Nieuws

Nieuw Twitter-API-abonnement kost 100 dollar per maand

Twitter
© iStock / bombuscreative
Twitter stelt vandaag het nieuwe, goedkope API-abonnement voor. Twitters ‘Ads API’ kost 100 dollar per maand. Gratis API-toegang blijft bestaan, weliswaar met enige beperkingen.

Twitter sloot vandaag definitief de toegang tot zijn gratis API. Bots, wetenschappers, journalisten en nieuwsgierige gebruikers die van deze API gebruikmaakten, staan nu voor een gesloten deur. Twitter steekt wel de helpende hand uit voor diensten die niet zonder API-toegang kunnen. Gratis is dit niet: via het Dev-account kondigt het sociale medium zijn Ads API aan, voor 100 dollar per maand.

Nieuw Twitter-API-abonnement

Het vernieuwde abonnement is vanaf 13 februari verkrijgbaar. Over de exacte invulling van de API-toegang blijft Twitter op de vlakte. Het bedrijf schrijft dat dit abonnement ‘beperkt gebruik’ van de API toestaat, maar specificeert niet wat onder dit gebruik valt. Geweten is dat Twitter-clients in elk geval niet zijn toegestaan – zulke applicaties zijn inmiddels verboden. Het is ook nog maar de vraag of bots die voorheen gratis API-toegang hadden, willen terugkeren.

Gratis toegang blijft bestaan

Voor bepaalde use-cases blijft gratis API-toegang bestaan. Volgens Twitter kunnen gebruikers via de gratis API maximaal 1.500 tweets per maand versturen. Dit geldt voor één Twitter-token. Voor bots, zeker bots als Thread Unroll, is die toegang veel te beperkt. Zij worden daarmee dus verplicht op te schakelen naar de Ads API.

Met de komst van de nieuwe, goedkoopste Twitter-API, verdwijnt ook de Premium API. Die kostte 150 dollar per maand en verdwijnt per 13 februari uit de catalogus van het platform. Degenen die een abonnement op die API afsloten, kunnen ofwel naar de Ads API overstappen of linea recta een Enterprise API-sleutel opvragen. Prijzen van dit Enterprise-abonnement zijn niet openbaar.

Gouden vinkjes voor bedrijven

Het wordt de afgelopen maanden duidelijk hoe Musk Twitter winstgevend hoopt te maken. Voor het opschroeven van het aantal getoonde advertenties lijkt de topman weinig te voelen. Liever laat hij bedrijven betalen voor hun gebruik van het platform. Dat zien we nu met de API-regels en recent ook met de gouden vinkjes voor bedrijven. Zo’n vinkje zou mogelijk duizend dollar kosten. Dit komt op het punt dat consumenten via Blue al hun verificatie kunnen aanschaffen.

Met dat abonnement krijgen gebruikers dus een blauw vinkje achter hun naam. Verder kunnen ze hun tweets bewerken, zien ze een pak minder advertenties én kunnen ze voortaan tweets versturen met een lengte van 4.000 tekens. In België en Nederland is Twitter Blue nog niet beschikbaar.

businessontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren