Facebook opent Transparency Center om te tonen hoe ze haatspeech bestrijden

Facebook wil transparanter communiceren rond misinformatie en haatspeech, twee thema’s waarvoor de socialmediagigant al vaak onder vuur is gekomen. Dat doen ze door een nieuw Transparency Center te openen, een website die gewoon publiek beschikbaar is. Op de website geeft Facebook meer uitleg over hoe ze de algoritmen trainen om overtredingen op te sporen, hoe ze die verwijderen, de visie van het bedrijf over misinformatie en politieke content en ter opfrissing kan je ook de huisregels van de Facebook-platformen nog eens doornemen.
Maar hoe effectief leeft Facebook hun visie na? Het bedrijf deelt al langer elk kwartaal een voortgangsrapport rond de bestrijding van haatspeech. Het Transparency Center dient eveneens om die rapporten overzichtelijker te bundelen voor wie ze wil raadplegen. Het eerste kwartaalrapport van 2021 is sinds vandaag beschikbaar. Volgens Guy Rosen, aangesteld om de integriteit van het bedrijf te bewaren, verwijderen de algoritmen van Facebook nu 97% van de haatberichten nog voor die gerapporteerd zijn door gebruikers. In 2017 was dat nog 23,6%. In concrete cijfers komt dat neer op 25 miljoen haatberichten op Facebook en 6 miljoen op Instagram.
Facebook pronkt ook met zijn resultaten in misinformatiebestrijding. Sinds de start van de coronapandemie zijn al meer 180 miljoen posts die valse informatie over het virus bevatten van Facebook en Instagram gehaald. Het bedrijf gaat ook een nieuwe functie testen die gebruikers verplicht een link eerst te lezen alvorens ze te delen. Overige rapporten die beschikbaar zijn in het Transparency Center gaan over het beschermen van intellectueel eigendom, het blokkeren van bepaalde content, dataverzoeken van overheden en internetblokkades door overheden.
Wat gaat Facebook doen met Trump?
Over de zaak Trump lezen we voorlopig niets in het Transparency Center. De voormalige president is sinds de bestorming van het Capitool in januari niet meer welkom. Critici gaven echter Facebook de schuld aangezien zij Trump zijn vervalsingsclaims lieten roepen tot de situatie ontplofte. Facebook liet de beslissing over aan een extern comité, dat de beslissing nam dat Facebook binnen zestig dagen een oplossing moet zoeken.













