ADO Air 28 review: makkelijkste oplaadsysteem tot nu toe
Hoezeer de wereld ook globaliseert, enkele industrieën blijven toch vooral lokaal. Zo is het ook met fietsenmerken: testen we hier een fiets dan komt die vaak gewoon uit de Nederlanden. Steeds vaker steken fabrikanten overzees hun fiets in een doos, om hem vanuit China naar hier te sturen. Zo gebeurde het ook met ADO, dat ons de Air 28 opstuurde om hem een aantal weken te testen.
Checklist
Aan zo’n e-bike uit China gaat een hele checklist vooraf: anders dan de elektrische fietsen die je hier in de winkel koopt, mogen niet alle fietsen zomaar op de baan. Er zijn bijvoorbeeld fietsen met een gashendel, waarvoor je eerst een verzekering dient af te sluiten. Andere fietsen hebben dan weer een te sterke batterij of een te hoge maximumsnelheid, waardoor ze in speedpedelec-territorium verzeild geraken. Om er mee te mogen rondrijden heb je dan ook nog eens een rijbewijs nodig. Gelukkig was dat voor de ADO Air 28 niet het geval: daar kan je zonder rijbewijs of verzekering gewoon op rijden.
Een fiets per post aankrijgen wil steevast zeggen dat je er nog wat werk aan hebt voor je kan beginnen trappen. Dat is zo voor alle fietsen die we al getest hebben, al is het werk dat je aan de Air 28 hebt van een andere grootteorde. Behalve het achterwiel, het crankstel en flink wat verpakkingsmateriaal hangt er nog niets aan het aluminium frame.
Op zich geen probleem: al het gereedschap en de instructies zitten mee in de doos. Met de instructies zou zo goed als iedereen in staat moeten zijn om de fiets berijdbaar te maken. Daarbij let je er best wel op dat je de remhendels niet aanraakt zo lang er geen wiel gemonteerd is: de remschijven zullen bij elkaar genepen worden, maar niet ver genoeg weer uit elkaar gaan. Hoe goed ingepakt de fiets ook aankomt: een blokje om de remmen te beschermen leken ze hier vergeten te zijn.
Eerste ervaring
Maar goed: de fiets steekt in elkaar en alle kabels zijn aangesloten. Nu is het tijd om een eerste ritje te maken en beloond te worden voor het knutselwerk dat je al deed. Die eerste rijervaring is opvallend aangenaam, zeker als je er rekening mee houdt dat je de fiets zelf helemaal in elkaar gestoken hebt. Vooral het brede, gebogen stuur, waardoor je erg stabiel en wat meer rechtop zit, maakt dat je comfortabel kan fietsen. De houding is niet te sportief, waardoor de Air 28 voor een breed publiek geschikt is. ADO catert bovendien ook voor een groot publiek: onze 1m70-en-een-beetje was net groot genoeg om het zadel op het minimumlijntje te zetten, anders raakten onze voeten de grond niet.
Gemotoriseerd
ADO is niet alleen een vreemde eend in de bijt omdat de fietsen uit China komen, maar ook omdat het zijn een motor van MIVICE gebruikt. Hier gebruiken fabrikanten maar al te graag motoren van Bosch of Bafang in hun fietsen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar het maakt een nieuwe motor wel extra spannend. De motor is, om te beginnen, erg stil. Stiller zelfs dan de motoren van Bosch en Bafang die we voorheen testten op fietsen als de VanMoof S5 en Veloretti Ace Two. Wat betreft het vermogen: daarover hebben we niets te klagen. Na enkele omwentelingen in de ecostand tikten we de maximaal toegestane 25 kilometer per uur al aan. Bij het omhoog schakelen van de ondersteuning merk je steeds kleine verschillen, waarbij stand 5 ons nóg sneller naar die 25 km/u katapulteerde.
Het aandrijfsysteem van de fiets, de G Drive 5.0, werd door ADO zelf ontwikkeld in hun ADO lab. De Air 28 fietst in ieder geval zeer intuïtief: harder trappen wilt ook zeggen dat je meer ondersteuning krijgt. Over de manier waarop dit systeem op de Air 28 geïmplementeerd werd kunnen we enkel tevreden zijn.
Met alleen een goede motor bouw je echter geen kwalitatieve fiets. Wat dat betreft wordt snel duidelijk dat ADO de kwaliteit van een VanMoof of Veloretti niet weet aan te tikken. Je krijgt wel een onderhoudsarme aandrijfriem in koolstof die je normaal alleen op premium fietsen ziet, maar dat is natuurlijk niet alles. De afwerking op deze fiets is nu eenmaal iets minder fijn. Aan de prijs waaraan je deze fiets kan kopen, beschouwen we het echter als een non-issue wanneer kabels niet zijn ingewerkt. De hydraulische schijfremmen doen hun werk verder zoals het hoort en de elektrische motor is zeker krachtig genoeg voor deze fiets.
Display en bediening
Naast een motor biedt de ADO Air 28 ook een display. Dit display is over het algemeen zeer goed leesbaar, ook wanneer het buiten goed weer is. Het display biedt, zonder koppeling van de app, beperkte informatie: hoe ver heb je deze rit al gefietst, wat zijn je huidige en gemiddelde snelheid en wat is het batterijniveau? Wie de applicatie van ADO aan de fiets koppelt kan van het e-bikedisplay gebruik maken om zich te navigeren.
