Zo schrijf je de perfecte blurb voor je webshop
Zoals de gelijknamige korte inhoud achter op een boekenkaft beschrijft de blurb kort waar je webshop voor staat. Zo’n blurb kan je op je website plaatsen of gebruik je als een soort ‘elevator pitch’ – het concept van je webshop uitgelegd in de tijd die je nodig hebt om de lift te nemen. Wanneer een klant je blurb leest of hoort moet hij of zij dan ook meteen weten:
- wat je te bieden hebt;
- waarom dat belangrijk is;
- waarom zij voor jou moeten kiezen.
De blurb bestaat daarom meestal uit drie delen: een value-statement, een raison d’être en een voordeel voor de klant.
1. Value-statement
Het value-statement vertelt de bezoeker wie je bent en wat je doet. Tegelijkertijd moet duidelijk worden wat je belangrijk vindt: de waarden die je hanteert in je webshop. Niet makkelijk om in één of twee zinnen te gieten, maar de boodschap wordt des te krachtiger als je het kort kan zeggen.
Voorbeeld: ‘Als ervaren theesommelier vind ik het belangrijk om échte thee te schenken aan mijn gasten.’
In het voorbeeld laat je merken dat je product je passie is. Je webshop draait dus om expertise, en productkwaliteit is een prioriteit.
2. Raison d’être
Deel twee is je raison d’être: je bestaansreden. De bezoeker weet nu immers wie je bent, maar waarom zou hij er iets om moeten geven? In een raison d’être kan je bijvoorbeeld duidelijk maken dat je een oplossing aanreikt voor zijn probleem. Ook al wist de bezoeker misschien nog niet dat hij dat bepaalde probleem zelf had.
Voorbeeld: ‘Omdat iedereen kwaliteitsthee verdient, besloot ik Thee voor Twee op te richten.’
In dit voorbeeld wordt duidelijk dat ‘kwaliteitsthee’ eigenlijk voor iedereen is, maar dat het niet standaard wordt geschonken. Daar wil jij verandering in brengen.
3. Klantenvoordeel
Eindigen doe je met de binnenkopper: een voordeel voor de klant waardoor je webshop plotsklaps nog aantrekkelijker wordt. Kies bijvoorbeeld een van je pluspunten – een goede prijs-kwaliteitverhouding, snelle verzending, persoonlijke service – en houd die voor het einde van je blurb. Het voordeel kan ook iets abstracts inhouden zoals geluk, gemak of esthetiek.
Voorbeeld: ‘Zo kan jij genieten van een kopje dampende rust – rechtstreeks tot aan je voordeur geleverd.’
Hier wordt duidelijk dat je niet alleen thee verkoopt, maar ook een moment van rust. Bovendien moet de klant zelfs de deur niet uit om te genieten: de thee wordt aan huis geleverd.
Extra blurb-tips
Gebruik actieve zinnen: Passieve zinnen maken je blurb langer en saaier. Vermijd dus ‘worden’ of ‘zijn’, en kies voor actieve werkwoorden. Mik op een energiek en wervend tekstje.
Ken je publiek: Achterhaal wie je doelpubliek is. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat kijken ze op tv? Gebruik die informatie om te beslissen welk register je kan gebruiken in je blurb.
Hoe korter, hoe beter: Jezelf verkopen in drie zinnen is moeilijk. Toch is het belangrijk dat je beknopt blijft. Natuurlijk is de vorm van drie zinnen niet heilig: kan jij het in twee, of heb je er vier nodig? Ga je gang, maar houd het simpel.
https://www.twinkle.be/achtergrond/167472/10-basistips-voor-de-beste-nieuwsbrief/