Nieuws

Facebook wil met Reels en Metaverse jongere generaties opnieuw aantrekken

Met meer videocontent en augmented reality hoopt Facebook dat jongeren opnieuw de weg naar hun platformen terugvinden.

Facebook heeft gisterenavond de financiële resultaten voor het derde kwartaal bekend gemaakt. En hoewel veel bedrijven zouden tekenen voor een kwartaalomzet van 29 miljard dollar (25 miljard euro), bleef dit cijfer toch een half miljard dollar onder de verwachtingen. Waar CEO Mark Zuckerberg zich naar verluidt vooral zorgen over maakt, is dat Facebook steeds meer moeite lijkt te hebben om jongeren nog warm te laten lopen voor hun platformen. Vooral het moederplatform spreekt de jeugd totaal niet meer aan. Zo bleek ook uit interne documenten van het bedrijf die onder meer The Verge in handen kreeg.

Met TikTok heeft Facebook er sinds een paar jaar een stevige concurrent bijgekregen. Dat bevestigde Zuckerberg nogmaals tijdens een call met investeerders over de kwartaalresultaten. Facebook wil zich daarom ook meer gaan heroriënteren richting korte videocontent. Die plannen kregen al uiting met de lancering van Instagram Reels in de zomer van vorig jaar. Zuckerberg wil Reels centraal zetten in de gebruikservaring van Instagram. Op termijn moet Facebook ook meer met video gaan doen, maar deze shift zou enkele jaren in beslag kunnen nemen, aldus Zuckerberg.

instagram reels
Reels zal een meer prominente rol krijgen binnen Instagram. Image: Facebook

Metaverse komt in stroomversnelling

Zuckerberg heeft nog een ander geheim wapen in de pijplijn zitten: de Metaverse. De Metaverse wil het gebruik van augmented en virtual reality uitbreiden in ons dagelijkse leven. Het eindpunt is uiteindelijk een perfecte mix tussen de online en offline wereld creëren. We schreven eerder al een uitgebreid achtergrondstuk over deze nieuwe technologie.

In het kwartaalrapport schrijft Facebook dat de totale investeringen in AR/VR Facebook minstens 10 miljard dollar zullen kosten in 2021. Die investeringen zijn nu al nodig omdat het nog enkele jaren zal duren vooraleer er operationele winst kan worden gehaald uit de Metaverse. Donderdagavond zal Facebook tijdens de jaarlijkse Connect-conferentie de krijtlijnen voor haar Metaverse-universum verder uitstippelen. Al het nieuws daarover lees je op TechPulse.

Metaverse volgende stap internet
Leven we binnenkort in een Metaverse?

Kritiek op Facebook neemt toe

Helaas voor Zuckerberg kunnen we de kritiek op zijn persoon en bedrijf niet negeren. De bom ontplofte toen een voormalige medewerker van het bedrijf, Frances Haugen, een onderzoek uitlekte over de effecten van Facebook en Instagram op de mentale gezondheid van jongeren. Facebook probeerde dat onderzoek in de doofpot te stoppen omdat inderdaad bleek dat Instagram het zelfbeeld van kinderen kan aantasten, vooral bij tienermeisjes. Haugen was gisteren te gast in het Britse parlement om die conclusie nog eens duidelijk te herhalen. Ze noemde Instagram zelfs ‘het meest schadelijke sociale mediakanaal van allemaal’, schrijft BBC.

Maar er is nog meer slecht nieuws. Uit een nieuwe reeks gelekte documenten bleek ook het onvermogen van Facebook om haatspraak op het platform te voorkomen. De algoritmen zijn getraind om scheldwoorden in Amerikaans Engels te detecteren, maar zijn veel minder accuraat voor andere talen. Ook heeft Facebook regelmatig maatregelen teruggeroepen of ingetrokken als uit tests bleek dat de activiteit van gebruikers daardoor kon zakken, zoals het verwijderen van de like-knop. Er zal wellicht veel meer nodig zijn dan een nieuwe naam om de reputatie van Facebook te herstellen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business