OnePlus 9 review: start van een nieuw cameratijdperk

120Hz verversingssnelheid
Vertrouwd OnePlus-ontwerp
15W draadloos opladen
Witbalans niet altijd even correct
Aanbevolen prijs: €699
De OnePlus 9 is een krachtige telefoon aan een betaalbare prijs. De samenwerking met Hasselblad zorgt bovendien voor een nieuwe camera-ervaring.

Vandaag heeft OnePlus de OnePlus 9-serie aangekondigd, bestaande uit twee nieuwe smartphones in de vorm van de OnePlus 9 en 9 Pro. De smartphoneproducent legt deze generatie de nadruk op de nieuwe samenwerking die ze zijn aangegaan met cameraproducent Hasselblad. Die zal uit verschillende fases bestaan en moet de consument in staat te stellen steeds betere foto’s te maken.

Wij gingen de voorbije week alvast aan de slag met beide toestellen en schrijven vandaag al onze ervaringen met de OnePlus 9 neer. Naast de nieuwe camera is deze telefoon voorzien van een 120Hz display, Qualcomm Snapdragon 888 SoC, 5G ondersteuning en Warp Charge 65T en voor de eerste keer ook draadloos opladen aan 15W.

Camera: OnePlus x Hasselblad x Sony

We beginnen een review zelden met het evalueren van de camera, maar het is in dit geval wel een van de belangrijkste wijzigingen aan de OnePlus 9 ter vergelijking met de 8T. Het is bovendien ook iets waar een groot deel van de OnePlus community leden al heel lang achter vragen. Foto’s gemaakt met oudere OnePlus-toestellen waren nooit ronduit slecht, maar ze bliezen je ook nooit echt omver. Wel waren we zelf fan van de verzadiging van de kleuren, die je nog het beste kan omschrijven als ‘punchy’.

OnePlus en Hasselblad legden voor de 9-serie hun focus net op dit laatste aspect en introduceren Natural Color Calibration. NCC is het gevolg van een samenwerking met Hasselblad R&D en maakt gebruik van de expertise van de cameraproducent om een levensechte kleuroplossing af te leveren. Er werd dus gekozen voor een softwarematige verbetering voor de 9-serie, maar er staat nog heel wat meer op de planning voor de toekomst.

De OnePlus 9 beschikt over een triple-camera setup die eerst en vooral bestaat uit een hoofdcamera  met 1/1.43” Sony IMX689 sensor, 2×2 on-chip lens (OCL), 12-bit RAW, dual native ISO en 3-HDR-ondersteuning. Al deze elementen samen zorgen voor een snellere focus en 64 keer meer kleurinformatie. Ultra-wide wordt door iedereen enorm veel gebruikt en daarom werd er gekozen voor een 1/1.56” Sony IMX766 sensor van 50MP. Dit in combinatie met een freeform lens die vervorming in de hoeken verminderd van zo’n 20 procent in de meeste telefoons tot slechts 1 procent. In onze vergelijkende test met de OnePlus 8T merkten we echter geen noemenswaardige verschillen op.

Tot slot is er ook nog de monochrome camera die je toelaat om meteen effecten toe te voegen aan je foto’s. We kennen deze functionaliteit uit vorige generaties en soms is ze handig om in zwart/wit te schieten of wat extra punch toe te voegen aan je foto’s, maar meestal laten we de filters over aan andere apps. Een aparte macro camera is er niet meer, maar de functionaliteit zit wel verwerkt in de ultra-wide camera.

OnePlus heeft ook een tilt-shift modus toegevoegd die je toelaat om bepaalde scènes een miniatuurlook te geven door de omgeving er rond te vervagen. Het gebied en de sterkte van die vervaging kan je aanpassen. Wij vonden het vooral nuttig om onderwerpen te isoleren zodat ze harder opvallen, zoals het boek in onderstaande foto. De Pro Mode tenslotte heeft een update gekregen en de ronde sliders staan nu handig horizontaal. In alle modi is de shutter trouwens voorzien van een oranje kleur om de relatie met Hasselblad duidelijk te maken. Zeer stijlvol naar onze mening.

Video kan je nu ook opnemen in 8K 30fps en dankzij de ultra-wide camera kan je ook timelapses maken, zelfs als je aan het wandelen bent. Nightscape Video 2.0 zorgt er bovendien voor dat je ook in slecht verlichte omgevingen nog voldoende details kan waarnemen.

Kleurweergave OnePlus 9: Wat denken we ervan?

Zoals we al aanhaalden zijn we wel fan van de punchy kleuren die we tot nu toe van OnePlus te zien krijgen. Ze hebben echter ook enkele nadelen, waaronder extra veel rode kleur in huidtinten. Bij de OnePlus 9 is dit verleden tijd en zien selfies er een pak natuurlijker uit.

Witte tinten vonden we dan weer beter bij de OnePlus 8T, waar het wit echt wit is. De OnePlus 9 zal echter wel minder snel overbelichten, wat meer gebalanceerde foto’s geeft. Wat de kleuren betreft is het soms moeilijk vergelijken tussen beide en de meningen bleven enorm verdeeld over welke foto’s beter waren dan andere. Wat wel duidelijk is, is dat de foto’s gemaakt met de OnePlus 9 duidelijk scherper zijn dan die van de 8T, wat natuurlijk door de nieuwe Sony-sensor komt.

