Mozilla zet kwart van personeelsbestand op straat
CEO van Mozilla Mitchell Baker verklaarde in een statement dat het bedrijf een nieuwe weg zal moeten inslaan. Die hervormingen houden vooral een flinke snoei in het personeelsbestand in. In totaal zal een kwart van het personeelsbestand, ongeveer een 250-tal werknemers, moeten afvloeien. Baker spreekt over een gerichte personeelshervorming, maar volgens een tweet van een ontslagen werknemer is vooral het beveiligingsteam flink onthoofd. Ondanks wat de ex-werknemer beweert zal dat volgens het bedrijf geen invloed hebben op de beveiliging van de browser. Ook het kantoor in Taiwan sluit de deuren.
Baker noemt de ontslagen jammer maar noodzakelijk om de missie van het bedrijf – ‘een beter internet creëren’ – te kunnen voortzetten. De coronapandemie heeft de inkomsten van het bedrijf flink doen afnemen. Dat zou je toch enigszins opmerkelijk kunnen noemen, want veel technologiebedrijven floreren juist tijdens de crisis omdat mensen meer tijd online doorbrengen.
In de schaduw van Chrome
Maar de browser heeft al lang veel langer moeilijkheden om zich staande te houden op de competitieve browsermarkt. Firefox probeert zich van andere browsers te onderscheiden door een focus te leggen op privacy en beveiliging van surfdata, wat bij Chrome wel eens minder durft te zijn. Het aantal gebruikers is al enkel jaren in dalende lijn; in 2017 had Firefox nog 300 miljoen gebruikers, nu zijn dat er nog 210 miljoen.
Firefox lijkt de concurrentiestrijd te verliezen met Google Chrome. De browser van Google heeft een marktaandeel van 66%, tegenover de 4,26% die Firefox slechts haalt. Dat is vooral te wijten aan de mobiele markt, waar Firefox nauwelijks tot niet aan bod kan komen. Google Chrome is de standaardbrowser voor alle Android-toestellen, en Safari voor iOS.
Focus op nieuwe technologieën en diensten
Mozilla zal wel meer doen dan enkel mensen ontslaan, zegt Baker in zijn statement. Het bedrijf wil ook een nieuwe weg inslaan, en focussen op nieuwe technologieën en diensten. En hoewel het binnen bepaalde gebieden zoals uitbreiding van webplatformen en het verbeteren van ontwikkelaarstool, wil het nieuwe technologieën ook sneller implementeren. Experimenteel zijn met nieuwe technologische ontwikkelingen is altijd één van de kernzaken van Mozilla’s filosofie geweest, aldus Baker.
Centraal in die strategie zal het aanbieden van meer winstgevende diensten zijn. Een voorbeeld is Mozilla VPN, een VPN-dienst die Mozilla onlangs lanceerde. Een abonnement voor die dienst kost 5 dollar per maand, en het reikt meer dan 280 servers uit 30 landen aan. Zoals je van Mozilla zou verwachten, is er ook veel aandacht besteed aan privacy en versleuteling van je surfgegevens. Het is voorlopig wel nog maar in een handvol landen beschikbaar, en daar zit België nog niet tussen.