Achtergrond

Het belang van Facebook-advertenties voor je webshop

Gebruik jij al advertenties op Facebook om meer te verkopen via je webshop? Alvast één ding valt er over te zeggen, en dat is dat ze werken. En er zijn genoeg data beschikbaar om dit te staven.

Volgens Adweek bedraagt de gemiddelde return on investment van Facebook advertenties 152 procent. Dit wil zeggen dat voor elke euro die je erin steekt, je er 1,52 euro uithaalt. Facebook is het tweede grootste digitale advertentienetwerk ter wereld. Het komt maar net achter Google Adwords. Met meer dan twee miljoen bedrijven die momenteel adverteren op Facebook wordt het steeds moeilijker om de aandacht van je doelpubliek te trekken en hen te overtuigen van een aankoop in jouw webwinkel.

Waar kan je advertenties plaatsen?

Het eerste wat je moet beslissen rond de Facebook-advertenties is hoe ze getoond moeten worden. Ten eerste heb je de keuze uit mobiele advertenties en desktop-advertenties. Deze geven je dan weer verder de keuze om op het nieuwsoverzicht te belanden of in de rechter zijkolom van de Facebook-feed. Mobiele advertenties hebben overwegend een hogere doorklikratio. Maar dit houdt wel in dat je website zelf responsive moet zijn. Als je website niet is aangepast voor weergave op mobiele apparaten, dan verlies je mogelijke klanten.

Tot slot heb je de keuze om gebruik te maken van het Facebook “audience network”. Dit geeft je de mogelijkheid om je advertenties te vertonen in mobiele applicaties. Maar dit raden we alleen aan als je effectief reclame maakt voor een andere applicatie.

Als je nog niet het gevoel hebt dat je advertenties de gewenste return on investment hebben, zullen de volgende 3 tips je zeker helpen.

1. Verhoog de click through rate via koopprofielen

De gemiddelde doorklikgraad ligt op Facebook rond de 0,20 procent. Maar hier valt iets aan te doen. Het probleem met de meeste advertenties is dat ze te algemeen zijn. Veel bedrijven proberen voor zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk mensen te bereiken. Maar wat als je grotendeels mensen bereikt die helemaal geen interesse in je product hebben?

Dit kan je vermijden door een profiel van je klant op te stellen en je advertenties hiervoor te optimaliseren. Een koopprofiel is een fictieve representatie van je perfecte klant. Dit profiel is gebaseerd op marktonderzoek en data van bestaande klanten.

Wat moet je zeker weten over je ideale klant:
• Job, leeftijd, geslacht, loon, locatie, educatie niveau en familiale status
• Doelen en uitdagingen
• Waarden en problemen

Eenmaal je dit weet kan je met een verscherpte focus potentiële klanten bereiken. Je klant krijgt het gevoel dat de advertentie perfect op zijn of haar maat gemaakt is.

2. Zorg dat potentiële klanten geprikkeld worden

Met zo veel webwinkels die hun producten op Facebook aanbieden, is het niet gemakkelijk om de aandacht van klanten te trekken. Zorg er daarom voor dat je advertentie ze prikkelt.

Er zijn hier enkele trucjes voor :
• Zorg voor urgentie. Zo gaat de klant direct sneller over tot actie. Voorbeeld: Vermeld dat het de laatste 50 exemplaren zijn, als ze vandaag niet kopen zal het niet meer lukken. Een tijdsdruk opleggen werkt even goed.
• Gebruik trigger-woorden. Voorbeelden: Jij, nieuw, exclusief, goedkoop, gratis, wedstrijd, beste, snel,…
• Zorg voor een goede deal. Voorbeeld: Klanten zijn steeds op zoek naar koopjes en ze zijn dikwijls loyaal tegenover hun huidige webwinkels. Ze laten deze vertrouwde winkels pas vallen als ze het gevoel hebben een koopje te kunnen doen.

3. Gebruik het AIDA-model om advertentieteksten te optimaliseren

Mooie afbeeldingen verhogen het doorklikken, maar de tekst die bij je advertentie staat helpt om de kijker effectief om te zetten naar een klant. Aangezien je maar 90 karakters hebt bij Facebook-advertenties moet je er het maximale uithalen.

AIDA staat voor :
• Aandacht : zorg dat je advertentie opvalt
• Interesse : beschrijf de voordelen
• Desire (verlangen) : geef een reden om door te klikken
• Actie : zorg voor een “call to action”

Ruben Baestaens is eigenaar van Are Agency.

adsadvertentiesaidabusinesscall to actionroiwebshop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken