IT moderniseren is vergelijkbaar aan pizza met veel toppings
Een voorbeeld ter illustratie: wie vandaag een nieuwe oven koopt, zal merken dat de meeste merken graag uitpakken met de boodschap dat hun apparaat veel minder energie verbruikt. Als je het verbruik van een moderne oven vergelijkt met de consumptie van een ouder toestel, dan zal dat in veel gevallen zeker een verschil betekenen op de energiefactuur. De keuze voor een recenter apparaat kan er dus voor zorgen dat de kost voor het opwarmen van tien pizza’s in de eindafrekening een stuk lager zal liggen.
Trekken we die gedachte door naar de IT-omgeving, dan biedt nieuwe technologie bedrijven eveneens veel potentieel om kosten te besparen. In de praktijk zien we dat sommige IT-apparaten echte slokoppen zijn op het gebied van energieverbruik. Diskcontrollers mogen we moeiteloos bij de grootste verbruikers in het IT-landschap rekenen. Ze consumeren zelfs meer dan gewone CPU’s. Dan is het natuurlijk een beetje ironisch dat organisaties vandaag eerder geneigd zijn om investeringen in IT terug te schroeven. Hoewel het gezien de torenhoge energieprijzen een begrijpelijke reactie is, kunnen ze best eerst eens stilstaan bij het verbruik van de bestaande technologie in de organisatie.
De naam van de nieuwe oven die bedrijven op het gebied van IT veel energie en kosten kan besparen is HCI, ofwel Hyperconverged Infrastructure. De situatie verschilt van datacenter tot datacenter, maar als je weet dat één rack in zo’n datacenter al gauw 35.000 euro per jaar kost (enkel plaats, connectiviteit en energie) en je via een geconvergeerde infrastructuur een pak “U’s” en energie nodig hebt, dan is de rekensom snel gemaakt. Wat nu om een investering vraagt, wordt op middellange termijn dubbel en dik terugverdiend.
Zorg voor voldoende pizzatoppings
Als je gasten pizza voorschotelt, dan willen ze graag uit allerlei toppings kunnen kiezen. Het volstaat niet om een beetje tomaat en wat kaas te voorzien. Toch is dat precies de pizza die bedrijven bij public cloudproviders aangeboden krijgen. De basis is aanwezig, maar je kunt niet zeggen dat je over een complete Pizza Quattro Formaggi of Frutti di Mare beschikt. Bij de overgang naar de cloud vergeten bedrijven dat ze alle ingrediënten met betrekking tot back-up en security zelf nog moeten toevoegen.
Nochtans zijn die opties wel beschikbaar bij public cloudproviders zoals AWS en Azure, maar we zien dat veel gebruikers die niet via de eigen IT op zoek gaan naar hulp, die extra toppings negeren en al dan niet bewust een smaakloze pizza samenstellen. De teleurstelling komt pas achteraf als het effectief eens fout gaat. De kosten voor het herstel na een aanval liggen doorgaans een pak hoger dan wanneer een organisatie in eerste instantie voor alle vereiste toppings zou hebben betaald. En de cloudprovider kan je dan niet meer met de vinger wijzen.
Voor een goed gevulde pizza is het bij cloudconsumptie altijd aanbevolen om on-prem te beginnen en vanuit de opgebouwde kennis geleidelijk naar public cloud uit te breiden. Voor IT ligt hier een belangrijke verantwoordelijkheid om de business owners te begeleiden. Uiteindelijk weten zij vanuit hun ervaring met datacenters heel goed welke toppings de juiste cloudoplossing nodig heeft en wanneer business owners met een stealth computing achtergrond en intensief gebruikte kredietkaart bijgestuurd dienen te worden.
Bewaar altijd een paar pizza’s in je diepvries
Wat als je te laat beseft dat je nog boodschappen moet doen en de supermarkt gesloten is voor je de ingrediënten voor je pizzatoppings kunt kopen? Een goede gastheer heeft in dat geval een alternatief bij de hand. Denk aan een samengestelde diepvriespizza die je enkel even moet opwarmen. Ook bij de switch naar cloud is het belangrijk dat je altijd kunt terugvallen op een on-prem back-upscenario.
Een Ierse luchthaven die alles in de cloud zette, kwam onlangs volledig lam te liggen door een connectiviteitsprobleem met zijn public cloud provider. Door een onderscheid te maken tussen minder essentiële applicaties en bedrijfskritische applicaties kan de schade beperkt worden omdat deze laatste dan on premise nog kunnen opgestart worden. De vluchten voor de passagiers kunnen dan doorgaan en minder kritische activiteiten kunnen dan later verzorgd worden met een minimum aan impact op vlak van klantentevredenheid.
De kostprijs van prima oplossingen voor security en back-up weegt niet op tegen de risico’s voor de business. Wat kost het als een schip een hele dag niet kan lossen door een probleem met de containerterminal? Hoeveel inkomsten gaan verloren als klanten van een telecomoperator niet kunnen bellen? Hoeveel geld verliest een autofabrikant als honderden wagens niet zoals gepland van de band kunnen rollen? HCI laat je toe om de meest kritieke toepassingen van elkaar te onderscheiden en in geval van nood altijd een reservepizza bij de hand te hebben.
Conclusie
Wie in 2023 wil besparen mag zich niet blindstaren op de schijnbaar budgetvriendelijke opstartkost van onvolledige oplossingen in de public cloud. Wat in de jaren 90 gold als wijze raad bij outsourcing : optimaliseer je IT voor je uitbesteedt, anders krijg je een uitbesteede chaos : outsourcing verandert niets aan het basisprobleem. Wel, dat geldt ook voor cloud consumptie.
Daarom start je beter met het verwerven van een eerste cloud ervaring on-premise. Het leert je de mogelijkheden en gevaren van overconsumptie of over-reservatie en de vergeten beveiliging. Daarna kan je die ervaring gebruiken bij het verplaatsen van workloads naar de public cloud. Zo hou je aspecten zoals security, controle, reservaties en financiën perfect onder controle. Een hybride cloud laat je dan toe om tijdelijke tekorten op te vangen bij de meest open, veilige en financieel aantrekkelijke public cloud provider. Investeer in moderne technologie die minder verbruikt, voorzie voldoende toppings zodat je nooit teleurgesteld achterblijft, en zorg voor een alternatief waar je op kunt terugvallen. Zo ben je zeker dat de gasten van je pizzadiner met een tevreden gevoel naar huis gaan en het hele gebeuren voor herhaling vatbaar is.
Deze opinie werd geschreven door Luc Costers, country manager Nutanix Belux en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie