallen. Met zo’n kwaliteitsaanbod raak je echter al snel verwend. Het is dus maar een klein minpunt.
Als je niet gebonden wilt zijn aan StumbleUpons eigen website, is het bij verschillende webbrowsers mogelijk om een werkbalk te installeren die zelfs nog meer functionaliteit biedt dan de website. Ook zijn er uitstekende apps voor Android en iOS. Het mooiste aan StumbleUpon blijft echter dat de vele mogelijkheden bijzaak zijn: je hoeft maar op één knop te drukken voor een paar uurtjes luxueus lui onlinevermaak.