Nieuws

Amazon past Netflix-tactiek toe bij Prime-abonnement

Nu het een record aantal abonnees heeft verzameld, voert Amazon een manoeuvre uit dat Netflix heeft gepopulariseerd: de prijs gaat omhoog.

Amerikaanse gebruikers tellen binnenkort geen 99 dollar maar 119 dollar neer voor een jaarabonnement op Amazon Prime. Omgerekend naar euro’s bedraagt de jaarprijs daarmee 98,4 euro. Het gaat specifiek over het jaar-abonnement, de prijzen voor wie een maandelijkse afrekening kiest blijven ongewijzigd, want die werden eerder in het jaar al opgekrikt van 10,99 dollar naar 12,99 dollar per maand.

Mijlpaal

Amazon kondigde vorige week aan dat het een mijlpaal in het aantal abonnees had bereikt: meer dan 100 miljoen mensen hadden zich opgegeven voor het dienstenpakket dat de webwinkel met Prime bundelt. Het bedrijf vond daarmee blijkbaar ook dat de tijd rijp was om de jaarprijs te doen stijgen, iets dat al sinds 2014 niet meer gebeurd was. De verhoging wordt vanaf 11 mei ingevoerd voor nieuwe leden, wie al een abonnement heeft krijgt vanaf 16 juni een hogere factuur in de bus.

Amazon geeft als reden voor de prijstijging de verhoogde kosten voor zijn services aan. “De waarde van Prime voor onze klanten was nooit groter,” stelde CFO Brian Olsavsky tijdens de aankondiging van de wijziging. “En de kosten zijn ook hoog, zoals we eerder al naar de leveringskosten en de digitale voordelen wezen, we blijven een stijging in kosten zien.”

Onvermijdelijk

Amazon communiceert enkel over de prijzen in de VS, waardoor de prijsverhoging waarschijnlijk enkel in die regio zal zijn. Ook bij ons kan je een Prime-abonnement afsluiten, maar de diensten zijn beperkter en de prijzen liggen ook lager. Een jaar-abonnement in België kost 49 euro. De kans is groot dat ook bij ons in de toekomst de prijzen naar boven zullen gaan. Het is een business-model dat door streamingdienst Netflix werd gepopulariseerd: eerst heel wat abonnees aantrekken met een aantrekkelijk prijsvoorstel en laten proeven van de voordelen, om daarna geleidelijk aan de prijzen op te trekken.

Voor Amazons financiële gezondheid is die prijsstijging niet echt nodig: het bedrijf kon straffe financiële cijfers voorleggen voor het afgelopen kwartaal. De omzet steeg jaar op jaar met 43 procent tot 51 miljard dollar, met een nettowinst van 1,6 miljard. De omzet komt voor een groot deel uit zijn thuisbasis in de VS. Uit de cijfers kwam ook duidelijk naar voor dat het het moeilijker heeft op de internationale markt, waar meer lokale competitie is. In het internationale department registreerde het een verlies van 622 miljoen dollar. Zolang Amazon geen stabiele winst maakt in zijn buitenlandse markten, lijken internationale Prime-abonnees nog wel even gevrijwaard van prijsstijgingen.

beveiliginghackman-in-the-middleontspanningpopcorn timestreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken