Nvidia domineert de wereld van de autonome wagen met ontwikkelplatform Drive PX
Op de Automobil Elektronik Kongress in Ludwigsburg, Duitsland, heeft Nvidia nieuwe samenwerkingen toegevoegd aan zijn lijst met partners. Het toont aan dat Drive PX computingplatform uit zijn R&D-fase is gegroeid en volop in productie is.
Allereerst kondigt Nvidia een samenwerking met Volvo en Autoliv, een fabrikant van automatische veiligheidssystemen. Beide bedrijven willen een AI-autonome wagen op de markt brengen tegen 2021. Beide fabrikanten zullen samenwerken om hun geavanceerde software op het Drive PX-platform te testen. Dankzij deep learning willen ze de focus leggen op voorwerpherkenning, potentieel gevaar begrijpen en veilig navigeren.
Nieuwe samenwerkingen
“Heel wat van ons ontwikkelwerk is ook tegelijk een hefboom voor andere automakers”, legt Danny Shapiro, senior director of automotive bij Nvidia uit. “Je merkt dat de industrie dit type van samenwerkingen belangrijk vindt om snel veel bij te leren. Ook wij halen daar bij Nvidia het nodige voordeel uit.”
Naast Volvo kondigt Nvidia ook een samenwerking aan met ZF, een Duitse fabrikant van auto-onderdelen, en HELLA, een tier 1 leverancier van cameraperceptie software en sensortechnologie. De drie bedrijven gaan intens samenwerken om zelfrijdende wagens zo veilig mogelijk te maken.
Iedereen aan boord
Nvidia is op dit ogenblik een absolute grootmacht binnen de auto-industrie. ZDNet meldt dat Nvidia meer dan 225 verschillende samenwerkingen heeft met partners voor de ontwikkeling van autonome voertuigen. Onder deze partners zitten auto- en vrachtwagenfabrikanten, tier 1 leveranciers, HD mapping bedrijven, sensorbedrijven, etc.
“Haast elk auto-ecosysteem ontwikkelt op dit ogenblik op Nvidia Drive PX en onze software stack”, laat Shapiro weten. Recent gebeurde alles nog stiekem achter de schermen, maar steeds meer merken komen naar voor om hun samenwerkingen publiek te maken. Audi, Toyota en Tesla gingen Volvo al voor.