Rekening houdend met al deze elementen kunnen we dan ook besluiten dat de samenwerking met Hasselblad een stap in de goede richting is geweest. We kijken dan ook uit naar hardware-gerelateerde verbeteringen in de toekomst, die hopelijk voor een grotere sprong in kwaliteit zullen zorgen.

Ontwerp

De OnePlus 9 verschilt wat het ontwerp betreft enorm weinig van zijn voorganger. Het toestel ligt goed in de hand en is met 192 gram niet te zwaar. De vertrouwde OnePlus slider die we misten op de budgetgerichte OnePlus N10 is hier wel aanwezig. De telefoon heeft een glossy premium look, al blijft de achterkant wel wat plastic aanvoelen. Het camera-eiland is gegroeid ten opzichte van de 8T, maar ziet er wel stijlvoller uit door de symmetrie en de merknaam van Hasselblad. De telefoon rust wel op de lenzen van de hoofd- en ultra-wide camera en dat zorgt ervoor dat hij niet helemaal stabiel ligt op een vlak oppervlak. Iets dat bij de 8T ook al het geval was.

OnePlus 9

Opvallend is dat de vingerafdruksensor deze generatie lager zit. Dit is even wennen maar verder geen probleem en heeft waarschijnlijk te maken met de plaatsing van de interne componenten. Een verschil met de sensor van de 8T is er niet en hij reageert nog steeds voldoende snel.

Verder is het scherm een 120Hz AMOLED-display van 6,55 inch dat de Fluid Display technologie gebruikt om eender welke content zo meeslepend mogelijk weer te geven. De maximale helderheid is 1100 nits, wat minder is dan dat van de OnePlus 9 Pro (1300 nits), maar meer dan voldoende in de meeste situaties. De kleurweergave is prima en via de menu’s kan je zelf nog kiezen of je zeer levendige kleuren wil of eerder natuurlijk.

Prestaties

Wat prestaties betreft zien we de OnePlus 9 een aardige sprong maken want de 8T gebruikte opnieuw de Snapdragon 865 van de OnePlus 8 en 8 Pro om de prijs wat te drukken. De nieuwe Snapdragon 888 is dus een grote stap vooruit en dat merk je duidelijk bij het scrollen door menu’s en bij het laden van wat zwaardere apps.

De SoC is bovendien ook energiezuiniger, wat natuurlijk een positief effect heeft op de batterij. In de praktijk ga je echter geen enorme verschillen merken en haalden we in ons geval minimaal één dag uit de 4.500 mAh batterij en bij gemiddeld gebruik kom je zelfs aan twee. Warp Charge 65T is er bovendien sneller op geworden en zal je telefoon nu opladen in slechts 29 minuten.

OnePlus 9

Naast vlotte prestaties tijdens dagdagelijks gebruik kan je uiteraard ook perfect gamen op de OnePlus 9. De Pro Gaming Mode blokkeert notificaties zodat je zonder problemen games zoals League of Legends Wild Rift en PUBG kan spelen, of kan genieten van een spelletje Hearthstone.

De dual stereo speakers zijn enorm geschikt voor tijdens het gamen, maar doen ook prima dienst bij het luisteren naar muziek of het kijken van je favoriete Netflix-serie. Het geluid is niet zo ruimtelijk als het geval is bij de ROG Phone 5, maar ASUS heeft daarbij dan ook volop ingezet op de gaming experience, inclusief geluid.

OnePlus 8T vs OnePlus 9: Moet ik upgraden?

Als je al een OnePlus 8T hebt raden we je niet aan om onmiddellijk te upgraden naar de OnePlus 9. Daarvoor zijn de verschillen tussen de twee smartphones immers te klein. Je hebt nog steeds dezelfde verversingssnelheid van 120Hz en hoewel de camera update zeker helpt, beperkt deze zich tot een beter kleurprofiel en scherpere foto’s. Snelladen gaat bijna even snel en je kan bij beide toestellen rekenen op het geweldige OxygenOS als besturingssysteem. Als OnePlus het releaseschema van vorig jaar volgt, mogen we in oktober de 9T verwachten die op een of meerdere vlakken een sprong zal maken. Houd je 8T dus nog even bij. Heb je echter nog een OnePlus 7(T)-serie, dan is de upgrade een pak interessanter.

OnePlus 9 vs OnePlus 9 Pro: Welke is beter?

Onze review van de OnePlus 9 Pro lees je binnenkort. Het verschil ligt hem vooral in de aanwezigheid een QHD+ display, afgeronde schermranden, een extra camera in de vorm van een 8MP  telefoto en verschillende extra’s zoals 50W draadloos opladen aan de hand van de nieuwe wireless charger. Aan jou dus om te beslissen of het de 200 euro extra (+70 voor de draadloze oplader) waard is. We gaan hier nog dieper op in in onze review.

Prijs en beschikbaarheid

De OnePlus 9 is beschikbaar vanaf 26 april via de website van OnePlus en webshops zoals Coolblue en Fnac voor de prijs van 699 euro voor het model met 8GB RAM en 128GB opslag (in Astral Black en Arctic Sky) of 799 euro voor het model met 12GB RAM en 256GB opslag (beschikbaar in Astral Black en Winter Mist).

De eerste details over de OnePlus Watch vind je hier.