Nieuws

2023 was een goed jaar voor de app-economie

app-economie
© iStock / Suwaree Tangbovornpichet
2023 was een goed jaar voor de app-economie: de uitgaven klimmen uit het dal waar ze in 2022 nog bleven steken.

2023 bleek een bijzonder goed jaar te zijn voor de app-economie. In 2022 daalden de uitgaven van gebruikers in appwinkels voor het eerst. Afgelopen jaar blijkt die situatie zich enigszins hersteld te hebben. Gebruiker spenderen opnieuw geld in de App Store en Play Store, blijkt uit het lijvige ‘State of Mobile‘-rapport van data.ai.

In 2023 werd er maar liefst 171 miljard dollar aan apps uitgegeven. Dat bedrag valt te verdelen over de App Store, Play Store en verschillende Chinese appwinkels van alternatieve aanbieders. Daarmee doet de app-economie het 3% beter dan een jaar geleden. Opmerkelijk is dat het aantal downloads voor apps amper steeg. Over heel 2023 werden zo’n 257 miljard apps gedownload en geïnstalleerd, of 1% meer dan vorig jaar.

Gevestigde waarden

Dat de app-economie opnieuw aanzwengelt is dan ook voornamelijk te danken aan gevestigde waarden zoals TikTok, en minder aan nieuwe apps. Opmerkelijk is ook dat het grootste deel van de uitgaven niet in games gebeurde, maar in reguliere apps. TikTok is onmiskenbaar de grootste groeier: het is de eerste app waar gebruikers wereldwijd meer dan 10 miljard dollar aan spendeerden. Over het algemeen spendeerden gebruikers 11% meer aan non-game-apps. Dat is goed voor een bedrag van 64 miljard dollar. Verder zijn er met Temu en Shein twee opmerkelijke groeiers te zien. De Chinese webwinkels bereikten in 2023 de Westerse markt en weten zo een groei van 140% te realiseren.

© data.ai

Data.ai ziet vooral groei voor socialemedia-applicaties: die zouden in 2024 naar schatting een groei van 150% kunnen meemaken. Die vaststelling is zeker aannemelijk: de afgelopen jaren stegen zowel de hoeveelheid tijd als de hoeveelheid geld die mensen in socialemedia-apps spenderen.

AI

Een trend die we van ver zagen aankomen: apps met AI-functies waren het afgelopen jaar populair. Apps als ChatGPT, Open AI en Open Chat haalden, vooral tijdens het einde van het jaar, flinke bedragen binnen. Data.ai merkt op dat de belangstelling voor AI-applicaties universeel is, maar dat de hype minder uitgesproken was in Azië en het Midden-Oosten.

Ook apps die niet uitsluitend om AI draaien maar wel AI-functies integreerden, boerden afgelopen jaar goed. Over het algemeen steeg het aantal downloads voor dat soort apps met 11%, al is die stijging niet gelijk verdeeld. Vooral apps als Duolingo, Google, Bing en Shopify lijken er goed bij te varen. Ook andere apps probeerden een graantje van de AI-hype mee te pikken. Maar liefst 4000 verschillende apps voegden de kwalificatie van ‘chatbot’ toen aan hun beschrijvingen – 3500 apps kozen ervoor om ‘gpt’ in hun beschrijving te zetten. Er werden ook heel wat nieuwe AI-apps gelanceerd in 2023. Data.ai telt er maar liefst 2500.

Uitgelicht artikel Duolingo AI Duolingo vervangt 10% werknemers met AI

Meest populaire apps en games

De meest populaire apps en games worden telkens in drie categorieën uit de doeken gedaan: meeste downloads, meeste inkomsten en meeste maandelijkse gebruikers. Uit die cijfers blijkt dat Facebook momenteel het meeste maandelijkse gebruikers kent, hoewel de app op plek drie bengelt als het om downloads gaat. Opvallend is dat de apps waarin het meeste gespendeerd wordt niet steevast terugkomen bij de meest gebruikte apps. Apps als YouTube, Disney+, Tinder, Google One, Max, Piccoma, Bumble, LinkedIn en Audible halen wel geld binnen, maar lijken minder gebruikt te worden dan andere applicaties.

© data.ai
© data.ai
Uitgelicht artikel Apple App Store Awards Apple kroont beste apps en games met App Store Awards 2023
app-economieappsbusinessByteDancegoogle play storemobieltiktok

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600