Cowboy 4 ST review: Duurder, maar ook beter
De eerste keer dat we met een Cowboy e-bike reden dateert ondertussen alweer van 2019 toen we met de tweede generatie op pad gingen. We prezen de fiets toen om zijn aangename rijervaring en handige app en ook de verwijderbare batterij sprak ons toen aan. Die mening bleef intact na het testen van de Cowboy 3, die een jaar later op de markt kwam, maar niet zo heel veel nieuws leek te brengen naast wat vernieuwde onderdelen en extra kleuropties. Het was dan ook eerder de bedoeling om een transitiemodel aan te bieden in afwachting van de Cowboy 4, die in mei vorig jaar aangekondigd werd, samen met de 4 ST (step-through).
E-bike met cockpit
Beide modellen van de Cowboy 4 zijn op veel punten vergelijkbaar in ontwerp. Zo zijn ze bijvoorbeeld voorzien van een nieuwe cockpit in het midden van het stuur. Als deel van die cockpit valt eerst en vooral een aansluiting voor een Quad Lock telefoonhoesje (of de universele mount) op. Dit zorgt ervoor dat je de Cowboy-app ook kan gebruiken als een uitgebreid navigatiesysteem tijdens het rijden dat zorgt voor informatie over je snelheid, batterij,… Je kan zoals wij het deze keer gedaan hebben ook gewoon je smartphone in je zak stoppen, maar dan is de ervaring wel een pak minder. Je kan in dat geval wel de batterij in de gaten houden dankzij de LED-lampjes die ook deel uitmaken van de cockpit.
Bij eerdere modellen werd de batterij van je smartphone snel leeggezogen in GPS-modus, maar daar heeft Cowboy iets op gevonden. In de cockpit zit namelijk een draadloze lader verwerkt die ondersteunde smartphones (zoals onze Sony Xperia 1 III) oplaadt tijdens het rijden. Opladen met draad zien we wel vaker, maar draadloos laden was voor ons de eerste keer.
Verbeterde zithouding
Verder werden er wat verbeteringen doorgevoerd aan het ontwerp. De remkabels zitten bijvoorbeeld grotendeels weggewerkt en ook de handvaten hebben meer vorm dan bij de Cowboy 3 (nvdr; dit is enkel voor de 4 ST), wat ze aangenamer maakt tijdens lange ritten. Wat echter het meeste impact maakt op de rijervaring, is de aangepaste zithouding van de 4 ST. Hoewel de rijervaring bij eerdere modellen steeds prima was, was het comfort bij langere ritten dat niet als gevolg van de meer naar voren gebogen zithouding (vergelijkbaar met die op een racefiets). Op de Cowboy 4 ST zit je veel meer rechtop dan voordien, wat voor een zeer ontspannen houding zorgt. Dit is natuurlijk vaker het geval bij zogenaamde damesmodellen (Nvdr; Cowboy laat weten dat beide modellen door iedereen gebruikt kunnen worden), maar we zouden zeker geen neen zeggen tegen een vergelijkbaar model met volledige kader.
Verder voelt de e-bike aan zoals we dat van Cowboy gewend zijn, al is de Cowboy 4 ST met zijn 19,2 kilogram wel een kilo zwaarder dan zijn voorganger. Dat is inclusief de spatborden, die nu standaard meegeleverd worden. Graag zouden we nog een standaard meegeleverd zien, want het blijft enorm vervelend dat je de fiets niet eender waar kan neerzetten. Cowboy verkoopt deze als een extra in combinatie met een bagagerek voor 99 euro, maar wat ons betreft behoort dit tot de standaarduitrusting en is een upsell daar niet op zijn plaats.
Rijervaring
Vanaf het moment dat we de eerste meters fietsten, merkten we meteen de aangename rijervaring op die we bij alle vorige modellen ook al zo goed vonden. De Cowboy 4 ST heeft net zoals zijn voorgangers slechts één versnelling, maar dat is niet meteen een tekortkoming. Het zorgt er immers voor dat er niet automatisch geschakeld wordt wanneer je een bepaalde snelheid bereikt, iets dat we bij de VanMoof S3 wel vervelend vonden omdat het zo bruusk gebeurde. De Cowboy 4 ST maakt ook gebruik van een riemaandrijving, wat een pak aangenamer is in gebruik is dan de traditionele ketting.
De wegligging van de lekbestendige banden is ook prima en er werd voor deze generatie overgestapt naar een iets breder exemplaar van 47 millimeter in plaats van 42 millimeter. Dit maakt dat kleine oneffenheden in het wegdek geen probleem zijn. Wel hadden we graag gehad dat de banden voorzien waren van een reflecterende strook, zodat het niet nodig was om de fiets te voorzien van oranje reflectoren. Deze steken immers enorm af tegen het mat zwarte ontwerp (en ongetwijfeld ook bij de andere twee kleuren, Sand en Khaki).
