Musk: advertentievrije Twitter op komst
Chief Twitt bracht die informatie zaterdagavond naar buiten. De tweet volgde op openlijke kritiek van de topman over de huidige opzet van advertenties op Twitter. Hij vindt dat ads op dit moment ‘te vaak’ verschijnen en ‘te groot’ zijn. Volgens Musk worden de komende weken stappen gezet om die problemen aan te pakken. Gebruikers die niet kunnen leven met minder advertenties en dus het liefst helemaal geen reclame willen zien, krijgen ook gehoor. Via de Blue-abonnementsformule kan men straks een advertentievrij abonnement afsluiten.
Die formule laat dus geen advertenties toe op de tijdlijn. Dit komt wel aan een hogere prijs dan de 8 dollar per maand voor standaard Blue-gebruikers. Een schatting van de maandelijkse kost wordt niet gegeven door de topman. Tel bij het basistarief alvast 3 dollar per maand op als het abonnement via de App Store of Google Play Store wordt afgesloten. Twitter rekent standaard extra kosten aan om de transactiekosten van Apple en Google te recupereren.
Dalende advertentie-inkomsten
Musks voorstel om minder en kleinere advertenties te tonen komt op een opvallend moment. De voorbije week raakte bekend dat het platform 40 procent van zijn advertentie-inkomsten verloor nadat adverteerders van het platform trokken. Meer dan 500 van de belangrijkste advertentiepartners hebben sinds de Twitter-overname door Musk geen advertentiebudgetten bij het platform uitgegeven. Nog minder advertenties betekent daarbij dat de omzet verder daalt.
Tegelijk vormden advertenties in 2021 nog de voornaamste inkomstenbron van het sociale medium. 90 procent van Twitter’s inkomsten (toen 5,1 miljard dollar) kwamen uit advertenties. Musk lijkt met Blue om die ‘vastgelopen inkomstenbron’ heen te willen werken. In december stelde Musk alvast dat Twitter dit jaar een negatieve cashflow van 3 miljard dollar zou hebben. Althans, mits het hem niet zou lukken de kosten van Twitter dermate te verlagen dat ze break-even kunnen draaien. Hoeveel geld Blue momenteel oplevert is niet bekend.
Twitter Blue-abonnementen
De Blue-abonnementsformule werd op 12 december geïntroduceerd. Onderdeel van deze formule is dat gebruikers 50 procent minder ads zien. Bovendien kunnen Blue-abonnees tweets bewerken, langere video’s uploaden, krijgen ze een blauw vinkje naast hun naam en krijgen tweets van de abonnees meer aandacht dan die van niet Blue-gebruikers. Het abonnement is in België en Nederland vooralsnog niet af te sluiten. Wanneer de abonnementsformule naar onze contreien komt, is niet geweten.