OnePlus 9- en 10-modellen gaan ineens kapot
Het is natuurlijk altijd vervelend als je smartphone ineens niet meer werkt, zeker als dit na het aflopen van de garantie gebeurt. Als dit echter bij heel veel mensen tegelijk gebeurt (met dezelfde telefoons), dan beginnen mensen zich logischerwijs af te vragen of dit niet een hardware-probleem is waar de fabrikant van de telefoons, in dit geval OnePlus, voor moet opdraaien.
Problemen met moederborden
Wij zijn over het algemeen tot nu toe erg tevreden geweest over de recente toestellen van OnePlus, waaronder de OnePlus Nord CE4 Lite, Nord 4, 12R en 12. Het lijkt er nu dus echter op dat een paar oudere vlaggenschepen van het bedrijf na zoveel jaar met flinke hardware-problemen te maken krijgen.
Gebruikers van verschillende OnePlus 9 en 10-modellen hebben via het OnePlus Community-forum en via Twitter (X) aangegeven dat hun toestellen ineens niet meer werken (via Android Police). Het lijkt vooral veel bij de 10 Pro te gebeuren en het kan uit het niets gebeuren of nadat het toestel oververhit raakt tijdens het opladen.
Mensen die hun kapotte toestellen naar een reparatiecentrum hebben gestuurd, kregen van het bedrijf te horen dat de problemen het gevolg waren van een kapot moederbord. De kosten van het vervangen van het moederbord liggen echter bij de klant en kunnen soms zelfs oplopen tot meer dan wat je nu voor een nieuwe 10 Pro moet betalen. Naast de 10 Pro lijkt ook de OnePlus 9-serie getroffen te zijn door dit hardware-probleem. We moeten hierbij wel vermelden dat de meldingen tot nu toe vooral vanuit gebruikers in India komen. Er is dus een kans dat alleen toestellen uit die regio last hebben van deze moederbordproblemen.
Eerdere OnePlus hardware-problemen
Dit is niet de eerste keer dat sommige OnePlus-gebruikers te maken hebben met vervelende hardware-problemen. Sommige oudere vlaggenschepen begonnen namelijk ook een groene streep op het display te vertonen. In de eerste instantie moesten getroffen klanten bij dit probleem ook zelf voor de reparatiekosten opdraaien. Vervolgens bood het bedrijf na het onderzoeken van het probleem eerst voor een korte periode gratis displayvervangingen aan. Later besloot OnePlus om in India, waar toen dus ook al de meeste problemen waren, deze vervangingen gedurende de volledige levensduur van de getroffen toestellen aan te bieden.
Dat probleem heeft het bedrijf uiteindelijk dus heel netjes opgelost. Als het blijkt dat de schuld in dit geval ook bij OnePlus ligt, dan hopen we dat dit probleem ook op de juiste manier wordt opgelost en dat de klanten niet met de reparatiekosten of de kosten van een nieuw toestel worden opgezadeld.