Tegelijk ben je ook wettelijk verplicht om de fiets te voorzien van een witte reflector vooraan en een rode achteraan. Deze doen ook wat afbreuk aan het minimalistische ontwerp en we hopen dan ook dat Cowboy deze in de toekomst kan verwerken in de ingebouwde verlichting. Die werkt prima, al hadden we ze vooraan graag iets krachtiger gezien. We merkten takjes op het fietspad immers nogal laat op wanneer er geen straatverlichting aanwezig was.
Waar we nog graag wat extra kracht hadden gezien was bij de ondersteuning in het bergop rijden. De kracht van motor is verhoogd van 30 Nm in de Cowboy 3 naar 45 Nm, maar we zijn op dezelfde heuvel al vlotter omhoog geraakt met andere e-bikes.
Batterijduur Cowboy 4 ST
De verwijderbare batterij is natuurlijk een belangrijk pluspunt van elke Cowboy (al vonden we de VanMoof PowerBank ook wel een leuk concept). Met de Cowboy 2019 raakten we enkele jaren geleden net op de redactie, zo’n 40 kilometer van ons thuis. Dit weekend deden we 37 kilometer (verlichting aan) met nog 35 procent batterij over. De maximale autonomie van 70 kilometer is dan ook niet heel ver af. Net zoals we in elke vorige review schreven zouden we wel nog graag een soort van standaard zien om de batterij in te zetten tijdens het opladen, want nu lag deze in ons geval op de grond in de garage (het dichtstbijzijnde stopcontact) en de afwerking is best gevoelig voor krassen. Een soort van laadstation dat je aan de muur kan bevestigen zou ook handig zijn.
Cowboy-app
We haalden hierboven al aan hoe handig de Cowboy-app is tijdens het rijden, maar je krijgt er ook toegang tot heel wat extra features mee. Zo kan je een onderhoud inplannen via het vorig jaar geïntroduceerde Cowboy Care, en de luchtkwaliteit van je route analyseren om zo ongezonde trajecten te vermijden. Moest het toch eens iets verkeerd gaan, dan is er ook Crash Detection, dat contactpersonen kan waarschuwen over een ongeval. De Cowboy-app maakt dus zeker het verschil en er blijven geregeld mogelijkheden bijkomen.
Prijs & levertijd Cowboy 4 ST
De prijs is het enige nadeel van de Cowboy 4-serie, al is dat eerder een gevolg van stijgende productie- en logistieke kosten. De Cowboy 4 en ST werden in mei vorig jaar gelanceerd aan 2.490 euro, een prijs die in december verhoogd werd met 100 euro. Tijdens het schrijven van deze review merkten we echter een nieuwe prijsstijging op die live zal gaan vanaf 14 maart 2022. De Cowboy 4 ST zal vanaf dan maar liefst 2.830 euro kosten (2.790 euro + 40 euro verzendkosten). Een stevige meerprijs dus en hoewel Cowboy hier weinig aan kan doen (behalve meer productie in-huis te verzorgen, zoals gepland), blijft het toch een aardig bedrag, zeker als je weet dat de Cowboy 2019 begonnen is aan 1.990 euro.
Ook de levertijd is een vraagteken, met een wachttijd van drie tot vier maanden volgens de website (Update 03/05: ondertussen geeft Cowboy een gemiddelde van 8 weken aan en verwacht het merk tegen de zomervakantie voldoende stock te hebben). Gelijkaardige problemen merk je echter in de hele fietsindustrie en verbeteringen zijn er nog niet in zicht, dus mogelijk is het nu ondanks de prijsstijgingen nog steeds het beste moment om een e-bike aan te schaffen.
Cowboy 4 ST: Eindoordeel
Met de 4-series maakt Cowboy zijn grootste sprong voorwaarts sinds enkele jaren. De Cowboy 4 ST biedt zelfs een volledig nieuw ontwerp met lage instap, wat zorgt voor extra rijcomfort door een rechtere zithouding. Verder bouwt Cowboy verder op de goede punten van de vorige generaties, zoals de aangename rijervaring, verwijderbare batterij, en de meest uitgebreide app die we al bij een e-bike zagen. Ondanks de wereldwijde stijging in productie- en logistieke kosten is de Cowboy 4 ST dus zeker een aanrader.
Overtuigd van de Cowboy 4 ST? Raadpleeg de prijs en levertermijn via de officiële website.