Netflix

De streamingoorlog is begonnen. Netflix verliest dit jaar al marktaandeel en de komst van Apple TV+ en Disney+ zal de markt nog meer openbreken.

Advertentie

‘Netflix and chill’, het is een gewoonte die we tegenwoordig bijna allemaal hebben. Al zou die oneliner in de toekomst toch kunnen veranderen. Steeds meer nieuwe streamingspelers betreden de markt en dat heeft gevolgen voor de leiderspositie die Netflix vandaag bekleedt.

“Met de komst van Apple TV+ en Disney+ zal de markt nog meer openbreken.”

VS blijft belangrijk voor Netflix

Netflix blijft nog steeds de nummer 1 in videostreaming. In 2014 had het Amerikaanse bedrijf nog 90% marktaandeel in handen, maar vandaag is dat gedaald naar 87%. Het lijkt een kleine daling, maar toch moet de bekende videostreamer op zijn hoede blijven.

In totaal steeg de wereldwijde streamingmarkt dit jaar naar 182 miljoen huishoudens, daarmee zijn de Verenigde Staten nog steeds de belangrijkste afzetmarkt voor het bedrijf. Intussen heeft daar zo’n 53.3 procent van de bevolking al een abonnement bij een videodienst. Echter is Netflix niet de enige.

Wikken en wegen

Ondanks de negatieve berichtgeving van Netflix zelf zou het bedrijf volgens eMarketer dit jaar zo’n 7.6 procent meer groeien dan vorig jaar. Die groei zou het vooral te danken hebben aan topreeksen als Orange Is The New Black of Stranger Things.

Maar zoals vermeld komen concurrenten zoals Amazon Video, Hulu en HBO Now dichterbij. Amazon Video maakt de grootste inhaalbeweging in de VS met zo’n 96.5 miljoen actieve abonnees, Hulu volgt op de voet met 75.5 miljoen abonnees en achteraan rukt HBO Now steeds meer op door zijn lage prijszetting met 75.8 miljoen abonnees. Dit jaar komen ook Apple TV+ en Disney+ daar nog bij. Het valt natuurlijk nog af te wachten hoe de verhouding zich zal stellen tegen volgend jaar.

Mensen zullen uiteraard keuzes gaan maken; nemen we alle abonnementen en schaffen we reguliere tv af of maken we een keuze aan de leukste diensten en proberen we te besparen waar mogelijk.

Advertentie