TikTok laat desinformatie via advertenties toe in verkiezingstijd

TikTok
© iStock
Wie door TikTok scrolt kan deze week advertenties met desinformatie tegenkomen, zo blijkt uit onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Global Witness.

Socialemediaplatformen proberen desinformatie tegen te gaan in verkiezingstijd. Niet alleen op het vlak van reguliere content, ook advertenties worden streng gereguleerd, is de boodschap van de bedrijven. Of het de socialmediaplatformen daadwerkelijk lukt om desinformatie tegen te gaan, is een tweede. Volgens onderzoekers van Global Witness scoort TikTok op dat vlak een onvoldoende. Het lukte hen om 16 advertenties met desinformatie over de verkiezingen te verspreiden via TikTok.

In die advertenties werden Ierse stemmers misleid over de stemmogelijkheden. Volgens de advertenties kon men ook stemmen via e-mail of sms, terwijl dit onjuist is. Ook werd er foutieve informatie verspreid over de stemgerechtigde leeftijd in de Europese Unie. Tot slot werd er in de advertenties opgeroepen tot geweld tegen inwoners met een migratieachtergrond.

‘Alle advertenties getoetst’

Dat de advertenties op TikTok konden verschijnen is opmerkelijk, temeer omdat TikTok zegt alle advertenties te toetsen op de advertentieregels voordat ze live gaan. Normaal gesproken vragen ze hiervoor 24 uur de tijd. Om het TikTok-team alle tijd te geven de desinformatie op te sporen, is de termijn door Global Witness op 48 uur gezet. Binnen de 48 uur is het TikTok echter niet gelukt de desinformatie te detecteren. Alle advertenties konden hierdoor worden gepubliceerd op het platform.

TikTok geeft een andere lezing van de situatie. In een reactie op vragen van de onderzoekers zegt het platform dat de desinformatie door hun systemen was gedetecteerd. Een menselijke fout leidde er vervolgens toe dat de advertenties alsnog werden goedgekeurd. De medewerker die de fout heeft gemaakt, ontving sindsdien aanvullende training.

Daarnaast heeft TikTok “nieuwe werkwijzen” doorgevoerd voor het toetsen van politieke advertenties. Hierdoor zou het niet meer voorkomen dat zulke reclame alsnog wordt goedgekeurd.

Voldoende voor YouTube en X

Ook YouTube en X werden onderworpen aan de desinformatietest. Beide platformen scoorden aanzienlijk beter dan TikTok. X wist alle desinformatie-advertenties tegen te houden en YouTube hield op twee na alle berichten tegen.

In alle gevallen heeft Global Witness de advertenties verwijderd voordat ze gebruikers zouden bereiken. Er is dus geen desinformatie verspreid dankzij dit onderzoek.

eusociale mediatiktok

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken