Automatisch back-uppen via je cloudopslagdienst
Cloudopslagdiensten als Dropbox, SkyDrive of Google Drive zijn eigenlijk geen volwaardige back-updiensten, want afgezien van de synchronisatie hebben ze geen echte back-upfuncties.
Maar wat deze diensten niet standaard aanbieden, kan je er met wat vindingrijkheid altijd nog zelf aan breien. Laat ik Google Drive als voorbeeld nemen, waar je gratis 5 GB opslagruimte krijgt aangeboden. Meer ruimte kan tegen betaling: 25 GB extra kost je circa 2 euro per maand; 100 GB zo’n 8 euro.
Nu volstaat het om Google Drive op je pc te installeren om die opslagruimte ook in de vorm van een virtuele map in je Verkenner te zien opduiken. En dat biedt perspectieven. Zo’n map laat zich namelijk instellen als bestemming van heel wat back-uptools, wat maakt dat je (ingeplande) back-ups netjes in de cloud terechtkomen.
De ingebouwde back-uptool van Windows blijkt op dit vlak erg nukkig, maar er zijn gelukkig soepeler alternatieven. Twee van mijn persoonlijke én gratis favorieten zijn SyncBack Freeware en EaseUS Todo Backup. De eerste dubbelt als back-up- en synchronisatietool, de tweede werpt zich tevens op als imagetool, al lijkt de cloud me voor systeemkopieën toch niet echt aangewezen.
EaseUS Todo backup in combinatie met Google Drive: een alternatieve piste.