Verder houdt de Air 28 het simpel: je krijgt een bakje met drie knoppen om alles te bedienen. Prijzen zal ADO hier niet mee winnen: erg ergonomisch is het allemaal niet. Wel laten de knoppen zich makkelijk induwen wanneer je dat wilt en zitten ze niet in de weg wanneer je ze niet nodig hebt. Met de afstandsbediening kan je de ondersteuning instellen en het voorlicht aanzetten. Het achterlicht is, jammer genoeg, een los licht dat onderaan het zadel gemonteerd werd. Het had mooi geweest als dit licht op één of andere manier rechtstreeks met de batterij verbonden was.
Kwaliteit
Aanvankelijk waren we aangenaam verrast door de ADO Air 28. Na zo’n 180 kilometer gefietst te hebben begonnen de kleine mankementen zich echter op te stapelen. De stiknaad van de handvatten, die je gelukkig wel makkelijk kan wisselen, begon los te komen; bij elke omwenteling maakt de rechtertrapper een krakend geluid; de accukabel moet plots handmatig vastgedraaid worden… Van die stille rijervaring die de motor biedt, blijft na de eerste paar ritten helaas niet veel over. Met de carbon riem zou je maar liefst 30.000 kilometer moeten kunnen trappen voor je een eerste onderhoudsbeurt nodig hebt. Het ziet ernaar uit dat je met de ADO Air 28 toch net iets sneller dan dat bij de fietsenmaker staat.
Bovendien raden we af om met de Air 28 door de regen of zelfs door het nat te fietsen. De banden van deze fiets zijn verstevigd met een kevlarlaag van 1,5mm, waardoor je niet snel lek zult rijden. Allemaal goed en wel, maar ik had graag een halve millimeter meer profiel gezien op de banden. Fietsen door nat weer is al niet aangenaam. Als je dan ook nog eens uitschuift, sta je daar mooi met je anderhalve millimeter kevlar.
Batterij
Vrij uniek aan de fietsen van ADO is de manier waarop ze de batterij integreren: die zit namelijk in de zadelpen. Als het goed is moet dat natuurlijk ook gezegd worden: dit is de makkelijkste fiets die we ooit hebben opgeladen. Het feit dat je de batterij kan vasthouden aan het zadel is een enorme hulp als je op de tweede verdieping van een appartement woont. Over de capaciteit van de batterij laat ADO zich graag uit in kilometers en dat zouden er volgens de fabrikant honderd zijn. Ik vraag me dan vooral af van welke berg en vooral met hoeveel rugwind die meting gedaan werd. Je kan bijtrappen als een gek totdat je aan een constante 27 per uur rijdt, maar ook op die kracht zal je de honderd kilometer niet halen.
Na zo’n 60 kilometer hield de motor het steevast voor bekeken. Het zou goed kunnen dat de batterij zélf de honderd kilometer wel haalt: het e-bikedisplay en het voorlicht blijven namelijk gewoon branden terwijl jij jezelf in het zweet aan het werken bent. Fietsen durven wel vaker in een soort van besparingsmodus te springen wanneer de batterij bijna leeg is, maar in dit geval wordt er wel erg veel bespaard. De ondersteuning valt gewoon uit, of valt terug tot een niveau dat nog ver onder de ecostand ligt. Een ‘actieradius’ durven we de honderd kilometer waar ADO mee uitpakt dus niet te noemen. Je krijgt ongeveer 60 kilometer actieradius, de rest is inactieradius.
Conclusie
Al bij al: als je de ADO Air 28 bestelt, weet je dat je er slechts €1.399 aan kwijt bent. Dat is heel wat minder dan voor elektrische fietsen van lokale fabrikanten. Voor die prijs mag je jezelf niet stuk kijken op wat kabels. Over het algemeen zijn we dan ook zeer tevreden over wat de ADO Air 28 voor zijn prijs weet te bieden. Dat geluid wanneer we trappen? Dat is het geluid van alle euro’s die je uitspaart door voor een goedkopere fiets te kiezen. Persoonlijk kunnen we daar wel mee leven, al zal dat voor iedereen net wat anders uitvallen. De enige echte missers voor de Air 28 zijn ritjes in de regen en een actieradius die korter is dan geadverteerd wordt. Dat neemt niet weg dat de Air 28 uiteindelijk wel aangenaam fietst en je, zo lang het niet regent, een veilig gevoel op de baan geeft.
De fiets waar wij enkele weken op rondreden was een prototype. Bestel je een ADO Air 28? Dan zal er een bagagedrager mee in het pakket zitten. Daarmee kan je een fietstas aan de fiets hangen en die vervelende rugzak achterwege laten. ADO liet ons bovendien weten dat er, op basis van onze feedback, een aantal aanpassingen doorgevoerd worden in het uiteindelijke product. Zo worden de remmen van de Air 28 voortaan wel beschermd wanneer hij in de doos aankomt. Bovendien veranderde het bedrijf van leverancier voor de trappers. Dat vervelende geluid waar wij tijdens het trappen last van hadden zou daarmee verholpen moeten zijn. Ook zit er een slot voor de batterij/zadelpen bij de fiets. Zo kan er niemand met je batterij aan de haal gaan.