Apple roert zich voor internetsatellieten
Technologiegigant Apple werkt – vermoedelijk – aan internetsatellieten. Dat maken reporters van Bloomberg en The Verge op uit de recente aanwervingen van het bedrijf uit Cupertino. Het gaat om drie gereputeerde medewerkers die in een recent verleden allemaal nog in dienst waren van Google.
De nieuwe rekruten heten John Fenwick, het hoofd van ‘Spacecraft Operations’ bij Alphabet, Michael Trela, hoofd van satellietbouwkunde bij datzelfde Alphabet, en Greg Duffy. Duffy werkt al iets langer voor Apple en kwam over van Dropcam, een bedrijf dat IP-camera’s bouwde voordat het werd overgenomen door Nest, een bedrijf van Google.
Nieuwe markten
Apple staat vandaag vooral bekend als de producent van iPhones en iPads. Die eerste krijgt steeds meer af te rekenen met kritiek omwille van de beperkte (r)evolutie, terwijl die laatste speelt op een markt die stilaan instort. Het is dan ook logisch dat Apple verderkijkt dan zijn huidige producten om ook in de toekomst rendabel en winstgevend te blijven. Dat het daarvoor kijkt naar de ruimte is toch enigszins een verrassing.
De ex-Googlers werken naar verluidt aan internetsatellieten: zenders die de ruimte worden ingeschoten om rond de aarde een netwerk te vormen. Daardoor zou elke mens op aarde (in theorie) verbonden kunnen worden. Fenwick werkte in een vorig leven nog voor SkyBox Imaging, een satellietbedrijf dat in 2014 werd overgenomen door Google en nog later werd doorverkocht aan concurrent Planet Labs.
[related_article id=”213178″]Afstoting
De rode draad wordt stilaan zichtbaar: Google koopt veelbelovende bedrijven op, neemt de beste werknemers op in zijn eigen personeelsbestand en ziet hen even later weer vertrekken nadat blijkt dat de ambities van Google dan toch elders liggen. Google investeert de laatste tijd immers niet langer in ruimtevaartprojecten, maar wel in heteluchtbalonnen die internet verspreiden onder de noemer ‘Project Loon’. Nog een andere ex-Googler, Greg Wylder, verliet in 2014 al het bedrijf om voor Elon Musks SpaceX te gaan werken.
Dat Googlers kiezen voor een bewezen speler als SpaceX hoeft niet te verbazen. Als Google het niet zelf doet, is een overstap naar een alom geprezen concurrent een logische stap. Maar waarom zijn er dan toch drie Googlers, met een zekere reputatie, die kiezen voor een onbewezen speler als Apple? Waarom dan niet voor Facebook, dat eveneens internetsatellieten de lucht in wil krijgen, en met zijn internetdrones nog een ander, gelijkaardig project heeft lopen?
Ervaren medestanders
Wellicht omdat Apple zo slim is om zich te verbinden aan spelers die wel de nodige ervaring hebben. In maart hadden we het al over de internetsatellieten die SpaceX de ruimte in wil krijgen. In dat artikel vermeldden we eveneens enkele concurrenten, waaronder Boeing. Apple investeerde vorige maand nog een grote som geld in diens project rond internetsatellieten. Het is daarbij niet onwaarschijnlijk dat Apple redelijk wat van die technologie zelf ontwikkeld, terwijl het rekent op Boeing om zijn technologie rond de Aarde te krijgen.
Bovendien is Apple niet het bedrijf om af te wachten en zich in te kopen in het ecosysteem van een concurrent. Het zet liever zelf de toon en houdt de touwtjes liefst zo strak mogelijk zelf in handen. Als het zich wil mengen in wat ongetwijfeld een competitieve, maar zeer lucratieve markt zal worden, wil het daar van meet af aan bij zijn. Succes is echter niet gegarandeerd, zoals Google zelf al mocht ondervinden voor het zijn ruimtegerichte projecten van de hand deed.