Het is tijd voor het marketingplan 2010. Moet u nu al weten welke events en mailings u volgend jaar wil doen? Ja. Al is het wel nog iets te vroeg om nu al een opsomming van die activiteiten te maken. Events en mailings zijn marketingmiddelen die u gebruikt om iets te bereiken. Niet meer, niet minder. Wie verantwoordelijk is voor de marketingactiviteiten of actief is binnen een marketingafdeling van een reseller of distributeur, moet zich eerst de vraag stellen: waarom doen we dit allemaal? Wat zijn dus de doelstellingen van de marketeer. Die doelstellingen moeten volledig in lijn liggen met de bedrijfsdoelstellingen. Een praktisch voorbeeld. ‘We moeten volgend jaar drie events organiseren’ is geen bedrijfsdoelstelling. ‘We moeten volgend jaar twintig nieuwe klanten hebben’ is wel een bedrijfsdoelstelling, waar de marketeer zijn/haar tanden in kan zetten.
Elk marketingplan begint dus met de bedrijfsdoelstellingen voor 2010. Hoe kunnen we de omzet bij onze bestaande klanten verhogen? Hoe kunnen we vermijden dat bestaande klanten weglopen naar de concurrentie? Welke nieuwe dienst willen we realiseren? Hoeveel klanten willen we extra volgend jaar? Daarna kunt u gaan kijken wat u vorig jaar zoal gedaan hebt aan activiteiten. Wat heeft gewerkt, wat heeft niet gewerkt. Een oude marketingwijsheid zegt dat u moet laten werken wat resultaat oplevert. Als blijkt dat workshops voor een reseller het middel bij uitstek zijn om nieuwe klanten te werven, hou dat dan zo. Dikwijls is de verleiding groot om na een paar jaren ‘hetzelfde’ te besluiten om toch maar eens iets anders te doen. Wel, het risico dat ‘iets anders’ niet het middel is om nieuwe klanten te werven, is redelijk groot. Ervaring leert dat.
Wat is het ideale marketingbudget? Dat hangt af van een aantal zaken, zoals de grootte van de reseller, soort activiteit, al lang bezig of net gestart en of er met een nieuwe activiteit begonnen wordt. Eén ding is wel zeker. Spendeer meer aan uw klanten dan aan het bewerken van prospecten. De reden is eenvoudig. Klanten kennen u al – hopelijk in de goede zin – en zijn geneigd meer te kopen van iemand die ze vertrouwen. Lester Wunderman, de persoon die eigenhandig de discipline van direct marketing uitgevonden heeft, zei onlangs: “Creating a buyer is an expense, creating a customer is an investment.” Ik kan het niet beter verwoorden.
Alleen moet u de oefening eens doen. Gegarandeerd dat het merendeel van de resellers uitkomt op compleet het tegenovergestelde.
Pas wanneer u uw doelstellingen gedefinieerd hebt, de activiteiten van vorig jaar goed bekeken hebt en het budget bepaald is, kunt u de activiteiten van 2010 inplannen. Geen seconde vroeger.
Een marketingplan opstellen doet u niet op vijf minuten. Neem er uw tijd voor. En profiteer van dit gratis aanbod. De vijf eerste resellers die hun marketingplan 2010 doorsturen naar de hoofdredacteur (jose.delameilleure@minoc.com), krijgen gratis feedback op hun plan van José en van mij. Eén uur en per telefoon. De mening van een buitenstaander kan nooit kwaad.