Partnerinfo

[Partnerinfo] Gentse scale-up Intuo brengt risico’s op burn-out als gevolg van bedrijfscultuur in kaart

De problematiek van het grote aantal burn-outs blijft brandend actueel. De Gentse scale-up Intuo die met een online talentmanagementplatform steeds meer bedrijven helpt om hun medewerkers volop tot bloei te laten komen, heeft nu in Groot-Brittannië en België een online bedrijfscultuurtest uitgevoerd die in kaart brengt in welke mate de bedrijfscultuur er de voedingsbodem vormt voor burn-outs. Daaruit blijkt vooral dat er bij beide landen nog veel werk aan de winkel is op weg naar het bevorderen van het welzijn van medewerkers.

 
Ondanks alle inspanningen van bedrijven om hun medewerkers zoveel mogelijk in de watten te leggen en om met programma’s rond sport en gezonde voeding te werken aan het welzijn op het werk blijft het een hallucinante vaststelling dat volgens de laatste RIZIV-cijfers bijna 400.000 mensen in ons land vorig jaar langer dan een jaar thuis zaten. Bij velen onder hen was dat te wijten aan een burn-out. “Dartsborden, fruitmanden en pingpongtafels helpen niet als ze enkel een laagje chroom zijn om het blazoen van een ongezonde bedrijfscultuur op te poetsen”, zegt Tim Clauwaert, CEO van Intuo. “Bedrijven waar overuren en weekendwerk de norm zijn, zonder dat er voldoende erkenning tegenover staat, roepen het over zichzelf af dat ze af te rekenen zullen krijgen met burn-outproblemen. Met andere woorden: zolang zorgen voor het welzijn van de medewerkers niet centraal staat in de bedrijfscultuur, zullen we op dat vlak veel problemen blijven zien.”
 

Online bedrijfscultuurtest

Intuo hield  in Groot-Brittannië en België via een test (Company Culture Test) een vinger aan de pols van de bedrijfscultuur. Daarbij peilde het bedrijf naar feedback, verantwoordelijkheid, autonomie, erkenning en ondersteuning.  Uit de 1.300 antwoorden leidde Intuo af dat 9% van de Britse medewerkers het risico lopen op een burn-out als gevolg van de bedrijfscultuur, terwijl dat cijfer in België 5% zou bedragen. “Het hogere cijfer in Groot-Brittannië heeft vooral te maken met het fenomeen presenteïsme”, geeft Jorn Vanysacker, CMO bij Intuo aan. “Dat is het tegenstelde van absenteïsme en betekent dat medewerkers uit schrik om hun job te verliezen, vroeger op de werkplek verschijnen en langer blijven dan ze moeten en zich zelfs met moeite ziek durven melden.”
 

Employee experience

 Om het probleem bij de wortel aan te pakken, zo benadrukt Intuo, moeten bedrijven echt durven investeren in een bedrijfscultuur die tegemoet komt aan de basisbehoeften van elke mens: autonomie, competentie en verbinding. “Studies hebben uitgewezen dat de bedrijfscultuur verantwoordelijk is voor 30% van de verschillen in de bedrijfsresultaten”, besluit Tim Clauwaert. Daarom moeten organisaties daadwerkelijk hun cultuur onder de loep nemen en zo nodig actie ondernemen om ze aan te passen, zodat medewerkers een echte “employee experience” krijgen. De trend waarbij consumenten over de streep gehaald worden door hen beleving aan te bieden, vinden we ook terug op de werkvloer. Organisaties kunnen talent pas aanhouden als zij al fluitend naar het werk komen en dit kan enkel door correcte ervaringen, de experience economy alom.
 
Over intuo: De Gentse startup ontwikkelt een toekomstbestendig Talent Management Platform. Intuo geeft hiermee een inzicht in uw bedrijfsstrategie. Het platform zorgt ervoor dat personeel beter begrepen wordt door bruikbare informatie te bieden. Op deze manier kan het bedrijf de cultuur aanpassen en onderhouden waardoor werknemers meer “ownership” krijgen over hun groei en carrière. Dit leidt tot engagement, tevredenheid en retentie.

businessComfiintuopartnerinfo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken