Waarom Hardware-as-a-Service verouderde technologie doet uitsterven

De tendens van 'alles als dienst' zet zich gestadig voort in de hardware-categorie. Zulke abonnementsformules kunnen ervoor zorgen dat verouderde technologie letterlijk tot het verleden behoort.

 
Vorige week nog maakte HP bekend te starten met Device-as-a-Service. Mits een jaarlijkse kost neemt HP de implementatie en beheer van hardware over. Het bedrijf zegt zo de IT-afdeling te ontzorgen. Hardware-as-a-Service, of HaaS, biedt daarnaast nog andere voordelen.

Internet of Things

Bijvoorbeeld zou HaaS een oplossing kunnen zijn voor het snel evoluerende internet of things. Dat zegt onder andere ook Ajay Kulkarnl, CEO bij Iobeam. Tot nu toe is de hardware-markt in die sector instabiel: IoT-toestellen zitten nog in een experimentele fase, en wat vorig jaar een must-have was, wordt het jaar daarop niet meer ondersteund.
 

 
Dat overkwam klanten van Nest. Zo’n jaar na de uitrol werd de Revolv – een centrale hub om de slimme apparaten in huis te beheren – niet meer ondersteund. Sterker nog, het toestel zou vanaf mei niet meer fungeren. Plots werd de Revolv ongeveer even nuttig als een, weliswaar prijzige, baksteen. Hoewel de Revolv een relatief klein aantal gebruikers had, zorgde het incident voor een grote deining. Waarom zou je nog een hub kopen als die binnen de kortste keren nutteloos wordt?

Nooit verouderd

Een dergelijke situatie zal niet snel voorkomen in de bedrijfswereld, maar de algemene notie gaat wel op. Verouderde hardware is een kwestie waar meeste bedrijven mee worstelen. Kan HaaS een oplossing zijn?
 
De verantwoordelijkheid over toestellen verplaatst zich in ieder geval van de klant naar de leverancier. Niet alleen blijft de klant niet achter met nutteloze hardware, maandelijkse kosten zijn makkelijker in te schatten en een HaaS-formule is extreem schaalbaar.
 
Kortom, een bedrijf zal niet meer moeten inschatten of de investering in nieuwe hardware op lange termijn voordelig is, of hoelang die nieuwe technologie zal meegaan. Zeg verouderde hardware gedag; de vernieuwing zit immers ingebakken in het abonnement. Een Revolv-scenario wordt dus onwaarschijnlijk.

Oplossing

Het moet ten slotte gezegd worden dat HaaS-programma’s nog in de kinderschoenen staan. Het concept van ‘as-a-service’ is oud, maar HaaS begint nu pas echt op te komen. Sommigen zullen altijd de voorkeur hebben om eigenaar te blijven van de gebruikte hardware. Bovendien betekent het aangaan van een HaaS-abonnement ook dat een bedrijf afhankelijk wordt van een bepaalde verdeler, wat enkele bedrijven zal afschrikken.
 
Een abonnementsformule voor hardware kan echter gunstig zijn voor veel bedrijven, zowel op kmo- als op enterprise-niveau. HaaS is nog lang geen gangbare praktijk, maar het is in ieder geval veelbelovend.

businessHaaShardware as a serviceinternet of thingsiotitprofessional

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken