smartphone

Vanaf komende zomer geeft Samsung zijn Amerikaanse klanten de mogelijkheid om hun smartphone of tablet zelf te repareren.

Wie dat wil kan via het nieuwe Self-Repair Program (een dienst die deel uitmaakt van Samsungs First Care Experience) de handen uit de mouwen steken en zijn tablet of smartphone zelf repareren. Onderdelen, maar ook gereedschap en handleidingen kunnen klanten dan gewoon bij Samsung bestellen.  

Om de nieuwe service beschikbaar te kunnen maken, ging Samsung een samenwerking aan met het bekende reparatieplatform iFixit. Klanten zullen ook complexere onderdelen, zoals nieuwe oplaadpoorten of beeldschermen, kunnen bestellen. De defecte onderdelen kunnen ze dan ook gewoon terugsturen. 

Samsung volgt voorbeeld Apple 

Het Self-Repair Program in de VS is voorlopig wel beperkt tot smartphones uit de Galaxy S20- en S21-serie en de Galaxy Tab S7+-toestellen. Geleidelijk aan moet de dienst voor meer toestellen van het merk beschikbaar worden.  

Samsung is niet de eerste techreus die zo’n initiatief opstart. Apple ging de Zuid-Koreanen al voor en inspireerde hen wellicht. Apples zelfreparatiedienst had begin dit jaar moeten opstarten, maar dat is vooralsnog niet gebeurd. Ook bij het Self-Repair Program van Apple kunnen gebruikers onderdelen bestellen om er zelf reparaties mee uti te voeren.  

Het is nog niet duidelijk of Samsungs dienst later ook naar de Benelux komt. Apple zei wel al de zelfreparaties in steeds meer landen beschikbaar te maken.