Gratis thuislevering sterft uit, volgens Duits onderzoek
Duits onderzoeksbureau ECC Köln schat de toekomst van gratis thuislevering wankel in. Veel consumenten zijn het gewend om hun pakje de ene dag online te bestellen en de volgende dag gratis aan deur te krijgen, maar dat leidt tot een stijgende druk op de logistieke sector, suggereert een recente studie van het bureau.
Toenemende druk
Dankzij de groei in e-commerce zijn er steeds meer pakjes om de verzenden, stelt ECC Köln. Dat terwijl er nu al een tekort heerst aan beschikbare bezorgers in de sector én er meer ritten nodig zijn om een pakje succesvol aan huis te leveren. Zo is ongeveer 40 procent van de thuisleveringen niet succesvol, omdat de consument op dat moment niet thuis is. Gevolg: de chauffeur moet nogmaals uitrukken op een ander tijdstip.
Die toenemende druk zal ertoe leiden dat gratis thuislevering langzaamaan zal uitdoven: de dienst is niet bestand tegen de evoluties in de logistieke sector. ‘Levering aan huis wordt momenteel vooral aangeboden als een gratis dienst, maar evolueert naar een premiumservice,’ is de conclusie. In plaats van een standaard zal gratis thuislevering binnenkort niet meer dan een extraatje worden, voorspelt ECC Köln, en dat tegen een meerkost. ‘Consumenten moeten bewust worden gemaakt dat gemak een prijs heeft.’
Flexibiliteit
In de plaats van een snelle thuislevering, kan er worden ingezet op andere, flexibele levermethodes. Het afhalen in de winkel, leveren in een pakjesautomaat of leveren op het werk, zijn bijvoorbeeld alternatieven die minder tijdsgevoelig zijn en de druk op de logistieke sector kunnen verlichten.
Uit de bevraging blijkt verder dat consumenten ook meer belang hechten aan transparantie en flexibiliteit, dan aan hoe snel ze hun pakje in handen hebben. Ongeveer de helft van de bevraagden zegt expresleveringen handig te vinden, en iets minder vindt ook sameday-delivery nuttig. Dat terwijl de transparantie omtrent een levering bij meeste bevraagden populairder is: 90 procent vindt het belangrijk om te weten wanneer een levering plaatsvindt, 77 procent wil kiezen wanneer de levering aankomt en 64 procent vindt realtime tracking handig.