EU verplicht vervangbare batterijen met nieuwe wet
In juni ontving het voorstel al goedkeuring van het Europees Parlement. De Europese Raad – een opstelling van bewindslieden uit Europese lidstaten – gaf ditmaal ook haar goedkeuring. Het duurt nog wel tot 2027 vooraleer de wetgeving ingaat. De richtlijn moet zowel bedrijven als consumenten stimuleren batterijen te recycleren. Fabrikanten zijn daarbij wel steeds aan zet: zij moeten de accu’s vervangbaar maken, en ook het recyclageproces op gang helpen.
Onder ‘vervangbaar maken’ verstaat de Europese Unie dat consumenten de batterijen zelf kunnen vervangen. Potentieel betekent dit dat fabrikanten moeten afstappen van vastgelijmde batterijen. In de wetgeving staat alvast dat consumenten geen specialistische apparatuur nodig mogen hebben voor het reparatieproces. Daarmee doelen ze op bijvoorbeeld hitteplaten om de lijm los te weken, of zelfs specifieke tools om het toestel daarna uit elkaar te halen.
Zulke apparatuur is bij de meeste moderne smartphones wel vereist. Veel fabrikanten bieden verder geen optie aan om de accu zelf te vervangen; daarvoor moet je steeds langs reparatiewinkels. Apple en Samsung lopen voorop die trend en bieden inmiddels beide een Self Repair-programma aan. Wel is daar steeds specialistische apparatuur voor nodig. Bij Apple kun je zulke apparatuur ook huren.
Hulp van professionals
Die richtlijn geldt specifiek voor draagbare apparaten. Het gaat dan onder meer om smartphones, laptops, camera’s en muziekspelers. Accu’s van lichte transportmiddelen als e-bikes en e-scooters vallen niet onder de richtlijn. Wel moeten fabrikanten ervoor zorgen dat reparateurs deze alsnog makkelijk kunnen uitnemen. Daarvoor mag dan wel specialistische apparatuur vereist zijn, tenzij het gaat om niet-gangbaar gereedschap.
Meer accu’s recycleren
Fabrikanten zijn dus aan zet om het reparatieproces te vergemakkelijken. Tegelijk staan ze voor de opgave om tegen eind 2027 minstens 63 procent van de draagbare batterijen te recycleren. Tegen 2030 loopt dit percentage op naar 73 procent. Momenteel recycleren fabrikanten 45 procent van alle draagbare accu’s, becijferde het Europees Parlement eerder.
Het recycleren van oude batterijcellen stelt fabrikanten bovendien in staat nieuwe accu’s vaker van hernieuwde componenten te voorzien. Percentages daarrond worden niet genoemd. Wel weten we dat de richtlijn gaat gelden voor accu’s van EV’s en SLI’s. Het is aan fabrikanten om hun voortgang in dat proces vast te leggen.