VanMoof PowerBank met VanMoof S3/X3 2021 review
Vorige maand kondigde VanMoof met de PowerBank hun eerste accessoire aan voor de S3 en X3. Beide modellen kregen eveneens wat verbeteringen mee voor 2021, in lijn met de bekende ‘de-fiets-is-nooit-af’-filosofie van de Nederlandse fietsenmaker. Reden genoeg voor onze redactie om wat kilometers te maken. Als je deze review leest is de kans groot dat je al een VanMoof S3 of X3 hebt, maar als dat nog niet zo is lees dan zeker onze uitgebreide review. De wijzigingen voor de modellen van 2020 bespreken we hieronder.
Voordelen van de VanMoof PowerBank
Het idee achter een powerbank hoeven we je niet meer uit te leggen. Een VanMoof S3 of X3 haalt standaard een bereik van 60 tot 150 kilometer, afhankelijk van welk niveau trapondersteuning (er zijn er vier) je gebruikt. Dankzij de 378Wh/36V VanMoof PowerBank kan je daar nog 45 tot 100 kilometer aan toevoegen. Kies je dus voor lichte ondersteuning, dan kom je al in de buurt van de afstand die elektrische wagens kunnen afleggen. Dit zorgt voor drie grote voordelen.
1. Je kan verder fietsen
Eerst en vooral kan je er dankzij de PowerBank een hele dag op uit trekken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je batterij. Kijk maar eens op Google Maps welke locaties zich allemaal in een straal van 60 kilometer van je woning bevinden en verdubbel die afstand dan. Een fietstocht van Antwerpen naar Brugge behoort plots tot de mogelijkheden.
De PowerBank doet zijn werk zeer onopvallend. Het accessoire weegt slechts 2,8 kilogram en maakt geen verschil tijdens het rijden. Het zwarte trapezium doet misschien wat afbreuk aan het minimalistische ontwerp van de VanMoof S3 die wij getest hebben, maar tegelijk past het design wel. De zwarte velcro straps die het geheel op zijn plaats houden zullen bij een donkere VanMoof amper zichtbaar zijn en bij de lichte versie die wij hadden passen ze bij de zwarte accenten.
2. Minder batterijstress
Net zoals dat bij een smartphone of een elektrische step het geval is, wil je zeker nooit te weinig batterij hebben. Je kent dat “toch maar even bijladen voor ik vertrek”-gevoel ongetwijfeld. De VanMoof PowerBank maakt hiermee voor een groot deel komaf. Je weet immers dat je nog steeds 75 procent extra batterij ter reserve hebt en zonder problemen thuis of op het werk raakt. Doe je elke werkdag 10 kilometer heen en terug, dan kan je tijdens het weekend even je fiets opladen en klaar. Ideaal.
De PowerBank laadt op in drie uur, de VanMoof S3 zelf in vier uur. Zeven uur lijkt lang, maar je zal zelden je volledige fiets én PowerBank leegrijden. Doe je dat toch dan moet je opletten dat je de powerbank niet pas activeert als je fiets al leeg is, want dan zal deze niet voldoende stroom leveren. Tijdens het rijden even op de knop duwen dus. De handige LEDs geven aan hoeveel procent er nog over blijft.
Opvallend: Tijdens een van onze test maakten we een kort ritje van 5 kilometer en merkten we dat we op het einde van de rit twee procent batterij meer hadden dan voor vertrek. De rit was deels door de stad, dus geregeld al eens stoppen voor een rood licht zat daar ongetwijfeld voor iets tussen.
Tijdens een andere rit zonder PowerBank actief verbruikten we 40 procent batterij over een afstand van 45 kilometer. Dat geeft je hopelijk een beter beeld over het verbruik van de S3 in een gemiddelde situatie.
3. Je kan binnenshuis opladen
Met een sleuteltje maak je de PowerBank los van het frame, waarna je ze dankzij de draagriem makkelijk meeneemt. Gedaan dus met het opladen van je fiets in de keuken of beter nog, je hoeft je e-bike niet langer via de trap naar je appartement te slepen. Het is een van de voordelen die Cowboy al langer heeft. Nu enkel nog een lader om de PowerBank in te zetten zoals QWIC heeft en je hoeft de PowerBank zelfs niet meer zomaar op de tafel te leggen.
Uiteraard zou dit de prijs van de VanMoof PowerBank verder de hoogte in duwen. Momenteel betaal je voor het accessoire 348 euro plus 25 euro verzendkosten als je ze niet meteen met je fiets bestelt. Dat lijkt best veel, maar met bovenstaande voordelen in het achterhoofd vinden we deze prijs zeker aanvaardbaar. De VanMoof S3 staat al sterk geprijsd aan 1.998 euro en zelfs met die meerprijs ben je nog altijd goedkoper uit dan bij de nieuwe Cowboy 4.
Zijn er dan geen minpunten te bespeuren? Eentje misschien: we hadden enorm graag een usb-aansluiting gezien op de PowerBank, zodat we onze smartphone ook extra bereik konden geven. Via Bluetooth verbonden zijn met je fiets, geregeld eens naar Google Maps kijken en onderweg wat muziek luisteren kan na (of tijdens) een lange rit al eens resulteren in een lege batterij. Weersbestendigheid zou een reden kunnen zijn voor het ontbreken van usb-connectiviteit, maar de PowerBank en fiets hebben ook oplaadpoorten, dus het moet mogelijk zijn.
Verbeteringen en Apple ‘Find My’
VanMoof besloot dit jaar geen nieuw model uit te brengen en voor de S3 en X3 2021 te focussen op kleine tweaks. Het gaat om verbeterde zichtbaarheid van het Matrix Display, opnieuw ontworpen spatborden en pedalen, en verbeterde interne bedrading. We waren van de modellen van vorig jaar al enorm tevreden en dat is nu niet anders. Zeker het nieuwe Matrix Display is een merkbare verbetering in duidelijkheid.
De nieuwe VanMoof e-bikes behoren ook tot de eerste niet-Apple apparaten die ‘Find My’ ondersteuning hebben ontvangen. Verbinden gaat snel en probleemloos door in de Find My-app op toevoegen te drukken en vervolgens twee keer op de knop onderaan het frame van je fiets. VanMoof heeft voor deze functionaliteit bovendien extra geluidseffecten voorzien. Moest je fiets toch gestolen worden heb je nu dus een extra optie om hem terug te vinden, naast de gewone tracking en de bike hunters
Eindoordeel VanMoof PowerBank
De VanMoof PowerBank is zeker niet voor iedereen: Misschien fiets jij gewoon geen lange afstanden of kan je makkelijk opladen in je garage. Het prijskaartje maakt de keuze bovendien niet eenvoudiger. Is de nood voor meer bereik er echter wel, dan is de PowerBank een slimme keuze om je S3 of X3 e-bike meer mogelijkheden te geven.